هشدار برای معدن داران با محدودیت های صادراتی

محمدرضا بهرامن در خصوص اعمال محدودیت های صادراتی اعمال شده در حوزه معدن از سوی دولت گفت: با رصد بورس طی دو هفته گذشته متوجه شده اید که عملا تقاضایی برای خیلی از مواد اولیه وجود نداشت که دلیل آن کاهش فاصله میان ارز آزاد و نیمایی بود

محمدرضا بهرامن در خصوص اعمال محدودیت های صادراتی اعمال شده در حوزه معدن از سوی دولت گفت: با رصد بورس طی دو هفته گذشته متوجه شده اید که عملا تقاضایی برای خیلی از مواد اولیه وجود نداشت که دلیل آن کاهش فاصله میان ارز آزاد و نیمایی بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: این موضوع بیانگر این است که همواره انتفاع شرایط بازار را معین می کند و نمی توان نقش آن را نادیده گرفت.

وی با ذکر این نکته که در حال حاضر بخش معدن اماده تامین نیاز داخلی و بازار صادراتی است، گفت:  اعتقاد ما این است که ملاحظات کافی در مورد شرایط تولیدکننده انجام شود تا بتواند در مدیریت بازارهای بین المللی خوب عمل کند در غیر اینصورت سهم خود را از بازار صادراتی از دست خواهد داد.

رییس خانه معدن تصریح کرد:  بازار بیرونی معدن ساده به دست نیامده که به همین راحتی آن را از دست بدهیم، جایگزینی در بازارهای صادراتی مستلزم صرف زمان و هزینه است که امروز کشور از همین دو بعد تحت فشار است.

بهرامن بر حفظ بازارهای موجود تاکید کرد و گفت:  ضروری است که با تمام انرژی،  تولیدکننده را در زمینه صادرات حمایت کنیم؛  بخش عمده ای از نیاز ارزی حوزه معدن در بخش تولید از طریق صادرات تامین می شود، حدود 60 درصد مواد اولیه بخش تولید وارداتی است و در این شرایط و نیاز چرخه تولید به ارز حاصل از صادرات چطور می توان انتظار داشت که تصمیم سازی های مخرب در حوزه صادرات را بتواند تحمل کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه افزود:  امروز صنعت فولاد، نگرانی بابت تامین نیاز بازار داخلی ندارد؛ از 25 میلیون تن فولاد تولیدی،  تنها  15 میلیون تن صرف نیاز داخل می شود و این امار اهمیت حفظ صادرات در این صنعت را نشان می دهد. در همه حوزه های معدن از جمله مس، کرومیت، سرب و روی نیز همین شرایط و ضرورت ها حاکم است

وی اذعان داشت: کمتر از یک ماه دیگر ما با تحریم های آمریکا در بخش فلزات مواجه می شویم،  بنابراین امروز زمان آن است که با تمام قوا کالای خود را  صادر کنیم و برای  مشتریان خود این سیگنال را ارسال کنیم که ما هستیم؛ در اینصورت است که مشتریان  ما نیز برای تداوم صادرات راهکارهایی را پیدا می کنند.

بهرامن با تاکید دوباره بر اینکه سیاست های اشتباه به بهانه تضمین بازار داخلی به بهای از دست رفتن فرصت صادرات است،  گفت: وقتی امکان پر کردن ظرفیت ها در پایین دست وجود نداشته باشد چند نگاه در حوزه تصمیم گیری شکل می گیرد، یکی از آنها حفظ منابع برای نسل های آتی است که با جایگزین شدن طبیعی منابع، معنای خود را از دست می دهد،  آینده نگری لازمه سیاستگذاریهای اقتصادی است و در برهه ای که نیازمند ارزآوری هستیم باید نسخه ای برای عبور از.بحران بپیچیم.

وی اظهار داشت:  از دست دادن هر یک از بازارهای صادراتی فارغ از حجم آن یک خطر برای جریان ارزآوی است؛ در بسیاری از محصولات مازاد نیاز داخلی داریم،  صنایع معدنی باید آزاد باشند تا بر اساس یک برنامه بلندمدت صادرات خود را توسعه و مبدل به صادراتی پایداررکنند.

کد خبر 28228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =