رشد ۱.۶ درصدی تراز بازرگانی/رکورد برتری صادرات بر واردات

مهدی میراشرفی گفت: افزایش ۱.۶ درصدی تراز تجاری یا صادرات خالص، نشانه رشد صادرات نسبت به واردات است

رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد با وجود تحریم‌های ظالمانه، صادرات کشور نسبت به واردات افزایش یافته است. به گزارش اگزیم نیوز به نقل از گمرک ایران، مهدی میراشرفی گفت: افزایش ۱.۶ درصدی تراز تجاری یا صادرات خالص، نشانه رشد صادرات نسبت به واردات است.

به گفته وی، پارسال ۴۴.۳ میلیارد دلار کالا از کشور صادر و ۴۲.۶ میلیارد دلار کالا وارد کشور شده است. به این ترتیب خالص صادرات کشور در سال 97 به رقم 1.7 میلیارد دلار رسیده است که یکی از ارقام بسیار خوب در چهار دهه اخیر محسوب می شود و نشان دهنده سامان دهی واردات در کشور است.

رئیس کل گمرک کشور همچنین با بیان این که تجهیزات و امکانات گمرک، نو و به روز شده است، افزود: با توجه به این موضوع، فعالان اقتصادی و تولید کنندگان می توانند در کمترین زمان، محصولات خود را صادر و مواد اولیه مورد نیاز را وارد کنند.

میراشرفی با شاره به وجود 170 گمرک فعال در کشور تاکید کرد: گمرک ایران برای کمک به تولید، آمادگی دارد هر کجا نیاز باشد انبارهای تخلیه و بارگیری خود را توسعه و افزیش دهد.

به تحلیل اگزیم نیوز بعد از بروز چالش های رشد شدید قیمت ارز در کشور دولت تصمیم به اولویت بندی واردات و تعریف گروه های وارداتی برای دریافت ارز گرفت. ارز 4200 تومانی به عنوان ارز مرجع تنها برای واردات کالاهایی در نظر گرفته شد که به اصطلاح کالاهای اساسی نامیده می شوند و سایر کالاها از طریق ارز سامانه نیما وارد شدند.

از طرف دیگر رشد قیمت ارز میزان صادرات را در کشور با رشد قابل توجهی روبرو کرد. این امر زمانی که بازارهای داخلی با مشکلاتی روبرو بودند و تقاضای داخلی به دلیل رکود در بخش های پایین دستی کاهش یافته بود فرصتی را برای صادرکنندگان ایجاد کرد. با این حال اصرار به جای دولت و بانک مرکزی بر بازگرداندن ارز ناشی از صادرات یکی از موانعی است که ممکن است در اینده روی این شرایط اثرات نامطلوبی بر جای بگذارد.

به گفته کارشناسان در حدود نیمی از ارز صادراتی به کشور برنمی گردد و این موضوع می تواند محدودیت های صادراتی را تقویت کند. بر این اساس باید گفت به همان نسبت که ارز سال گذشته توانست در ارتقای صادرات و ساماندهی واردات نقش آفرینی کند اکنون هم ممکن است باعث کاهش میزان صادرات از طریق ایجاد محدودیت های تحمیلی از طرف دولت و یا محدودیت های خودخواسته تجار شود.

در این رابطه یک فعال صادرکننده بخش خصوصی می گوید افزایش نرخ ارز صادرات را تقویت کرده اما مساله اینجا است که ما اکنون در شرایط تحریم هستیم و مشکلات دیگری برای بازاریابی و نقل و انتقال مالی به ما اضافه شده است. قاسمی که یک صادرکننده محصولات پرورش ابزیان است می گوید هیچ یک‌ از فعالان اقتصادی با ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی مخالف نیستند و تمامی تلاش آنها در جهت رونق اقتصادی داخل به کار گرفته شده است، اما بازگرداندن ارز به سامانه نیما مشکلاتی دارد که اکنون این مشکلات دارد روی صادرات اثر عکس می گذارد.

به گفته وی این اقدام باعث می شود صادرکنندگان واقعی از چرخه تولید خارج شوند و استفاده از کارت های یکبار مصرف رواج پیدا کند چرا که معلوم‌نیست که افراد غیر حرفه ای ارز را به داخل کشور بازگردانند بنابراین لازم است دولت در برخی سخت گیری ها در این زمینه تجدید نظر کند و راه حل های جایگزین و اسان تری در نظر بگیرد.

قاسمی افرایش تولید باکیفیت را تنها راه حل مبارزه با رکود و تورم داخل دانست و افزود: افزایش تولید با کیفیت و قابل رقابت در بازارهای جهانی مستلزم جراحی در اقتصاد است که این امر با درد و خونریزی همراه خواهد بود که متاسفانه برخی از تصمیم گیران حاضر به پذیرفتن آن نیستند.

 

کد خبر 27876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =