صادرات ۶ میلیارد دلاری صنایع معدنی بعد از تحریم

سرقینی با بیان این که کشور بعد از تحریم ها ایران توانسته ۶ میلیارد دلار صادرات معدنی انجام دهد گفت: بر اساس آمارها بخش عمده ای از خام فروشی ها در بخش معدن پشت سر گذاشته شده، که این پیشرفت را مدیون همکاری تولیدکنندگان هستیم.

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان این که کشور بعد از تحریم ها ایران توانسته ۶ میلیارد دلار صادرات معدنی انجام دهد گفت: بر اساس آمارها بخش عمده ای از خام فروشی ها در بخش معدن پشت سر گذاشته شده، که این پیشرفت را مدیون همکاری تولیدکنندگان هستیم.

جعفر سرقینی، در خصوص عبور از خام فروشی معدنی، اظهار کرد: در پنج سال گذشته پیشرفت خوبی در عبور از خام فروشی داشته ایم که این پیشرفت را مدیون همکاری تولیدکنندگان به ویژه تولیدکنندگان سنگ آهن هستیم.

وی با بیان اینکه بر اساس آمارها بخش عمده ای از این خام فروشی ها پشت سر گذاشته شده، افزود: نه ماه اول امسال در مقایسه با سال قبل ۷ میلیون تن سنگ آهن خام صادر کردیم در حالی که این میزان در سال گذشته معادل با ۱۴ میلیون تن بوده است.

سرقینی ادامه داد: اگرچه بخشی از این موضوع مربوط به تفکیک کنسانتره است، اما قسمت زیادی از این امر معطوف به این است که تولیدکندنگان سنگ آنها به این نتیجه رسیده اند که ارزش افزوده بیشتری را کسب کنند و در حال حاضر بیشتر این افراد سنگ را به کارخانجات داخلی می دهند و پس از تبدیل آن به کنسانتره یا گندله آن را صادر می کنند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که آیا این روند عبور از خام فروشی در دیگر صنایع معدنی هم پیگیری می شود، گفت: اولین خام فروشی مهم ما در بخش سنگ آهن و کانی های صنعتی بود، این مثال در بقیه موارد نیز مصداق دارد چراکه دولت حامی خام فروشی نیست.

این مقام مسئول در مصاحبه با رادیو گفت و گو توضیح داد: اولین اقدام برای عبور از خام فروشی برداشته شدن معافیت های مالیاتی بود و دومین قدم نیز وضع عوارض اندک ۵ درصدی برای امسال، ۸ درصدی سال آینده و ۱۰ درصدی برای سال ۹۹ است، که البته اقدام اثرگذارتر همکاری تولیدکنندگان بوده است.

سرقینی بیان کرد: علی رغم همه تحریم ها و مشکلاتی که در صادرات داشته ایم، در آمار ۹ ماهه امسال که اخیرا منتشر شده ۹۸ درصد برنامه از پیش تعیین شده برای صادرات ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری معدن و صنایع معدنی محقق شده که این میزان نسبت به سال گذشته ۶ درصد رشد داشته است.

کد خبر 26387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =