ظرفیت های خالی برای تجارت با پاکستان

طی ۸ ماهه سال جاری صادرات ایران به پاکستان به رقم ۸۶۰ میلیون دلار رسیده و بر این اساس پاکستان هفتمین بازار کالاهای ایرانی محسوب می‌شود

رایزن بازرگانی ایران در پاکستان با اعلام این خبر که طی 8 ماهه سال جاری صادرات ایران به پاکستان به رقم 860 میلیون دلار رسیده و بر این اساس پاکستان هفتمین بازار کالاهای ایرانی محسوب می‌شود گفت: تراز جاری ایران و پاکستان مثبت 665 میلیون دلار به سود ایران است و حجم مبادلات تجاری دو کشور طی 8 ماه گذشته افزون بر یک میلیارد دلار برآورد شده است.

محمود حاجی یوسفی پور، با اعلام این خبر در خصوص ترکیب کالاهای صادر شده به پاکستان اظهار داشت: انواع روغن‌های صنعتی، قیر، خرما، پسته، شکلات، کفپوش، سیمان و ماشین آلات صنعتی طی مدت مذکور از ایران به پاکستان صادر شده است.

در این رابطه به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، بازار 200 تا 220 میلیون نفری پاکستان فرصت بسیار عالی را در برابر تجار ایرانی ایجاد می کند که البته هنوز سهم ایران از این بازار در مقایسه با پتانسیل های آن ناچیز است.

فعالان حوزه تجارت بین الملل معتقدند صادرات محصولات مختلف ساختمانی به این کشور یک فرصت ویژه برای ایران محسوب می شود و از آنجا که هنوز این فرصت دست نخورده باقی مانده زمان آن است که از این بازار استفاده کافی به عمل آید.

در کنار آن مواد غذایی بسته بندی یا کنسرو شده، انواع محصولات لبنی و گوشتی، انواع خشکبار، مواد شوینده و بهداشتی، نوشیدنی های مختلف، انواع میوه و ظروف و لوازم آشپزخانه بخش دیگری از کالاهای وارداتی قابل دسترس و پرطرفدار در فروشگاه های پاکستان است. در این بین افزایش قیمت ارز حتی پتانسیل های بیشتری را برای صادرکنندگان ایرانی ایجاد کرده است.

فعالان صنایع مختلف می گویند صنایع پایین دستی ایران در بخش های پتروشیمی و فولادی و پالایشی ظرفیت های توسعه ای بالایی دارند و با توجه به رکود حاکم بر بازار داخلی صادرات از اهمیت زیادی برخوردار شده است بر همین اساس باید شناسایی بازارهای مهمی همچون پاکستان در دستور کار قرار بگیرد.

این در حالی است که در حال حاضر این بازار در اختیار کشورهایی همچون ترکیه و عربستان و کشورهای عربی منطقه است. محصولات آمریکایی و اروپایی نیز سهم قابل توجهی را در این کشور از آن خود کرده اند.

کراچی به عنوان قلب اقتصادی پاکستان در حال حاضر در انتظار ورود صادرات کالاهای ایرانی است با این حال برخی تحریم ها و مشکلات نقل و انتقال بانکی و عدم شناخت کافی به این بازار توسط تجار ایرانی همگی باعث شده تا این بازار چندان شناخته شده نباشد.

این در شرایطی است که تولید کنندگان و صادرکنندگان کالاهای ایرانی به دلیل دارا بودن مزیت های هم مرزی دو کشور می توانند از این بازار به نحو مطلوب استفاده کنند. در این رابطه گسترش مناسبات دیپلماتیک دو دولت‌ ایران و پاکستان و برداشتن محدودیت‌های سیاسی در مسیر آسان‌سازی تجارت ضرورت دارد.

به نظر می‌رسد با توجه به دگرگونی‌های شگفت‌انگیز در مناسبات میان کشورها و روزگار نه‌چندان مناسب ایران در دوره فعلی به لحاظ تجارت کالا و خدمات و همکاری‌های بانکی و پولی، بهترین راه این است که تجارت با کشورهایی مانند پاکستان را افزایش دهیم.

در این رابطه فرهنگ و تاریخ مشترک میان ایران و پاکستان و توازن میان قدرت خرید مصرف‌کنندگان پاکستانی با سطح تکنولوژی تولیدات صنعتی ایران و نزدیکی جغرافیایی و مزیت اقتصادی حمل‌ونقل راه را برای توسعه صادرات صنعتی ایران به این کشور را هموار خواهد کرد. در این رابطه اخیرا وزیر امور دارایی پاکستان با مهم شمردن ظرفیت های همکاری تهران و اسلام آباد اعلام کرد که کشورش خواستار توسعه روابط دوجانبه با ایران به ویژه در زمینه تجاری است.

اسد عمر تصریح کرد: حجم تجارت دو جانبه پاکستان با ایران به 1.5 میلیارد دلار رسیده است که این میزان نیز با برنامه های عملیاتی قابل افزایش است.

وی اضافه کرد: پاکستان می تواند تجارت با همه همسایگان چون افغانستان، ایران، عربستان سعودی و چین را افزایش دهد. 

کد خبر 25984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =