فعالیت ۱۵ درصد قطعه سازها زیر ظرفیت تولید

فرشاد مقیمی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد برخی واحد های تولیدی قطعه ساز که پیش از این به جمع شرکت های تعطیل پیوسته بودند اکنون توانسته اند به مدار تولید برگردند با این حال هنوز تعدادی از آنها زیر ظرفیت کار می کنند

معاون وزیر صمت در گفتگوی ویژه خبری با بیان این که بیش از 1200 واحد قطعه سازی خودرو و 15 هزار کارگاه کوچک که به این صنعت کمک می کنند در کشور وجود دارد گفت: بر اساس آمار پایان سال 97، 20 درصد این واحدها در این مدت غیرفعال بوده اند اما امروز برخی از آنها به چرخه تولید بازگشته اند و ظرفیت خوبی دارند.

مقیمی با بیان اینکه هدف اصلی تحریم ها در صنعت، حوزه خودرو است افزود: در نمایشگاه اخیر 32 قرارداد برای ساخت 35 قطعه خودرو با قطعه سازان داخلی بسته شد که باید بر اساس زمان بندی، این قطعه ها را تحویل دهند.

وی گفت: ارزش قراردادهای بسته شده میان قطعه سازان و دو خودروساز بزرگ کشور 740 میلیارد تومان است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: این قراردادها تا پایان سال 98 موجب کاهش ارزبری 20 میلیون یورویی و در سال 99 موجب کاهش ارز بری 85 میلیون یورویی در صنعت خودرو خواهد شد.

مقیمی گفت: تلاش می کنیم توانمندی و ظرفیت های داخلی را به نیازهای خودروسازان مرتبط کنیم.

وی افزود: برای پیشرفت باید به ظرفیت های داخلی باور و اعتماد داشته باشیم و سیاست های تعرفه گذاری به گونه ای باشد که از صنعت داخلی حمایت کنند.

مقیمی گفت: اصلاح رابطه بین خودروسازان با قطعه سازان در 11 برنامه اقتصاد مقاومتی وزارت صمت وجود دارد و این وزارتخانه نه تنها در صنعت خودروسازی بلکه در دیگر صنایع، سیاست گذاری و نظارت می کند اما در حوزه اجرا ؛ قانون تجارت بر صنایع حاکم است.

سید حسن خباز تولیدکننده و قطعه ساز خودرو نیز در این برنامه با بیان اینکه ماهیت ضد استکباری انقلاب اسلامی در بخش صنعتی و اقتصادی کشور نهادینه نشده است گفت: نباید هر گاه فشار بر کشور باشد از تولید داخلی استفاده کنیم و هر گاه تحریم ها کاهش یافت از شرکت های خارجی دعوت و تولید کنندگان داخلی را فراموش کنیم.

وی افزود: در بسیاری از بخش های صنعت، سراغ تولید مواد اولیه و ساخت قطعاتی که ارز بری دارند نرفته ایم.

خباز با بیان اینکه امیدواریم اتکا به قطعه سازان داخلی تداوم داشته باشد گفت: باید مشخص شود تا کنون برای ساخت هر خودروی داخلی چقدر ارز از کشور خارج شده است.

وی گفت: قهرمان ملی برای ما کسی است که ارزبری را کاهش دهد و طراحی صنعتی را بداند.

این قطعه ساز گفت: بخش صنعت با بسیاری از بخشنامه های دستگاه های مختلف ازجمله وزارت صمت مشکل دارد.

خباز افزود: راهبردی که چهار سال پیش برای تولید قطعات خودرو تدوین شد، وابستگی بسیاری به خارج از کشور داشت و قرار بود خارجی ها طرف های داخلی خود را انتخاب کنند.

وی گفت: این نگاه موجب شد شرکت های مختلف خودروسازی که وارد ایران شده بودند با یک نگاه ارباب خود کار را رها کنند و بروند.

خباز افزود: سیاست های ما در بخش صنعت همگن نیست و به عنوان نمونه برای تولید ای بی اس نخستین محموله پلی کربنات را با قیمت 20 تومان برای هر کیلو خریداری کرده ایم اما به دلیل عرضه آن در بورس برای خرید دومین محموله کیلویی 36 تومان پرداخت کردیم.

وی گفت: در قراردادها با شرکت ساپکو و خودروسازان هیچ بندی برای جبران خسارت دیرکرد پرداخت آنها به قطعه سازان دیده نشده است.

این قطعه ساز افزود: به کیفیت خودروها ایراد می گیریم اما به کیفیت اجرای دستورالعمل های فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی ایراد نمی گیریم.

خباز گفت: فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی دستور داد بازرسی از دفاتر واحدهای تولیدی مختلف نباید بیشتر از یک سال از آخرین لیست بیمه شان باشد اما سازمان تأمین اجتماعی به بهانه های مختلف همه خریدها را بررسی و آنها را مشمول بیمه می کند.

وی افزود: زمانی که قطعه ساز نتوانسته به مدت 9 ماه پول خود را از خودروساز بگیرد، دیگر نمی تواند کالاهای خود را ترخیص کند.

خباز گفت: بانکی که زیر نظر بانک مرکزی است چرا برای خرید دین ساپکو شش تا هشت درصد کارمزد می گیرد یا 20 درصد پولی که می خواهند به قطعه ساز بدهند، سپرده می کنند.

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور نیز در این برنامه گفت: همه باید دست به دست هم دهیم و اتکا به قطعه سازان داخلی را به سیاست پایدار تبدیل کنیم.

وی افزود: اگر این اعتماد و اتکا به قطعه سازان خودروی داخلی به خودرو ادامه دار باشد دشمنان کشور مانند بنزین دیگر طمع تحریم صنعت خودروسازی را نمی کنند.

نجفی منش گفت: چهار سال پیش راهبردی برای تولید 25 میلیارد دلار قطعه برای خودروسازان داخلی و شش میلیارد دلار قطعه برای صادرات تدوین شد اما شرایط کشور موجب شد این راهبرد محقق نشود.

وی افزود: باید سیاست گذاری بخش صنعت به گونه ای باشد که تولید خودرو با اتکا به ظرفیت داخلی انجام شود و برای تولید کننده داخلی نیز شرایطی فراهم کنیم که تولید برای آن مقرون به صرفه باشد.

منصور منصوری مدیرعامل ساپکو نیز در این برنامه با بیان اینکه قراردادهای این شرکت با قطعه سازان 120 روزه است گفت: اکنون رویکرد شرکت ساپکو به سمت استفاده از دانش بومی و فناوری های داخلی و روز است.

وی افزود: اکنون خودروی 301 در زمان تولید 61 درصد خودکفایی داشته است و هنگامی که بخواهد به بازار عرضه شود این میزان خودکفایی را به 81 درصد افزایش می دهیم.

معصوم نجفیان مدیرعامل شرکت سازه گستر نیز در این برنامه گفت: تا جایی که سازندگان داخلی تأمین قطعات خودرو را انجام داده اند قطعه ای را از خارج وارد نکرده ایم.

وی افزود: به عنوان نمونه درباره بلندگو، آینه برقی و رله همیشه در پی سازندگان داخلی بوده ایم.

کد خبر 28290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =