صادرات با ارزش افزوده در اولویت است

محمد رضا مودودی معتقد است در شرایط فعلی صادرات با ارزش افزوده بیشتر می تواند پیام پیام خوبی به اقتصاد کشور متبادر می کند

 مریم خورشیدی-معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا اعلام کرد این وزارتخانه موافق خام‌فروشی نیست و سیاست گذاریهای این وزارت خانه در این راستا قرار می گیرد که در سال رونق تولید حتما باید مواد معدنی را در داخل کشور به ارزش افزوده تبدیل و سپس صادر شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت  از سال ۹۲ اقداماتی را برای جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی انجام داده و در دو دسته اصلی ایجاد محدودیت قانونی برای صادرات مواد خام معدنی  و و وضع عوارض حداقل ۵ درصدی بر صادرات مواد خام برای سال ۹۷ برنامه خام فروشی را پیاده کرده است.

 سرپرست سازمان توسعه تجارت در اینباره  به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: گفت: در شرایط فعلی صادرات با ارزش افزوده بیشتر می تواند پیام پیام خوبی به اقتصاد کشور متبادر می کند.

 محمدرضا مودودی افزود: نکته حائز اهمیت این است که امروز شاهد کاهش صادرات مواد خام در کشور به میزان 34 درصد در دوازده ماه هستیم و این می تواند بیانگر فعال شدن خطوط تولید داخلی باشد.

وی اذعان داشت: از آنجاییکه واحدهای تولید مواد خام متوقف نشده اند می توان نتیجه گرفت که محصولات این واحدها به سمت واحدهای تولیدی کوچکتر که تکمیل کننده زنجیره ارزش افزوده در کشور هستند و این خبر خوبی برای صادرات کشور است چرا که در آینده این واحدهای کوچک زنجیره ارزش افزوده هستند که به جرگه صادرکنندگان خواهند پیوست.

 سرپرست سازمان توسعه تجارت در پاسخ به نگرانی از دست دادن بازارهای صادراتی از سوی صادرکنندگان مواد خام، گفت: بی تردید اگر بتوانیم که مواد خام را به مواد با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کرده و با قیمت های بالاتر صادرکنیم، از دست رفتن بازارهای صادراتی در این حوزه ایرادی ندارد.

 رئیس انجمن صادرکنندگان برتر و نمونه کشور نیز در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز محدودیت صادرات خام فروشی را تصمیمی درست دانست و گفت: ما موافق فراوری هستیم در حال حاضر امکانات فراوری در کشور وجود دارد، هرچند زنجیره تولید کامل نیست اما سیاست جایگزینی فروش مواد با ارزش افزوده به جای صادرات مواد خام معدنی به دلیل ارزش صادراتی بالاتر می تواند انگیزه خوبی برای تکمیل این زنجیره باشد.

ابراهیم جمیلی خاطرنشان کرد:یکی از مهمترین وظایف حوزه صادرات ایجاد ارزش افزوده است و دولت در این میان می تواند با سرمایه گذاری در این حوزه و حمایت از توسعه زیرساخت های لازم، به تحقق اهداف پیش بینی شده کمک کند.

 جمیلی گفت: پس از نفت و گاز یکی از مهمترین مزیت های کشور برای صادرات، معدن است که در حال حاضر بخشی از این مزیت با تکنولوژی در دسترس با ارزش افزوده بالاتر صادر می شود و لازم است برای اینکه این نوع از صادرات را توسعه دهیم  نهادهای ذیربط واحدهای تولیدی را برای ارتقا و رسیدن به قد و قواره های تولید با ارزش افزوده حمایت کنند.

 

کد خبر 28005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =