کاهش صادرات و واردات در فروردین ماه

میزان صادرات غیر نفتی اولین ماه از سال ۹۸ با احتساب کالا و میعانات گازی بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۷۴ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۷.۳ درصد کاهش داشته و واردات نیز در همین زمان ۷.۷ درصد کاهش یافته است

چهارمین شورای راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت  با حضور وزیر سابق صنعت معدن و تجارت، رئیس کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران و  دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی  و جمعی از صادرکنندگان مطرح کشور عصر امروز  بیست و چهارم فروردین ماه در سازمان توسعه تجارت برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز سرپرست سازمان توسعه تجارت بر اساس گزارش صادرات غیر نفتی فروردین ماه سال جاری اعلام کرد: میزان صادرات غیر نفتی اولین ماه از سال 98 با احتساب کالا و میعانات گازی بالغ بر 2 میلیارد و 574 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال گذشته 17.3 درصد کاهش داشته و صادرات بدون احتساب  کالا و میعانات گازی 2 میلیارد و 200 میلیون دلار بوده است. همچنین در بخش صادرات محصولات معدنی نسبت به سال گذشته در همین مقطع 43 درصد رشد را تجربه کرده ایم. 

 محمدرضا مودودی واردات را در طول یکماهه اول سال 98 معادل 2.3 میلیارد اعلام کرد و گفت: واردات کشور در مقطع یاد شده نسبت به سال گذشته، 7.7 درصد کاهش داشته و در مجموع تراز تجاری ما در فروردین ماه 213 میلیون دلار مثبت بوده است.

وی از رشد وزنی پتروشیمی ها به میزان 18.4 درصد در فروردین ماه خبر داد و گفت: صادرات پتروشیمی به لحاظ ارزشی کاهش 15.2 درصدی را تجربه کرده و صنعت نیز به لحاظ وزنی 9 درصد رشد و از نظر ارزش 28 درصد کاهش داشته است.

مودودی بخش عمده ای از دلیل این اتفاقات را تغییر نرخ پایه محصولات در گمرک دانست و گفت: رشد وزنی در صادرات و افت در ارزش صادرات بیانگر این است که قیمت بسیاری از محصولات صادراتی پس از جهش نرخ ارز تغییر کرده که البته نرخ پایه صادراتی بسیاری از کالاها اصلاح شده است.

 به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، مقاصد صادراتی کشور را در اولین ماه از سال 98 کشورهای چین با 711 میلیون دلار، عراق 389 میلیون دلار، جمهوری کره 231 میلیون دلار، امارات با 231 میلیون دلارو افغانستان با 141 میلیون دلار بوده اند. مودودی اعلام کرد:  واردات چین از ایران نسبت به سال گذشته در همین مقطع زمانی  70 درصد رشد  وزنی  و به لحاظ ارزشی 2 درصد کاهش داشته است.

مودودی اظهار داشت: با اصلاحات انجام شده در مقررات صادراتی شاهد فصلی نو در حوزه صادرات کشور هستیم؛ از مهمترین نقد های بخش خصوصی به قیمت های پایه صادراتی بوده که درراستای حل آن سازمان توسعه تجارت با همکاری گمرک و اتاق ایران نسبت به واقعی کردن قیمت های پایه صادراتی اقدام کنند.

محمدرضا مودودی اذعان داشت: سازمان توسعه تجارت بسته حمایت از صادرات را برای حمایت معنوی و قانونی از صادرات طراحی کرده و آماده شنیدن نقطه نظرات صادرکنندگان و فعالان حوزه صادرات است.

 احمد مهدوی ابهری  در این جلسه بر عدم تاکید اشتباهات گذشته در مورد سیایت های ارزی تاکید کرد و گفت: باید اجازه داده شود تا قیمت ارز درچارچوب متغیرها و واقعیت های اقتصادی کشور حرکت کند.

وی افزود: سیاست هایی که رانت ایجاد کرده اند می بایست حذف شوند  و با اصلاح ساختا نیما و امکان فروش ارز صادراتی به قیمت های توافقی، عرضه ارز را افزایش داده و با تعدیل نسبی قیمت و انتظارات تورمی، تقاضا را کنترل کنیم.

مهدوی خاطرنشان کرد: با کاهش عرضه ارز، شاهد افزایش تفاوت قیمت بازار و نیما خواهیم شد و این لفزایش فاصله مجددا منجر به افزایش تقاضا و بستر ساز مشکلاتی می شود که درگیر آن هستیم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در ادامه پیشنهاد داد ارز صادراتی در بازار متشکل ارزی با قیمت توافقی فروخته شود؛ این کار می تواند ریشه رانت و سودجویی را از بین ببرد در گام بعدی باید توجه جدی به ترم فروش کالا داشت؛ در حالیکه ترم فروش ما به دنیا و کشورهای مقصد از سه ماه کمتر است نمی توان توقع داشت که طی این مدت صادرکننده بتواند ارز خود را برگرداند؛ بنابراین لازم است این ترم حداقل 5 ماهه شود.

وی به فرصت صادرات ریالی برای کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این امکان وجود دارد که با کشورهای همسایه بر اساس پایه پولی مبادله کنیم و لازم است شرایط لازم برای این فرایند فراهم شود.

ابهری با انتقاد از عملکرد سازمان هایی چون بنادر و کشتیرانی گفت: در شرایط حال حاضر کشور لزوم اصلاح مقررات سازمانهای ذیربط  احساس می شود چرا که برخی از این دستورالعمل ها برای صادرات مانع محسوب می شود؛ بانک مرکزی نیز باید در برخی مقررات خود از جمله برداشتن محدودیت فعالیت صرافی های بخش خصوصی تجدید نظر کند؛ صادرکنندگان باید بتوانند در صورت عدم خرید صرافی های دولتی، بتوانند ارز خود را به صرافی های بخش خصوصی ارائه کنند.

 

 

کد خبر 27992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =