نرخ تخم‌مرغ به‌جای قیمت‌گذاری دستوری، با عرضه و تقاضا متعادل شود

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار تهران گفت: حذف نرخ‌گذاری دستوری راهکاری برای متعادل‌سازی قیمت تخم مرغ است، زیرا اکنون سود کلانی به جیب شرکت‌های بسته بندی و دلالان می‌رود.

به گزارش اگزیم نیوز، «ناصر نبی‌پور» امروز (یکشنبه) در گفت‌وگویی درباره تعیین نرخ یک‌هزار و ۱۰۰ تومانی هر عدد تخم‌مرغ، افزود: این اقدام دولت و نرخ‌گذاری دستوری، باعث ایجاد رانت و سوء استفاده برخی دلالان و شرکت‌های بسته بندی می‌شود و به نفع مصرف‌کنندگان نخواهد بود.

وی با بیان اینکه قیمت تخم مرغ به دلیل وزن های مختلف در همه جای جهان به صورت کیلویی محاسبه می شود، اظهار داشت: هر عدد تخم مرغ می‌تواند از ۴۵ گرم تا ۷۰ گرم وزن داشته باشد یا به دلیل نوع تغذیه دارای زرده طلایی باشد که به طور حتم گران تر است.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار تهران تصریح‌کرد: با توجه به تعیین نرخ یک‌هزار و ۱۰۰ تومانی برای هر عدد تخم مرغ، اکنون برخی شرکت‌های بسته بندی از نرخ‌گذاری دستوری سود برده و تخم مرغ های ریز، کم وزن و بی کیفیت در بسته بندی ها استفاده می‌کنند که همین امر به ضرر مصرف کنندگان است.

نبی پور گفت: این در حالی است که برخی واحدهای تولیدی امکان برچسب گذاری نرخ‌گذاری دستوری را ندارند.

وی، بر این باور است که چنین نرخ‌گذاری کمک به شرکت های بسته بندی است و افزود: اکنون قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای تولیدی ۱۴ هزار تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است، بنابراین دیگر شرکت پشتیبانی امور دام این محصول را از تولیدکنندگان تحویل نمی‌گیرد، زیرا قیمت ها درب واحدهای تولیدی و شرکت مذکور یکی شده است.

این مقام صنفی درباره کاهش قیمت تخم مرغ با گرم شدن هوا، گفت: با نزدیک شدن به فصل گرما و همچنین شروع ماه مبارک رمضان، مصرف تخم مرغ کاهش می یابد که همین موضوع در افت قیمت این محصول اثرگذار است.

سود کلان شرکت‌های بسته بندی از قیمت‌گذاری تخم مرغ

سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان مرغ تخمگذار میهن گفت: اکنون با توجه به قیمت گذاری دستوری، شرکت‌های بسته بندی ۸۰ درصد سود می برند، زیرا ماه گذشته برخی از این شرکت‌ها هر کیلوگرم تخم مرغ را بالا خریداری و بسته بندی می کردند و می فروختند.

وی اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد که شرکت های بسته بندی و فله ای روزانه ۱۶ میلیارد تومان سود می برند، در حالی که تولید کنندگان و مصرف کنندگان متضرر هستند.

نبی‌پور با بیان اینکه راهکار متعادل‌سازی نرخ تخم مرغ حذف نرخ‌گذاری دستوری است، افزود: علت افزایش قیمت تخم مرغ در ماه های اخیر به دلیل کمبود نهاده ها، حذف گله های مرغ تخم‌گذار و نرخ گذاری دستوری بوده است، در حقیقت نرخ تخم مرغ باید با عرضه و تقاضا متعادل شود تا عده ای سود جو از این شرایط بهره مند نشوند.

وی با بیان اینکه اگر ۱۰ درصد بازار در دست کسی یا شرکتی باشد می‌تواند روی قیمت تاثیر بسزایی داشته باشد، ادامه‌داد: اکنون ۱۰ درصد تولید صادر می‌شود و با وجود ممنوعیت صادرات باز هم ما با مشکل قیمت تخم مرغ در بازار روبه‌رو هستیم.

براساس این گزارش، از چند ماه گذشته تاکنون با کاهش عرضه تخم مرغ در میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای قیمت هر شانه تخم مرغ افزایش چشمگیری پیدا کرد، به طوری که اکنون نرخ هر شانه  ۳۰ تایی فله و ۲۰ تایی بسته بندی در بازار ۴۴ هزارتومان به فروش می رسد.

برپایه این گزارش، هر بسته بندی ۴ تایی تخم مرغ پنج هزار و ۷۰۰ تومان، ۶ تایی هشت هزار و ۷۰۰ تومان، ۹ تایی ۱۳ هزار تومان، ۱۵ تایی ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان، ۲۰ تایی ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان، ۲۴ تایی ۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان، ۳۰ تایی ۳۶ هزارتومان و هر عدد تخم مرغ یک‌هزار و ۱۰۰ تومان تعیین شده است.

درحالی که براساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، هزینه خرده فروشی تخم مرغ برای واحدهای فروشگاه های زنجیره ای حداکثر ۳۰ تایی ۲ هزار تومان، برای تخم مرغ ۲۰ تایی یک‌هزار و ۵۰۰ تومان، برای ۱۵ تایی یک‌هزار تومان، برای ۹ تایی ۶۰۰ تومان و برای ۶‌تایی ۴۰۰ تومان بوده است.

امسال با وجود شیوع کرونا در نیمه نخست امسال نزدیک به ۶۰ هزار تن تخم مرغ به کشورهای هدف صادر شد.

سال گذشته بیش از یک میلیون تن تخم مرغ در کشور تولید شده بود.

کد خبر 27902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =