آغاز ترخیص قانونی خودروهای وارداتی دپو شده از روزهای آینده

با توجه به پیگیری وزیرصنعت، معدن و تجارت در مورد ترخیص خودروهای وارداتی در گمرک مانده در ستاد اقتصاد مقاومتی و ارسال پرونده به جلسه سران سه قوه، بنابر مصوبه جلسه سران سه قوا مقرر شده است که تمام خودروهای مانده در گمرک به دلیل جلوگیری از استمرار خسارت ناشی از دپو در مدت ۷ ماه، روند قانونی ترخیص آنها ظرف روزهای آینده آغاز شود.

به گزارش اگزیم نیوز، بازار خودروهای وارداتی  با توجه به بسته شدن سایت ثبت سفارش از 6 ماه پیش و همچنین اتخاذ  سیاست های افزایش تعرفه های گمرکی و تغییر نرخ ارز، با تلاطم بسیار در قیمت ها روبرو شد.

از تیرماه سال جاری که دولت با هدف صرفه جویی ارزی واردات 1400 قلم کالا از جمله خودرو را ممنوع کرد، آن دسته از خودروهایی که تا پیش از آن فرآیند ثبت سفارش را انجام داده بودند، در گمرک رسوب کرده و از ترخیص آنها جلوگیری شد. از همان زمان پیگیری های گسترده ای برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک انجام شد اما کار در هر مرحله با موانع بسیار روبرو شد و تا جایی پیش رفت که وزارت صمت، مجلس، سازمان توسعه و تجارت و چندین نهاد ذی ربط را درگیر کرد تا در آخر با مصوبه سران سه قوه گشایش لازم برای ترخیص این خودروها فراهم شود.

در همین زمینه مهدی دادفر دبیرانجمن واردکنندگان خودرو درگفتگو با اگزیم نیوز در مورد تعیین وضعیت ترخیص خودروهای مانده در گمرک، اظهار داشت: با توجه به پیگیری وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد ترخیص خودروهای وارداتی در گمرک مانده در ستاد اقتصاد مقاومتی و ارسال پرونده به جلسه سران سه قوه، بنابر مصوبه جلسه سران سه قوا مقرر شده است که تمام خودروهای مانده در گمرک به دلیل جلوگیری از استمرار خسارت ناشی از دپو در مدت 7 ماه، روند قانونی ترخیص آنها ظرف روزهای آینده آغاز شود.

به گفته دبیرانجمن واردکنندگان خودرو روند ترخیص نزدیک به 16هزار خودرو در گمرک معلق مانده که ارز آنها نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان است و پیش بینی می شود درآمد دولت از محل ترخیص آنها نزدیک به 1800 میلیارد تومان باشد.

وی با اشاره به اینکه حقوق و عوارض گمرکی تعداد زیادی از این خودروها پرداخت شده، یادآورشد: با وجود تهیه دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت و ابلاغ آن به کمیسیون زیربنایی، تایید و ابلاغ هیات دولت مدت زمان طولانی را طی کرد که در این بازه زمانی خسارت های زیادی به خریداران و شرکت های وارد کننده تحمیل شد. روند طولانی بررسی های برای تعیین وضعیت واردات غیرقانونی احتمالی برخی از این خودروها بود که این امر به سادگی قابل رصد و پیگیری است زیرا در این زمینه تنها ۲۰ شرکت به صورت رسمی و چند شرکت غیر نمایندگی یا گری مارکت به واردات انواع برند خودرویی و ثبت سفارش واردات می پردازند.

دادفر سازمان توسعه تجارت را مسوول نهایی حل مشکل ترخیص خودروهای مانده در گمرک اعلام کرد و افزود: امیدواریم با توجه به پیگیری های این سازمان آخرین مراحل آزادسازی خودروهای مانده در گمرک در کوتاه ترین زمان عملیاتی شود. زیرا واردکنندگان تعهد داشتند این خودرو‌ها را در ماههای بهمن و اسفند سال گذشته تحویل دهند  که با توجه به این دیرکرد اکنون می بایست ضمن پرداخت هزینه دیرکرد، هزینه تعمیرتایر، رنگ و دیگر خسارت های احتمالی را نیز پرداخت کنند که در اینصورت ضرر زیادی را متحمل خواهند شد.

کد خبر 26207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =