افزایش ۸ درصدی صادرات محصولات صنعتی و معدنی در سال ۹۷

در حالیکه میزان کل صادرات ۱۱ ماهه سال ۹۷ (بدون احتساب میعانات گازی) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد حدود ۶ درصدی را نشان می دهد، صادرات محصولات صنعتی و معدنی (بدون احتساب میعانات گازی) رشد نزدیک به ۸ درصدی داشته است

مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در حالیکه میزان کل صادرات 11 ماهه سال 97 (بدون احتساب میعانات گازی) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد حدود 6 درصدی را نشان می دهد، صادرات محصولات صنعتی و معدنی (بدون احتساب میعانات گازی) رشد نزدیک به 8 درصدی داشته است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط‌ عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مسعود کمالی اردکانی با اعلام این خبر اظهار داشت: صادرات کالاهای صنعتی و معدنی (به غیر از میعانات گازی) طی 11 ماهه سال گذشته به رقمی بالغ بر 28.2 میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: در مدت مذکور در گروه محصولات پتروشیمیایی، محصولات پتروشیمی با 13.2 میلیارد دلار و 14 درصد رشد، محصولات پایه نفتی شامل قیر و روغن‌های صنعتی با حدود 2.2 میلیارد دلار و 12 درصد رشد و محصولات عمده پلیمری نیز با حدود 1.5میلیارد دلار صادرات، 3درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال 96 تجربه کرده اند.

کمالی اردکانی در خصوص صادرات کالاهای گروه معدن گفت: مواد معدنی و صنایع فلزی شامل سنگ آهن، فولاد، فلزات رنگین و لوله و پروفیل 5.7 میلیارد دلار صادرات داشته است. همچنین صادرات صنایع غیر فلزی شامل سیمان، کاشی، سنگ‌های تزئینی و دیگر اقلام این گروه نیز با 1.7 میلیارد دلار صادرات، رشد یک درصدی را نسبت به سال 96 نشان می‌دهند.

مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی، ضمن اشاره به رشد صادرات برخی از اقلام مهم صنعتی اظهار داشت: صادرات لوازم خانگی انرژی بر و غیر انرژی بر به ارزش 440 میلیون دلار با 17 درصد رشد همراه بوده است، محصولات نساجی و پوشاک با 2 درصد رشد به رقمی حدود 420 میلیون دلار رسیده و همچنین صادرات فرش ماشینی و موکت با 14 درصد رشد به رقمی بالغ بر 390 میلون دلار رسیده است.

همچنین در مدت یاد شده صادرات قطعات و لوازم یدکی انواع خودرو، موتورسیکلت و قطعات جمعاً 130 میلیون دلار با 60 درصد رشد، سیم و کابل با 216 میلیون دلار و 30 درصد رشد، تراکتور، کمباین، ماشین آلات کشاورزی و صنایع غذایی و شیرآلات صنعتی و ماشین ابزار مجموعاً 176 میلیون دلا ر و 26 درصد رشد همراه بوده است.

گفتنی است، بازارهای اصلی محصولات صنعتی و معدنی عمدتاً کشورهای همسایه و عمدتاً کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه و همچنین سایر کشورها از جمله هند، چین، اندونزی، سوریه و ازبکستان است.

کد خبر 26757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =