۲۰ درصد ارزانفروشی در فولاد صادراتی ایران

بهادر احرامیان گفت: تقریبا ۲۰ درصد از جریان صادرات فولاد تحت تاثیر تحریم ها و مشکلات و موانع پیرامون آن قرار گرفته است اما در این میان قیمت ها ۱۰ الی ۲۰ درصد متاثر از ارزانفروشی در بازار جهانی شده اند.

سید بهادر احرامیان، نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز"  در خصوص اوضاع بازار فروش فولاد ایران گفت: " تقریبا 20 درصد از جریان صادرات فولاد  تحت تاثیر تحریم ها و مشکلات و موانع پیرامون آن قرار گرفته است در این میان قیمت ها  10 الی 20 درصد متاثر از  ارزانفروشی در بازار جهانی شده اند. این موضوع را می‌توان مهمترین ضربه‌ای تلقی کرد که بر فولاد ایران تحمیل می‌شود. پتانسیل صادرات ما بر اساس برنامه‌های تعیین شده به فروش نمی‌رسد. در حال حاضر تخفیفات بیشتری نسبت به گذشته جهت فروش و صادرات فولاد اعمال می‌کنیم.

او ادامه داد: مهمترین دلیل این مساله به سیاست‌های تنظیم بازار داخلی باز می‌گردد. با توجه به محدودیت‌های اعمال شده بر صادرات و قیمت‌های تصویب شده داخلی، قدرت چانه‌زنی صادرکننده‌های ایرانی در مقابل خریدار خارجی کاهش یافته است. خریداران خارجی از شرایط داخلی ایران آگاهند. آنها به جای اینکه قیمت‌های جهانی را معیار خرید از ایران قرار دهند، قیمت‌های بازار داخلی ایران را به عنوان ملاک و شاخص محاسبه می‌کنند و انتظار دارند با قیمت‌های نزدیک به قیمت‌های داخلی، از ایرانی‌ها فولاد خریداری کنند.

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ابراز داشت: مبادلات تجاری با ایران در حال حاضر به واسطه تحریم محدود شده است. لذا تجارت با ما ریسک بیشتری دارد. به همین دلیل خریداران برای پوشش این ریسک نیاز به تخفیف بیشتری دارند. تخفیف انتظاری، به هیچ مورد پسند ما نیست. اینکه قیمت‌های صادراتی‌ بر حسب قیمت داخلی تعیین گردد، معیار مناسبی برای صادرات فولاد محسوب نمی‌شود. این رویه باید تغییر یابد.

او در پاسخ به این سوال که چرا برخی افراد ارزانفروشی فولاد ایران را در بازارهای جهانی رد می‌کنند، تصریح کرد: موضوع ارزانفروشی فولاد ایران در بازارهای جهانی امری کاملا واضح و روشن است و صرفا یک ادعا نیست. کافی است قیمت‌های فولاد در بازار جهانی و قیمت صادراتی فولاد ما مقایسه و بررسی شود. منابع کافی هم برای کسب این اعداد و ارقام وجود دارد. ارزانترین فولاد دنیا با یک اختلاف بسیار زیاد نسبت به سایر فولادهای عرضه شده در بازار جهانی، از آن ایران است. این موضوع قابل کتمان نیست. چنین روندی تا کنون در مورد فولاد ایران بی‌سابقه است.

مدیر عامل فولاد یزد در مورد ظرفیت‌های خالی فولاد کشور ابراز داشت: بخش‌های مختلف این زنجیره ظرفیت‌های خالی متفاوتی دارند. اکنون در بخش نورد حدودا 60 درصد ظرفیت خالی وجود دارد. اما در مورد فولادسازی با 70 الی 80 درصد ظرفیت‌مان در حال تولید هستیم. میزان ظرفیت خالی در حلقه‌های مختلف زنجیره‌ی فولاد، متفاوت است.

احرامیان در خصوص حاشیه سود تولید فولاد با توجه به ارزانفروشی جاری گفت: اثرات ارزان‌فروختن محصول نهایی، در کل زنجیره تولید پخش می‌شود. اما بار بیشتر این ارزانفروشی، بر دوش معدنی‌ها و محصولات معدنی است.

 

کد خبر 28588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =