ایران میزبان نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان

رضا مونسان گفت: در نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان از تجار کشورهای سوریه، عراق، افغانستان، ترکیه فعال در عرصه صنعت ساختمان و حوزه های مرتبط دعوت به عمل آمده است.

ایران میزبان نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان است، این نمایشگاه از 6 تا 9 مرداد ماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود. رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی ایران و عراق با اعلام  این خبر گفت: در این نمایشگاه از تجار کشورهای سوریه، عراق، افغانستان، ترکیه فعال در عرصه صنعت ساختمان و حوزه های مرتبط دعوت به عمل آمده است.

رضا مونسان افزود: ایران در این نمایشگاه میزبان حدود صد شرکت خارجی خواهدبود؛ همه شرکت کنندگان در این نمایشگاه از فعالان بزرگ صنعت ساختمان هستند که به صورت تخصصی توانمندی های خود را در این عرصه ارائه می کنند.

وی با بیان بر اینکه  هیات‌های تجاری کشور عراق در این نمایشگاه حضور پر رنگی دارند، افزود: با توجه به اینکه  اولین بار است که نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان با رویکرد صادراتی برگزار می‌شود، این رویداد یکی از بهترین نمایشگاه‌های حوزه صنعت ساختمان در سال‌های اخیر خواهد بود.

رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت:

در این نمایشگاه نشست‌های B2B مستمر با حضور میهمانان خارجی برگزار خواهد، هفت پنل آموزشی با رویکردی مبتنی بر  موضوع صادرات نیز برای شرکت کننده‌ها و شرکت‌های ایرانی در نظر گرفته شده که در حاشیه این نمایشگاه برگزار می‌شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: که سه پنل دیگر نیز به صورت تخصصی مختص کشور عراق نیز در برنامه های این نمایشگاه گنجانده شده که طی آن فضای کسب و کار کشور عراق معرفی می شود.

به گفته مونسان در نشست های یاد شده، راهکارهای تبادلات مالی با کشور عراق در شرایط تحریم و همچنین موضوع لجستیک و حمل کالا به کشور عراق و سوریه پرداخته خواهد شد.

مونسان اظهار داشت:  برگزاری نشست‌های تخصصی برای ارتقا اطلاعات فعالان اقتصادی و همچنین جلسات B2B برای تعامل بیشتر طرفین در برنامه نمایشگاه گنجانده شده است؛ امیدواریم طی جلسات یاد شده فعالان این حوزه با بهره مندی از مشاوره‌های کارشناسی، ظرفیت‌های بالقوه خود در صادرات را بالفعل کنند.

رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی ایران و عراق در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به توانایی ایران در افزایش دو برابری صادرات برق به عراق به خبرنگاراگزیم نیوز گفت: ظرفیت بخش صنعتی و تجاری ما قطعا پاسخگوی افزایش ظرفیت صادرات برق به عراق است.

مونسان تاکید کرد: که در بخش خدمات  کشور ما مزیت‌های نسبی زیادی برای حضور در بازار عراق دارد و میزان سهم ما در این بخش بستگی به هنر ما در تبدیل مزیت ها به فرصت رقابتی در این حوزه است.

وی در ادامه به موضوع زیرساخت‌های لجستیک اشاره کرد و گفت: ما طولانی‌ترین مرز مشترک را با کشور عراق داریم، در حال حاضر تعداد میادی رسمی ما برای تجارت با عراق، با هیچ یک از رقبای ما قابل مقایسه نیست.

به گفته مونسان رقیب اول ما در بازار عراق چین است که کیلومتر‌ها فاصله دارد، رقیب دوم بازار ترکیه است که فقط از سمت شمال می‌تواند به این بازار دسترسی داشته باشد و بعضا اگر ترکیه بخواهد کالایی را از شمال عراق به جنوب عراق بیاورد هزینه حمل آن در مقایسه با شرکت‌های ایران تا 5 برابر افزایش پیدا می‌کند.

وی دیگر رقبای ایران در این بازار را اردن، مصر، عربستان سعودی معرفی کرد و گفت: این کشورها با عراق پایانه مشترک تجاری ندارند یا اگر هم دارند معدود هستند؛ عربستان علی رقم اینکه 850 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد، اما در فصل تردد حجاج ارسال کالا تجاری این کشور از مرز کویت انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: تبادلات مالی و بانکی با تجار عراقی حتی با کشورهایی که تحریم نیستند، به صورت حواله نقدی و پرداخت‌های نقدی انجام می‌گیرد.

مونسان با بیان اینکه فرهنگ استفاده از ابزارهای بانکی در کشور عراق خیلی رایج نیست افزود: این موضوع به محدودیت‌های ما برنمی‌گردد. در بحث حواله‌جات نیز اگر مشکلی وجود داشته باشد با توافقی که در چند ماه اخیر بین بانک مرکزی ایران و عراق انجام شده بانک مرکزی ایران دینار را به عنوان ابزار پرداخت قبول کرده  تا جریان مبادلات مالی بین دو کشور تسهیل شود.

رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی ایران و عراق  خبر داد: با مساعدت دولت‌ها دو کشور، مطالبات معوقه شرکت‌های فنی و مهندسی نیز پرداخت و همچنین پروژه‌های که در حوزه فنی و مهندسی به دلیل مخاطرات داعش متوقف شده بود مجددا فعال خواهد شد.

به گفته مونسان، در ادامه نشست مشترک سرپرست سازمان توسعه تجارت وزیر بازرگانی کشور عراق،  کمیسیون مشترک تجاری که مدت‌ها به دنبال آن بودیم عملا فعال شد؛ خوشبختانه تفاهم نامه‌های خوبی نیز منعقد شده و مقرر شد برخی از اقدامات تسهیل کننده ارتباط تجار از جمله تضامین تجاری فعال شود.

مونسان اظهار داشت که صندوق ضمانت صادرات  به شکل پررنگی به بازار عراق ورود کرده و تلاش دارد با برنامه ریزی های انجام شده بتواند تا یکی دوماه آینده دفتر صندوق ضمانت صادرات را در عراق راه اندازی کند.

رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی ایران و عراق، صدور ضمانت نامه‌ها برای شرکت‌های فنی و مهندسی را یکی از مهمترین خدمات صندوق ضمانت صادرات عنوان کرد و گفت: در مجموع، عملیاتی شدن راهکارها و تسهیلات و خدماتی که طی تفاهم نامه های یاد شده روی آنها با طرف عراقی توافق پیدا کرده ایم می تواند صادرات ایران به عراق را به شکل چشمگیری افزایش دهد؛ خوشبختانه سه ماهه اول سال جاری، صادرات کالا به عراق 40 درصد افزایش داشته که با توافقات انجام شده این رشد ادامه خواهد داشت.

کد خبر 28311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =