موانع اصلی تولید و تجارت در ایران

مسعود خوانساری هدف از اجرای پویش یک صدا برای کارآفرینان را شکایات‌متعددی اعلام کرد که به اتاق بازرگانی ارجاع داده می شد، موانعی که اقتصاد ایران را مختل کرده است

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز مسعود خوانساری در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران هدف از اجرای پویش یک صدا برای کارآفرینان، شکایات‌متعددی بود که به اتاق بازرگانی ارجاع داده می شد، موانعی که اقتصاد ایران را مختل کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اذعان به اینکه مشکل تحریم بر هیچ کس پوشیده نیست، گفت: مشکلات داخلی بیش از تحریم‌ها، اقتصاد ایران را آزرده کرده است  و در صورت عدم مدیریت اقتصاد کشور را  به شدت متاثر خواهدکرد.

خوانساری بیان داشت:بر این باوریم که مشکلات را در وزارتخانه‌ها و دولت و جلسات سران سه قوه مطرح  کرد و تصمیم‌گیری لازم در مورد آن انجام داد.

وی به طور خاص از وزارت صمت خواست تا ثبت سفارش را سامان بدهد، خوانساری گفت: گردش ثبت سفارش، مشکلات زیادی را ایجاد کرده و بدل به یکی از موانع اصلی پیش روی تولید و تجارت کشور شده است، لازم است مهلت ثبت سفارش شش ماهه شود.
رئیس اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: موضوع مواد اولیه  نیز نباید نادیده گرفته شود؛ مشکلات ثبت سفارش، ترخیص ماشین آلات از گمرک را دشوار کرده که ضروریست ساماندهی شود.

مسعود خوانساری بر تشکیل ساز و کار انجام واردات بدون انتقال ارز تاکید کرد و گفت: مراحل طولانی ثبت سفارش در نیما، واحدهای تولیدی را برای تامین مواد اولیه و واسطه ای دچار مشکل کرده است؛ راهکار حل این مشکل واردات بدون انتقال ارز برای مواد اولیه است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران خواستار آزادسازی ورود موقت برای حمایت از تولید شد و یاداور شد:  برای ورود ۳۲۰۰ قلم کالا به مناطق آزاد صادر شده، هرچند این سیاست تا حدی به رفع مشکل کمک کرده امانیازمند متممی است تا طبق آن کالاهای مرتبط با واحدهای تولیدی از مناطق آزاد به سرزمین اصلی وارد شود.

خوانساری با اشاره به نامه نگاری های اتاق تهران با وزیر صنعت گفت: از این وزارتخانه درخواست می شود که مشکلات و بحران های پیش روی صنعت و تولید کشور را حل کند؛ چراکه اگر نجنبیم، به دست خود گرهی به گره های موجود اضافه خواهیم کرد؛ چراکه اکنون بسیاری از صنایع و تولیدکنندگان دچار مشکل هستند و روز به روز واحدهای تولیدی تعدیل نیرو می کنند و با مشکل مواجه شده اند.

وی افزود: انجمن نظارت بر فعالیت اتاق های بازرگانی موعد انتخابات اتاقهای بازرگانی را ۱۱ اسفندماه اعلام شده است که باید تشویق کرد تا همه اعضا در انتخابات حضور یابند. هر چقدر رای بیشتری به صندوق ریخته شود، اقتدار اتاق ها بیشتر خواهد شد. هر چقدر اعضا بیشتر حضور یابند، مطالبه گری اتاق بازرگانی به نفع تولید و کسب و کار از دولت بیشتر خواهد بود.

علیرضا عبداله زاده مدیر اجرایی پویش یک صدا برای کارآفرینان نیز در جمع فعالان اقتصادی حاضر در نشست، گفت: نتایج اولیه از این پویش نشان می دهد بیش از یک میلیون نفر از این پویش بازدید کرده اند و از ۵۵۰ تماس با سایت ۱۵۰ تماس موفق برقرار شده است.

عبداله زاده اذعان داشت: هدف از برگزاری این پویش آگاهی فعالین اقتصادی از اهداف اتاق بازرگانی در مسیر رفع موانع کسب و کار است.

وی بر اساس نتایج به دست آمده از این پویش گفت: مهمترین موانع کسب و کار بر اساس نتایج حاصل از پرسشنامه های منتشرشده به ترتیب  نرخ ارز و نوسانات آن، تحریم ها، مقررات گمرکی، تامین مالی تولید، مشکل نقدینگی شرکت ها و نرخ مالیات بوده است.

به گفته مدیر اجرایی پویش یک صدا برای کارآفرینان، بخش خصوصی با طراحی راهکارهایی برای کاهش هزینه های عملیاتی، یافتن تامین کننده جایگزین و خرید از آن تلاش دارد در مسیر رفع موانع کسب و کار گام بردارد.

عبداله زاده مشکلات حوزه تامین اجتماعی، بخشنامه های متعدد بانک مرکزی، عدم دسترسی به ارز یارانه ای و قیمت نرخ ارز با وجود تورم داخلی را از موانعی دانست که رفع آنها تاثیر مهمی بر بهبود فضای کسب و کار خواهد گذاشت.

علیرضا عبداله زاده ایجاد امید در میان فعالان اقتصادی، تحلیل جامع از وضعیت کسب و کار و ایجاد حمایت اجتماعی برای حل مشکلات را از نتایج مورد انتظار این پویش عنوان کرد.

 

کد خبر 26311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =