شکست آمریکا در منع مراودات تجار کرد عراقی با ایران

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه اعلام کرد علیرغم تمام تلاش و فشار آمریکاییها بر تجار کرد عراقی در سلیمانیه برای عدم مراودات تجاری با ایران امااین تلاشها شکست خورده است

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه اعلام کرد علیرغم تمام تلاش و فشار آمریکاییها بر تجار کرد عراقی در سلیمانیه برای عدم مراودات تجاری با ایران امااین تلاشها شکست خورده است.

سعدالله مسعودیان در گفتگو با ایرنا با اعلام این مطلب گفت: آمریکاییها تلاش زیادی کردند تا مراودات تجاری را با ایران در استان سلیمانیه قطع کنند اما مراجعات مکرر تجار کرد عراقی نشان می دهد آنها در این طرح خود به نتیجه نرسیده و نمی رسند.

وی افزود: خاص بودن بیش از 30 درصد کالاهای ایرانی در اقلیم کردستان عراق سبب شده است خود تجار کرد عراقی دنبال راهکارهایی برای ادامه این روابط اقتصادی باشند.
سرکنسول ایران در سلیمانیه با اشاره به صادرات 3 میلیارد دلاری کالاهای غیرنفتی به اقلیم کردستان عراق تاکید کرد: وجود کالاهای ایرانی برای مردم کردستان عراق حیاتی شده و برای جایگزین کردن آنها باید هزینه های سنگین پرداخت نمایند.

مسعودیان تاکید کرد که سرکنسولگری ایران در سلیمانیه نیز برای تشویق تجار کرد عراقی ویزای رایگان در اختیار تجار کرد عراقی قرار می دهد تا بدون دغدغه به تجارت خود با ایران ادامه دهند.
نامبرده در ادامه اظهارداشت: روابط با اقلیم کردستان عراق و بخصوص استان سلیمانیه روابط خوبی در همه زمینه هاست به نحوی که تنها در حوزه پذیرش دانشجو ما موفق شده ایم در سه ترم گذشته بیش از 700 دانشجوی کرد عراقی جذب دانشگاههای کشور کنیم.

سرکنسول ایران همزمان تاکید کرد که آنها مقامات عراقی و اقلیم را تشویق می کنند که در مقابله با تحریمهای آمریکا از راهکارهای دیپلماتیک در عرصه بین المللی بهره بگیرند .

در ارتباط با تردد روزانه مسافرین کرد عراقی به ایران نیز وی اظهار کرد: روزانه اکنون بیش از 1000 نفر ویزای سفر از هر کدام از سرکنسولگریها دریافت می کنند که رقم قابل ملاحظه ای با توجه به تغییر فصل است.

وی افزود: در طول تابستان بیش از دو میلیون عراقی به ایران سفر کردند که یک چهارم آنها را کردهای عراق تشکیل می دادند و سرکنسولگریهای ایران در کردستان عراق هرکدام بطور مجزا روزانه 5 هزار ویزا برای شهروندان کرد عراقی صادر می کردند.

کد خبر 26025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =