منطقه ویژه اقتصادی بانه فرصتی برای تولید کالاهای صادرات محور

منطقه ویژه اقتصادی بانه با توجه به همجواری با مرز سیرانبند و اقلیم کردستان عراق می‌تواند فرصت مناسبی برای تولید کالاهای صادرات محور را فراهم کرده و تحولی بزرگ در اقتصاد کردستان به وجود آورد.

به گزارش اگزیم نیوز، مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بانه در سال۱۳۸۹ در دولت دهم تصویب شده و عملیات اجرای آن در سال ۱۳۹۵ در ۲ فاز ۳۵ و ۵۰ هکتاری در زمینی به مساحت ۸۵ هکتار آغاز شد که فاز نخست این منطقه امسال به پایان رسید.

منطقه ویژه اقتصادی بانه یکی از طرح‌های پیشران توسعه کردستان است که باعث رونق تجارت با تولید کالاهای صادرات محور، تولید و اشتغال همزمان شکوفایی اقتصادی در کردستان می شود و زمینه را برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم کرده است.

همجواری این منطقه با مرز سیرانبند بانه و تحولات پیش رو در این مرز با رسمی شده و تردد مسافر زمینه را برای تولید کالاهای صادرات محور فراهم می کند و می تواند بخش زیادی از نیاز بازار کشور عراق را تامین کند.

سرمایه گذارانی که در منطقه ویژه اقتصادی بانه سرمایه گذاری می کنند از معافیت های مالیاتی و تخفیفات گمرکی برای ورود مواد اولیه برخوردار می شود.

قرار است این منطقه روز شنبه با حضور (اسحاق جهانگیری) معاون اول رییس جمهور به صورت ویدیو کنفرانس افتتاح شود و عملیات اجرایی ۶ واحد تولیدی همزمان آغاز می شود.

آغاز عملیات اجرایی ۶ واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی بانه

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز عملیات احداث واحدهای صنعتی منطقه ویژه اقتصادی بانه گفت: عملیات احداث ۶ واحد تولید تجاری در منطقه ویژه اقتصادی بانه به زودی آغاز می شود و مراسم رسمی شروع عملیات اجرایی نیز با آغاز به کار این واحدها برگزار می شود.

خالد جعفری با بیان اینکه محصولاتی که در منطقه ویژه اقتصادی بانه تولید می شود باید صادرات محور باشد، اظهار داشت: ۱۳۰ نفر متقاضی سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بانه هستند که با اولویت بندی های تعریف شده زمین به آنها واگذار می شود و اولویت با افرادی است که محصولات صادرات محور تولید کنند.

وی ادامه داد: شرایط ویژه ای برای واگذاری زمین تعریف شده و مهمترین شرایط واگذاری زمین داشتن مجوز از اداره صنعت، معدن و تجارت است و زون های مختلف شیمایی، فلزی، لوازم خانگی، سلولوزی و موارد غذایی برای سرمایه گذاران تعریف شده است.

وی با بیان اینکه فاز نخست برای شروع عملیات احداث واحدها به زودی آغاز می شود اظهار داشت: زمین های این منطقه به صورت اقساطی و با شرایط بسیار خوب به متقاضی واگذار می شود و برای سرمایه گذاران نیز تخفیف های در نظر گرفته شده است.

جعفری ادامه داد: فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه به ۹۳ قطعه تقسمیم شده و با توجه به بزرگی واحدها به تعدادی از متقاضی با توجه به نیاز واحد تولیدی ۲ قطعه زمین واگذار می شود و هر قطعه حدود ۲ تا چهار متر مربع است.

وی گفت: سرمایه گذارانی که در منطقه ویژه اقتصادی بانه سرمایه گذاری کنند از معافیت های مالیاتی برخوردار می شوند برای واردات کالا و مواد اولیه نیز کمترین هزینه های گمرکی برای سرمایه گذاران در نظر گرفته می شود.

این مسوول با اشاره به واردات ۱۰۰ قلم کالا با ۸۲۰ تعرفه واردات ادامه داد: با توجه به اینکه در آینده نزدیک مرز سیرانبند بانه رسمی می شود تولید کالا در منطقه ویژه اقتصادی بانه علاوه بر اشتغالزایی باعث رونق صادرات و واردات در این مرز می شود.

تامین اعتبارات فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی بانه

رییس صنعت، معدن و تجارت کردستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای اجرای فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی بانه باید اعتبارات آن تامین شود.

محمد دره وزمی افزود: اعتبارات فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی بانه از محل درآمد فروش زمین ها، اعتبارات استانی و وزارت خانه ای باید تامین شود.

وی اظهار داشت: عملیات فاز دوم شامل جدول کشی، آب، برق، تصفیه خانه، احداث ساختمان گمرک است که با تامین اعتبارات عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

دره وزمی با دعوت از تمام سرمایه گذاران کشور برای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی گفت: با توجه به بهره برداری از فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه فرصت بسیار خوبی در بانه برای سرمایه گذاری فراهم شده که از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری از این منطقه دعوت می کنم.

وی ادامه داد: سرمایه گذارانی که در این منطقه سرمایه گذاری کنند از مزایای خوبی بهره مند می شوند از جمله این مزایا واگذاری زمین به صورت اقساطی، معافیت های مالیاتی و تخفیفات گمرکی است.               

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی با مرز سیرانبند بانه یادآور شد: سرمایه گذاری در این منطقه باعث رونق تولید، اشتغالزایی و توسعه تجارت در مرز سیرانبند می شود که اقتصاد استان را متحول می کند.

وی گفت: آینده خوبی برای شهرستان بانه در حوزه تولید و تجارت متصور هستم و رونق تولید و تجارت در بانه باعث شکوفایی اقتصاد استان می شود.

۲۴۰ میلیارد ریال در فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه هزینه شد

فرماندار شهرستان بانه در گفت وگویی با بیان اینکه ۲۴۰ میلیارد ریال در فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه هزینه شده گفت: در این منطقه کالاهای صادرات محور تولید می شود این مهم باعث رونق صادرات، اشتغالزایی و تولید می شود.

اسماعیل رستم پور افزود: فاز نخست این منطقه با مساحت ۳۵ هکتار پایان رسیده و مطالعات فاز دوم با مساحت ۵۰ هکتار انجام شده با شروع فصل کاری عملیات اجرایی فاز دوم نیز آغاز می شود.

وی با بیان اینکه تمام زیرساخت های زیر بنای شامل آب، برق، جدول گذاری و معابر آماده است اظهار داشت: براساس نوع فعالیت‌های تولیدی زمین در اختیار سرمایه‌گذار قرار می گیرد و چارچوبی برای حضور سرمایه‌ گذاران در این منطقه ویژه براساس نیازمندی‌ها و نوع فعالیت در نظر گرفته می شود.

منطقه ویژه اقتصادی بانه در ۱۵ کیلومتری این شهر و در پنج کیلومتری مرز سیرانبند بانه قرار دارد و شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

کد خبر 30816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =