عربستان تنها برنده تحریم ایران/تولید جهانی در تهدید

بلومبرگ در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته که تحریم های ایران در درجه اول منافع چه کشوری را در منطقه خاورمیانه تامین می کند و در پاسخ به این سوال اعلام کرده آن که بیش از همه از تحریم های مذکور خوشحال است عربستان سعودی است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز بلومبرگ در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته که تحریم های ایران در درجه اول منافع چه کشوری را در منطقه خاورمیانه تامین می کند و در پاسخ به این سوال اعلام کرده آن که بیش از همه از تحریم های مذکور خوشحال است عربستان سعودی است.

بنا بر این گزارش عربستان خود را آماده کرده تا تمام قراردادهای نفتی ایران را پاسخ دهد و به خصوص این ولع در مورد هشت کشوری که اخیرات توسط ترامپ معافیتشان برای خرید نفت ایران لغو شده صدق می کند.

این کشورها در دور اول تحریم ها از آمریکا اجازه گرفته بودند که همچنان از ایران نفت بخرند و به همین دلیل میزان فروش نفت ایران حتی با تحریم در حدود یک میلیون بشکه در روز بود با این حال از ابتدای ماه می این معافیت لغو شد و حالا عربستان به همراه دوستان خود در منطقه در پی عقد قرارداد با این کشورها است.

عربستان پیش از این نیز به ترامپ قول داده بود که با تحریم ایران کسری بازار نفت را جبران خواهد کرد به خصوص این که از ظرفیت سایر کشورها از جمله عراق کویت و امارات نیز در این مسیر استفاده خواهد کرد. به این ترتیب عربستان به زودی تولید خود را به روزانه 10 میلیون و 300 هزار بشکه در روز می رساند که 500 هزار بشکه از تولید سابق این کشور بالاتر است.

این در حالی است که در آخرین نشست اوپک کشورهای عضو تصمیم گرفتند تولید خود را 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند اما حالا این قرارداد لغو و تصمیم جدید مبنی بر افزایش تولید جای آن را گرفته است به عبارتی تحریم ایران باعث لغو توافق نامه دسامبر اوپک است.

کارشناسان می گویند نفت ایران یکی از باکیفیت ترین نفت های خاورمیانه است اما این قابلیت را دارد که توسط نفت عربستان و عراق جایگزین شود اما نکته دیگر قیمت نفت است. با تحریم ایران قیمت نفت ناگهان رشد کرد اما بازگشت نگرانی های مربوط به جنگ تجاری بین چین و آمریکا باعث تعدیل قیمت ها شد. هرچند انفجار 4 نفتکش در خلیج عمان بار دیگر باعث تحرکات رو به بالای طلای سیاه شد اما در مجموع به نظر می رسد بازار تا حدی به ارامی در حرکت است.

بلومبرگ می گوید نفت کشورهای خلیج فارس از نظر کیفیت تا حدی می تواند جایگزین بشکه های نفت ایران باشد اما هنوز قیمت نفت در مقایسه با نفت ایران می تواند رقابتی و مقرون به صرفه نباشد.

به این ترتیب بازار نفت در این کشاکش در دو وضعیت متفاوت قرار دارد؛ نخست آن که آمریکا از رشد قیمت نفت در نبود ایران نگران است و می ترسد با افزایش قیمت نفت بهای سوخت در اقصی نقاط دنیا افزایش یابد که آغاز یک شرایط رکودی برای دنیا را به همراه دارد.

در کنار آن کشورهای خلیج فارس از نبود ایران و رشد بهای نفت استقبال می کنند با این حال جرات آن را ندارند که از تصمیمات ترامپ سر باز بزنند به همین دلیل تصمیم دارند میزان تولید را برای جایگزینی ایران افزایش دهند. از طرف دیگر در عوض خوش خدمتی که به آمریکا می کنند درآمدهای نفتی بیشتری را در قبال دوری ایران از بازار کسب می کنند و از آن خوشحالند.

این بخش واقعی بازار نفت است اما یک بخش ژئوپلیتیکی نیز وجود دارد که باید منتظر ماند و دید آیا ایران در ممنوعیت صادرات نفت خود چه تصمیمی برای سایر بازیگران این بازار خواهد گرفت.

در این بین اما کشورهایی هم هستند که بازنده این بازی ترامپ محسوب می شوند. در درجه اول هشت کشوری که نفت مرغوب را با قیمت مناسب از ایران می خریدند و حال باید قیمت های بالاتری بپردازند. این گروه نخستین بازندگان این تحریم هستند. پالایشگاه های هندی، چینی، ترکیه ای، کره ای و ... همگی نسبت به این موضوع اعتراض دارند و معتقدند با این تصمیمات تنها قدرت رقابتی آنها از بین می رود با این حال ناچارند به این موضوع تن بدهند.

آنها می گویند حتی نفت خاورمیانه نیز نمیتواند جایگزین خوبی برای ایران باشد چه بماند نفت شیل آمریکا که اصلا توجیهی ندارد. نفت عربستان در 5 سال گذشته با بالاترین قیمت به این مشتری ها فروخته شده و این در حالی است که عراق از سال 2012 تاکنون قیمت نفت را بالا برده و کمترین تخفیف ها را برای خریداران خارجی در نظر می گیرد و قیمت های صادراتی کویت نیز اکنون در سقف 5 ساله گذشته خود قرار دارد.

از طرفی قیمت نفت سنگین عموما بالا است و تحریم ونزوئلا و ایران قیمت این نوع نفت را عملا افزایشمی دهد و بازارها را با بی نظمی روبرو کرده و باعث به هم ریختن تولید می شود با این حال عربستان و دوستانش به دلیل نزدیکی به بازارهای منطقه ای فرصت های خوبی را به دست خواهند آورد. 

کد خبر 27993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =