رشد ۱۳ درصدی صادرات در ۸ ماه/سال خوب صادراتی

محمدرضا مودودی در نشست خبری صبح امروز خود با اصحاب رسانه گفت: به رغم پشت سر گذاشتن یکی از سخت ترین دوره های اقتصادی به لحاظ محدودیت ها و فشار های ناشی از تحریم ها، سال بدی را به لحاظ صادرات پشت سر نگذاشتیم

محمدرضا مودودی در نشست خبری صبح امروز خود با اصحاب رسانه گفت: علی رغم پشت سر گذاشتن یکی از سخت ترین دوره های اقتصادی به لحاظ محدودیت ها و فشار های ناشی از تحریم ها، سال بدی را به لحاظ صادرات پشت سر نگذاشتیم.

مودودی با اعلام اینکه صادرات در ۸ ماهه امسال معادل ۱۳ درصد رشد داشته است، افزود: در پتروشیمی به لحاظ ارزشی، ۳۰ درصد، در صنعت ۱۳ و در کشاورزی ۷ درصد رشد را تجربه کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه همسایگی با ۱۵ کشور با جمعیت و ظرفیت های بالقوه، فرصت خوبی برای توسعه صادرات کشور است، گفت: ظرفیت ۱۰۰۰ میلیارد دلاری در کشورهای همسایه این امکان را برای ما فراهم می کند که علی رغم محدودیت ها و فشارهای تحریم بتوانیم صادرات غیر نفتی خود را حفظ کنیم.

مودودی اذعان داشت: شرایط ارزی در داخل کشور می توانست فرصت صادراتی بهتری را برای کشور رقم بزند.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: واردات کالا در کشور طی ۹ ماه گذشته، ۳۲.۷ میلیارد دلار بوده که عمده آن محصولات واسطه ای، مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات و محصولات مصرفی ضروری را شامل شده است.

مودوی اعلام کرد: آمارها امروز نشان می دهد تفاضل به نفع صادرات است و بالغ بر ۷۰۰ میلیون دلار تراز تجاری مثبت داشته ایم؛  ارمغان موقعیت ویژه ما در منطقه، طی ۹ ماهه گذشته، صادرات ۱۹ میلیارد دلاری به ۱۳ کشور از ۱۵ کشور همسایه بوده است و نسبت به مدت مشابه ۲۷ درصد رشد در این بخش داشته ایم.

وی گفت: صادرات ایران به سایر کشورها به استثنای قزاقستان و تاجیکستان، ۴۹ درصد رشد صادراتی را نشان می دهد.

مودودی اظهار داشت: عراق امروز بدل به بزرگترین مقصد تجاری ایران شده و ترکیه و چین به ترتیب در رتبه های بعدی صادرات به عراق قرار گرفته است؛ برپایی مرکز تجاری در قالب نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی از دستاوردهای مهمی است که اخیرا به آن دست پیدا کرده ایم؛ خوشبختانه جامعه مصرفی عراق، به دلیل رقابتی بودن قیمت ها، استقبال خوبی از کالای ایرانی دارد و تلاش داریم از این ظرفیت حداکثر استفاده را ببریم.

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ضروریست نگاه ما در مرکز تجاری عراق به سایر کشورها تسری پیدا کند و جهش مورد انتظار را به لحاظ معرفی خود در بازارهای صادراتی داشته باشیم.

به گفته مودودی، سهم صادرات ایران به ۱۳ کشور همسایه ۵۷ درصد است و در صورت سخت تر شدن شرایط تحریم، این ظرفیت صادراتی و وابستگی مانع آسیب به آمارهای صادراتی ما می شود؛ بر این باوریم با گسترش تنوع کالایی می توانیم سهم خود را از بازارهای یاد شده بیشتر کنیم.

وی افت آمار صادرات خدمات فنی مهندسی را با مشکل تامین ضمانت نامه های بانکی مرتبط دانست و گفت: با این وجود پیمانکاران ما در قالب پیمانکاران دست دوم در بازارهای مقصد حضور دارند و فعالیت خود را ادامه می دهند و لزومی به ارائه آمار صادراتی خود به کشور نمی بینند.

مودودی گفت: رتبه اول صادرات خدمات فنی مهندسی کشور به آذربایجان، رتبه دوم به عراق، رتبه سوم افغانستان است که عمده آن مربوط به پروژه های ساخت و ساز، برق و نیروگاه، آب و فاضلاب و نفت و انرژی می شود. جمعا ۲۱ پروژه در کشورهای یاد شده در حال انجام است.

سرپرست سازمان توسعه اذعان داشت طی چهار دهه گذشته توانسته ایم از کشوری وارداتی با حجم صادرات ۴ درصدی و ۵۵۰ میلیون دلار صادرات، رشد ۵۰ درصدی در صادرات غیر نفتی را تجربه کنیم؛ بر اساس پیش بینی ها این رشد تا پایان سال ۹۸ در شرایط مساعد و مدیریت مطلوب، می تواند به ۸۰ درصد نیز برسد.

مودودی به صادرات ۲ میلیارد دلاری محصولات دانش بنیان در سال اشاره کرد و گفت: ایران در حوزه نانو در بین چهار کشور اول دنیا قرار دارد و امیدواریم با توسعه تجاری سازی در این بخش بتوانیم سهم خود را در این بخش از بازار صادراتی دنیا کسب کنیم.

وی در خصوص ثبت سفارش ۶۸ میلیارد یورویی در دفتر مقررات سازمان توسعه  توضیحاتی ارائه کرد و بیان داشت: میزان ارز بازگشتی تا ۲۴ دی ماه ۷ میلیارد یورو بوده که انتظار داریم در این بخش همراهی بیشتری را بین صادرکنندگان شاهد باشیم.‌  

مودودی درباره ترخیص خودرو‌های وارداتی افزود: همه موارد تعیین تکلیف خواهد شد تا بر مبنای تقاضای موجود و پیش فروش‌های صورت گرفته تا قبل از پایان سال این خودرو‌ها به دست صاحبان آن‌ها برسد؛ با این حال بانک مرکزی در خصوص خودرو‌هایی که قبل از تاریخ ۱۶ مرداد وارد گمرکات شده است ملاحظاتی را دارد و بقیه خودرو‌هایی که قبل از این تاریخ وارد شده‌اند به صورت قانونی یا اینکه تخلف داشته اند تعیین تکلیف خواهند شد.

 

کد خبر 26408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =