تحریم های جدید ایران را به تسلیم وادار نمی کند

وبسایت عرب نیوز معتقد است با آن که تحریم بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی مشکلاتی را ایجاد می کند اما نمی تواند ایران را به تسلیم وادارد

پس از حملات اخیر صورت گرفته به تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان ایالات متحده بسته جدیدی از تحریم ها علیه تهران را به عنوان بخشی از سیاست واشنگتن برای حداکثر فشار اقتصادی جهت مقابله با آنچه تهدیدات ایران اعلام می شود در نظر گرفته است.

تحریم های اقتصادی وضع شده توسط ایالات متحده عمدتاً سه مؤسسه مالی را هدف قرار داده است: بانک مرکزی ایران (CBI) ، صندوق توسعه ملی ایران (NDFI) و شرکت اعتماد تجار پارس.

در این ارتباط رییس کل بانک مرکزی ایران می گوید تحریم مجدد بانک مرکزی ایران نشان می دهد آمریکا چیزی در چنته ندارد و بررسی ها نشان می دهند این نظر درست است زیرا تحریم های اعمال شده برای بانک مرکزی پیش از این نیز در سال 2012 با شدت بیشتری از سوی ایالات متحده، اروپا و جامعه بین المللی اعمال شده بود و برای اولین بار نبود.

به علاوه آمریکا طی دو دهه گذشته تحریم های مختلفی را علیه بانک مرکزی اعمال کرده است که آخرین آن در ماه می 2018 شامل ممنوعیت تجارت بانک مرکزی به دلار آمریکا بود.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: ناکامی های مکرر دولت آمریکا در یک سال و اندی گذشته نشان می دهد که این تحریم ها بی اثرتر از هر زمان دیگری شده اند و اقتصاد ایران، تاب آوری خود در مقابل تحریم‌ها رابه همگان اثبات کرده است.

وی افزود: موفقیت های اخیر بانک مرکزی و ثبات بازار نشان می‌دهد که خوشبختانه تجارت و مبادلات مالی کشور از راه هایی انجام می‌شود که از سوی آمریکا غیر قابل تحریم است.

همتی در پایان گفت: خوشبختانه از دوره دور زدن تحریم ها به دوره تحریم ناپذیری تجارت خارجی عبور کرده ایم و وقت آن رسیده است که دولت آمریکا از واقعیت‌ ها درس بگیرد.

اما مجموعه جدید تحریم های اعمال شده در 20 سپتامبر امسال شامل مسدود شدن هر گونه دارایی متعلق به این سه نهاد ایرانی در ایالات متحده و قطع هرگونه معاملات مالی بین این نهادها و هر شهروند، بانک یا شرکت آمریکایی است.

فراتر از آن هر شرکت یا موسسه مالی در سراسر جهان که با این 3 نهاد ارتباط برقرار کند با خطرات تحریم از طرف آمریکا مواجه خواهد شد که می تواند مانع از فعالیت آن در ایالات متحده، بزرگترین بازار و اقتصاد جهان شود.

در این رابطه یک وبسایت عرب زبان معتقد است این تحریم ها می تواند بر برخی از فعالیت های خارجی بانک مرکزی ایران تأثیر بگذارد؛ مانند بانکداری وجوه حاصل از صادرات نفت، گاز و پتروشیمی یا هر کالای دیگری که توسط شرکت های دولتی ایرانی فروخته می شوند.

همچنین وظایف تأمین هزینه واردات، تأمین نیازهای مالی دولت ایران و دریافت اقساط وام های خارجی موافقت شده با هر کشور یا موسسه مالی دیگر که بر عهده بانک مرکزی است ممکن است دچار مشکل شود. به عبارتی تحریم های جدید ایالات متحده بر معاملات اقتصادی خارج از کشور تأثیر خواهد گذاشت زیرا بانک مرکزی به عنوان واسطه تهران در این رابطه عمل می کند.

عرب نیوز معتقد است این تحریم ممکن است روی رابطه ایران با اروپا و چین نیز اثر بگذارد زیرا این دو قصد ندارند با آمریکا درگیر شوند به خصوص چین در شرایط فعلی تمایلی به تشدید جنگ تجاری خود ندارد.

این وبسایت معتقد است این تحریم ها همچنین بر پروژه های سرمایه گذاری مشترک ایران با شرکت های چینی و روسی تأثیر خواهد گذاشت و ممکن است برای بانک مرکزی آمریکا انتشار اوراق خزانه در بورس های بین المللی سهام را دشوار کند که در گذشته برای تأمین اعتبار کسری بودجه ایران انجام داده است.

از طرفی این اولین بار است که تحریم های ایالات متحده شامل صندوق توسعه ملی می شود. قرار دادن این صندوق در لیست تحریم ها، بانک های خارجی را که سرمایه های این صندوق را سپرده کرده اند ملزم به مسدود کردن آن وجوه می کند و در صورتی که نپذیرند مشمول جریمه و احتمالاً ممنوعیت همکاری با ایالات متحده می کند.

مقامات ایرانی در این رابطه با اشاره به این که صندوق توسعه ملی در ماه‌های گذشته به دلیل تحریم‌های نفتی و بانکی تحت تاثیر پیامدهای تحریم قرار داشته می گویند بنابراین تحریم‌های جدید که به طور مستقیم این صندوق را هدف قرار داده، تاثیر بزرگی بر عملکرد آن نخواهد داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه از رسالت‌های صندوق توسعه ملی ارائه تسهیلات ارزی به بخش تولید است، ادامه داد: تحریم‌های آمریکا تاثیری بر عملکرد این صندوق نداشته و ارائه خدمات و تسهیلات ارزی همچنان تداوم خواهد یافت.

وی اضافه کرد: نظام مالی و بانکی کشور دوران تحریم، تجربه‌های خوبی را کسب کرده اند، بنابراین تشدید تحریم‌ها نمی‌تواند بر عملکرد صندوق و اجرای کارها تاثیر منفی داشته باشد.

حسینی گفت: شاید با تحریم‌ها انجام کارها مقداری سخت شود، اما متوقف نخواهد شد. معمولا صندوق های مشابه صندوق توسعه ملی، منابع در اختیار خود را اهرم می کنند تا بتوانند از منابع خارجی استفاده کنند، اما خوشبختانه صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه ها و تامین فایناس، منابعی را در خارج کشور نداشته است، بنابراین تحریم‌ها خطر بلوکه کردن اموال و دارایی های صندوق را نیز ندارد.

با این حال عرب نیوز معتقد است این تحریم ها چیزی نیستند که ایران را به زانو درآورند و آمریکا با اتکا به این روش ها نخواهد توانست ایران را وادار به تسلیم کند زیرا ایران راه های مطمئنی برای عبور از تحریم ها خواهد یافت. به عنوان مثال تقویت روابط با عراق و ترکیه و یافتن راه های قوی برای عبور از تحریم ها توانسته تهران را از نتایج این تحریم ها در یک سال گذشته دور نگه دارد و اکنون اقتصاد ایران با یک ثبات نسبی روبرو شده است.

کد خبر 30705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =