افزایش سهم معدن از اقتصاد در سال ۹۷

مرکز آمار ایران گزارشی از جزئیات سهم بخش های مختلف اقتصادی از تولید ناخالص داخلی اعلام کرد که در آن جایگاه معدن در اقتصاد ارتقاء یافته است

مرکز آمار ایران گزارشی از جزئیات سهم بخش های مختلف اقتصادی از تولید ناخالص داخلی اعلام کرد که در آن جایگاه معدن در اقتصاد ارتقاء یافته است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از ایمیدرو، بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران سهم معادن از تولید ناخالص داخلی از 1.3درصد سال 96 به 1.4 درصد در پایان سال 97 رسیده است. این امر حکایت از رشد 7درصدی محصول ناخالص بخش معادن دارد. ارزش (مقدماتی) تولیدات این حوزه به 96 هزار میلیارد و 680 رسید.

در این گزارش که سال 1390 به عنوان سال پایه در نظر گرفته است حوزه استخراج نفت و گاز از سهم 21.6 درصدی به 19.6 درصد کاهش یافته است. علاوه بر این سهم حوزه صنعت نیز از 12.3درصدی سال 96 به 12.1درصد در پایان سال گذشته رسیده است.

طبق این گزارش گروه صنایع و معادن که متشکل از نفت و گاز، سایر معادن، صنعت، تامین آب و برق و ساختمان است شاهد کاهش سهم در تولید ناخالص داخلی از 45.1 به 42.9درصد بوده است.

یکی از نکات قابل توجه این گزارش رشد محصول ناخالص داخلی بدون نفت از 78.14 به 80.4درصد است. ارزش تولید ناخالص داخلی در سال گذشته بیش از 5.7 میلیون میلیارد ریال اعلام شده است. 

به گزارش اگزیم نیوز رییس هیات عامل ایمیدرو پیش از این نیز اعلام کرده بود که پتانسیل های بخش معدن برای توسعه بسیار بالاست و باید از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کرد. بسیار یاز کشورهای دنیا با سهم بالایی از توسعه معدنی روبرو هستند و سهم بالایی را از اقتصاد ملی دارند. گزارش های معتبر می گویند بخش معدن می تواند تا ۴۰ برابر رقم کنونی در اقتصاد ملی رشد را تجربه کند. 

زنجیره معدن و صنایع معدنی در ایران به دلیل وابستگی به منابع طبیعی معدنی و منابع انرژی درون کشور، مقاومت زیادی در مقابل فشارهای بیرونی داشته و قدرت رقابت زیادی در عرضه بین المللی دارد.

غریب پور در این رابطه پیش از این اعلام کرده است که با وجود تحریم ها و رکود بازار داخلی و کاهش ارزش پول ملی، شاهد رشد رقابت پذیری این حوزه در بازارهای جهانی هستیم و روند صادرات آن به ۲۰ درصد کل کشور رسیده و به حدود ۱۰۰ کشور دنیا صادرات صورت گرفته است.

در این بین بخش معدن که در ایران از گستردگی بسیار بالایی برخوردار است و از طرفی مانند یک ضربه گیر برای تحریم ها نیز می تواند عمل کند چندان مورد توجه و حمایت نبوده است. بنابراین دولت باید برای عبور از شرایط تحریمی فعلی از ظرفیت های آن استفاده کند زیرا این بخش تحریم نیست. 

کارشناسان می گویند در این شرایط لازم است به مواردی همچون افزایش تولید و رساندن میزان تولید به ظرفیت اسمی با استفاده حداکثری از زمان، سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی با روش‌های موجود تامین مالی یا مشارکت با شرکت‌های بزرگ  معدنی و صنایع وابسته  و ارائه پیشنهادات جذاب برای سرمایه‌گذار همراه با دادن ضمانت‌های کافی و اصلاح قوانین و مقررات در سطح ملی دقت عمل بیشتری داشت. 

در عین حال بهبود روش‌های بهره‌برداری و گذر از روش‌های سنتی و استفاده از روش‌های نیمه مکانیزه و مکانیزه در حد امکان، انجام فرآوری و توسعه واحدهای فرآوری در مقیاس‌های آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی، با استفاده از باطله‌ها و مواد معدنی کم‌عیار، معرفی و استفاده از تکنولوژی‌های نو در حد توان و امکان در همه حوزه‌های معدنی و صنایع مرتبط  از اکتشاف تا فرآوری برای این منظور ضروری است. 

همچنین بازیافت مواد معدنی از باطله‌های معادن و از پساب  کارخانه‌های فرآوری و از پسماندهای صنایع معدنی، انباشت و نگهداشت سنگ‌های کم‌عیار یا اختلاط آنها با مواد پرعیار برای تولید محصول مناسب و مورد درخواست مشتری، تلاش برای جایگزینی بعضی از محصولات و صنایع به‌عنوان مثال امکان جایگزینی فولاد با آلومینیوم، منگنز یا پلاستیک، ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز معادن و صنایع معدنی و تکمیل طرح‌های زیرساخت‌های موجود در انجام فعالیت‌های معدنی از الزامات مهم به حساب می اید. 

کد خبر 28211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =