تجهیز منابع برای توسعه معادن کشور/کوچکترها در اولویت باشند

زیرساخت های معدنی خوبی در کشور فراهم است اما معادن کوچک با مشکلات زیادی روبرو هستند که دولت باید در زمینه بهره وری آنها تلاش کند

اخیرا وزیر صنعت، از چشم‌انداز کاهش 10 میلیارد دلاری واردات تا سال 1400 خبر داده است. در همین راستا پدرام رضایی، نائب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران، ضمن گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" شرط بخش معدن کشور، در جهت کاهش واردات و تولید سرمایه را مورد بررسی قرار داد و گفت: با توجه به بسترهایی که در خصوص معادن‌ آماده می‌شود، باید منتظر نتایج خوبی باشیم. زیرساخت‌های معدنی در ایران بسیار فراوان است. لذا فضای خوبی آماده بهره‌وری خواهد بود. در این مدت، با میزان بهره‌وری ناچیزی در خصوص معدن مواجه بوده‌ایم. ضمن ادامه سیاست‌های دولت در قبال کاهش واردات، بخش معدن هم می‌تواند در این مورد وارد عرصه عمل شود و به سیاست‌های دولت یاری برساند.

رضایی ادامه داد: اگر زیرساخت‌های معدنی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد، مشخصا در مورد کاهش واردات به کشور، می‌توان به نتایج خوبی دست یافت. البته در این مورد مشکلاتی وجود دارد که برای حل آن باید همت گماشت. در حوزه معدن باید جذب سرمایه صورت بگیرد تا اهداف از پیش تعیین شده تحقق یابند.

وی در خصوص نقش سرمایه داخلی جهت راه‌اندازی توان بخش معدن و کمک به کاهش واردات ابراز داشت: سرمایه داخلی با تعیین تعرفه‌های اخیر در معدن، عملا از این بخش فاصله خواهد گرفت. باید سیاست‌های جدید و بهتری را در این خصوص اعمال کرد. در حوزه معدن جزو 10 کشور برتر دنیا هستیم. اما نسبت به کشورهای هم‌تراز، از نظر بهره‌برداری از معادن، بسیار عقب هستیم.

او تصریح کرد: ایمیدرو که متولی زیر ساخت در این زمینه است باید وظایف خود را به نحو بهتری انجام دهد. امروزه شاهد معدود معادنی همچون گل‌گهر، چادرملو، مس سرچشمه هستیم که مشغول فعالیت هستند. سایر معادن چندان کار جدی در خصوص توسعه آنها انجام نشده است. سازمان زمین‌شناسی برای پیشبرد اهداف تعیین شده، نیاز به نقشه‌‌ی‌ راه جدی دارد. با این وصف شاهد مشکلاتی مالی در خصوص این سازمان هستیم. سایر سازمان‌های وابسته نیز باید به فکر توسعه زیرساخت‌ها باشند نه بنگاه‌داری. این رویکرد به بخش معدن را می‌توان با یک تصمیم جدی به نتیجه رساند.

نائب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران افزود: در این شرایط که ما از نظر تکنولوژی با کشورهای توسعه یافته‌ای همچون کانادا، استرالیا و ... فاصله داریم، به جذب سرمایه خارجی نیاز داریم. باید شرکت‌های معدنی بزرگ دنیا وارد کشور شوند. لازم است که نگاهی به گذشته بیندازیم. نتیجه فعالیت‌های پیشین در حوزه معدن، ایجاد معادن سرچشمه، گل‌گهر، چادرملو و ... بود. بعد از این موارد، متاسفانه آنگونه که باید در حوزه معدن نتوانستیم پیش برویم. حوزه معدن نیاز به نگاه تازه دارد. ضمن این نگاه تازه و تلاش نو، می‌توان به تاثیر بخش معدن در کاهش واردات و تولید سرمایه در کشور چشم امید دوخت.

کد خبر 30677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =