ضوابط وارداتی کشور در سال ۹۸

گمرک ایران طی ابلاغیه ثبت‌سفارش مواد اولیه و ملزومات مورد نیاز خطوط تولیدی را با شیوه بدون انتقال ارز مجاز اعلام کرده و شروط و ضوابط استفاده از این روش را برای فعالان اقتصادی شرح داد

به گزارش اگزیم نیوز گمرک ایران طی ابلاغیه ثبت‌سفارش مواد اولیه و ملزومات مورد نیاز خطوط تولیدی را با شیوه بدون انتقال ارز مجاز اعلام کرد و شروط و ضوابط استفاده از این روش را برای فعالان اقتصادی شرح داده است. 

بر اساس ابلاغیه جدید گمرک ایران، پیش شرط ثبت ‌سفارش بدون انتقال ارز تا سقف معادل ۳۰۰ میلیون دلار از مهمترین ضوابط ثبت‌ ‌سفارش مواد اولیه و ملزومات ضروری خطوط تولید و تسهیل و امکان واردات این کالاها به‌صورت بدون انتقال ارز (خارج از سیستم بانکی) تا پایان سال ۹۸ محسوب می شود. 

بر اساس این ابلاغیه ضوابط ورود کالاها و مواد مورد نیاز خطوط تولید و ریز کالاهای مشمول این قاعده در ۳۲۷۵ ردیف کالایی اعلام شده و در چارچوب این سیاست،‌ مجموع رقم تعیین شده از سوی دولت برای ورود مواد اولیه و ملزومات خطوط تولید ۳۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است که از این رقم هر بازرگان می‌تواند تا سقف ۳۰ هزار دلار از طریق روش بدون انتقال ارز نسبت به واردات کالاهای خود اقدام کند.

بر این اساس، گمرک ایران چهار ضابطه را برای ورود ملزومات خطوط تولید، پیش روی بازرگانان قرار داده است. البته این تصمیم در حالی گرفته شده است که پس از اجرای سیاست‌های محدودکننده ارزی و تجاری در سال گذشته، ثبت‌سفارش از طریق بدون انتقال ارز ممنوع و مقرر شد واردکنندگان صرفا از کانال بانکی ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.

با وجود آنکه در مقطعی این روش برای جلوگیری از رسوب فزاینده کالاها آزاد شد اما سایه سنگین سیاست تک‌نرخی کردن دستوری ارز در قالب دلار ۴۲۰۰ تومانی، باعث شد که فعالان اقتصادی نتوانند از گزینه بدون انتقال ارز برای ترخیص کالاهای‌شان بهره‌مند شوند.

در حال‌حاضر سیاست‌گذار با تغییر جهت در رویکرد قبلی خود، چارچوب جدیدی را برای ورود کالاهای ضروری و مورد نیاز خطوط تولید تعریف کرده است تا واردکنندگان بتوانند خارج از رویه و سیستم بانکی نسبت به تامین ارز اقدام کنند.

مطابق ضوابط چهارگانه اعلام شده، هر یک از تجار می‌توانند برای یک بار، یک پرونده و تا سقف ۳۰هزار دلار از طریق شیوه بدون انتقال ارز (از محل بند ۹ ماده ۳۸ آیین‌نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات مرتبط با واردات مواد اولیه، قطعات و ملزومات ضروری خطوط تولید) تامین ارز کنند.

بر این اساس، استفاده از این شیوه صرفا برای تعرفه‌های مجاز و تا پایان سال ۹۸ برای تمامی بازرگانان امکان‌پذیر است و سابقه فعالیت بازرگانان مورد توجه نخواهد بود. ضمن آنکه نوع ارز انتخاب شده در پیش فاکتورها، باید حتما یورو تعیین شود.

گمرک ایران همچنین در بخش دیگری از دستور خود تصریح کرده است که بازرگانان پیش از اظهار کالا در گمرکات باید اطلاعات منشا ارز را در سامانه جامع تجارت ثبت و کد مربوطه (کد ساتا) را دریافت کنند، چراکه در غیر این صورت امکان ترخیص کالاهای‌شان را نخواهند داشت.

کد خبر 26749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =