آمادگی بورس برای پذیرش نقدینگی بیشتر/روند صعودی ادامه دارد

مجتبی کاروان معتقد است بورس ایران در سال ۹۸ توانسته منابع مالی را به خوبی جذب کند و اکنون نیز آمادگی آن را دارد که قله های بالاتری را نیز فتح کند

بازار سهام بعد از طی یک دوره بسیار خوب با نوساناتی طی یکی دو هفته اخیر روبرو شد که این موضوع در ارتباط نزدیک با اخبار و تحولات جهانی و داخلی بوده و هست. این مساله نتیجه مشکلات زیرساختی در بورس است. 

کارشناسان معتقدند بازار سهام ایران رفتارهای هیجانی را بر رفتارهای تحلیل گرایانه ترجیح می دهند و این امر باعث می شود سرعت ورود و خروج سرمایه به بازار بالا باشد. 

طی روزهای اخیر میلیاردها تومان سرمایه از بورس خارج شده و در چند ماه اخیر بیش از هزار میلیارد تومان به بازار تزریق شده است. این مساله به این دلیل است که بورس تابع رفتار شرکت ها نیست. 

شرکت های اکنون به دلایل متعدد با مشکلات اقتصادی روبرو هستند ولی بورس بازدهی بسیار خوبی از خود نشان می دهد. این در حالی است که بورس باید منطقا دماسنج اقتصاد باشد. رشد ۵۰ درصدی بازار سهام در نیمه اول سال جاری در شرایطی محقق شده که رشد اقتصادی کشور به نیم درصد هم نمی رسد. این تناقض ناشی از چیست؟  

مجتبی کاروان نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران، در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز"در این رابطه با بیان این که قطع به یقین، مهیا ساختن شرایط برای حرکت متعادل بازار سهام در دست سازمان بورس است و این بستگی به آن دارد که در رابطه با شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، چگونه رفتار شود گفت: البته شرایط  امروز بورس با همه فراز و فرودهایش بهتر از هر زمان دیگری است. مردم می‌توانند سرمایه خود را به سمت این بازار سوق بدهند و اینگونه نقدینگی جدیدی در بورس سرایز شود. به شرط لحاظ نمودن اطمینان بخشی به سهام‌دار، این روند رو به رشد شاخص ادامه‌دار خواهد بود.

کاروان گفت: رشد شاخص کل بازار بورس نشان می‌دهد که اعتماد مردم به این بازار بیشتر شده است که مشخصا جای خوشحالی دارد. سرمایه‌ها به جای اینکه وارد بازار ارز، مسکن و طلا شوند، در بازار بورس جذب شده اند. با توجه به اوضاع پیش‌ رو امید است که روند صعودی بازار بورس ادامه‌دار باشد و مردم سرمایه خود را از سایر بخش‌های غیر مولد وارد این بازار نمایند. لزوم ادامه این روند صعودی، حضور بخش حقیقی و خصوصی در بورس خواهد بود. 

او با طرح امکان حضور سرمایه‌دار خارجی در بازار بورس، ادامه داد: قطعا اگر جذابیتی در بورس وجود داشته باشد و روند کنونی ادامه‌دار باشد، سرمایه‌‌گذار خارجی هم می تواند در بازار حاضر شود. اما مساله مهمتر از سرمایه‌گذار خارجی، نقدینگی سرگردانی است که در کشور وجود دارد؛ آنچنانکه نیاز چندانی به سرمایه خارجی در بورس نداریم. اگر شرایط به گونه‌ای مهیا شود تا بخش خصوص و نقدینگی سرگردان در کشور به بورس ورود پیدا کند، به هیچ سرمایه خارجی نیاز نخواهیم داشت.

نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران در پاسخ به این سوال که کدام بازار رقیب و کدام مانع، از ورود سرمایه و نقدینگی جدید به بازار بورس جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر بورس رقیبی ندارد. بورس در شش ماه اخیر حرکت‌های صعودی خوبی را تجربه نموده است. به همین جهت، بازاری مناسب و بدون رقیب جهت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. اگر تصمیمات بیشتری برای شفاف‌سازی بورس صورت بگیرد، جذب سرمایه در بازار بورس بیشتر خواهد شد.

این فعال اقتصادی در خصوص فرجام بورس تا پایان سال 98 گفت: آنچه مشخص است، شرایطی است که اکنون در بازار ارز و طلا ایجاد شده؛ قطعا اگر بورس بتواند اطمینانِ محکمی را نزد فعالین اقتصادی فراهم آورد، بدون شک شرایط بورس، وضعیتی بهتر از وضعیت امروز خواهد داشت.

به گفته وی دلالی در حال حاضر از بازار ارز و طلا خارج شده‌ است. بازارهای مذکور مدیریت می‌شوند و نوسانات قیمت در آنها، افسار گسیخته و نامحدود نیست. حال اگر نقدینگی که از این بازارها خارج شده‌، وارد بازار بورس شود، بدون تردید اوضاع بهتری را در خصوص ارزش سهام و رشد شاخص کل به چشم خواهیم دید.

 

کد خبر 28627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =