ابزار بی اثرسازی تحریم های ایران برای دنیا

اروپا، چین، روسیه، کشورهای اسلامی، بانک های اسلامی و بسیاری از روش ها وجود دارد که به شدت می توانند اثرات تحریم را به حداقل ممکن برسانند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از Modern Diplomacy در گزارشی با اشاره به این که ایران بر اساس اسناد سازمان بین المللی انرژی نهایت همکاری را با جامعه جهانی در اجرای مفاد توافق هسته ای داشته نوشت این در حالی است که آمریکا خود از این توافق خارج شده و اروپا را نیز تحت فشار قرار داده تا از همکاری با ایران دوری کند.

بنا بر این گزارش آمریکا از اهرم های اقتصادی و مالی برای مجازات کشورهای دنیا و شرکت های همکار با ایران استفاده می کند و این در حالی است که منافع شرکت ها در همکاری با آمریکا بیش از ایران است و همین موضوع باعث شده تا ترامپ سوء استفاده کند.

با این حال هنوز اروپا به شدت مایل است با ایران همکاری کند و تهدیدهای ترامپ هم نتوانسته از اهتمام کشورهای اروپایی و چین و روسیه برای تداوم روابط اقتصادی با ایران بکاهد زیرا اولا برجام یک سند تاریخی است که برای اولین بار در تاریخ برای عدم گسترش سلاح های هسته ای امضا شده و شدیدا متناسب با الزامات بین المللی و معاهدات جهانی است. ثانیا ایران یکی از مهمترین بازیگران در آسیا و منطقه خاورمیانه است و اهمیت استراتژیک برای دنیا دارد.

به علاوه ایران یکی از غول های مهم هیدروکربوری در جهان است و یکی از مهمترین شاهراه های حمل و نقل نفت و گاز دنیا از ایران می گذرد.

این پایگاه خبری و می افزاید به علاوه مردم ایران تحصیل کرده اند و از صنعت و کشاورزی نسبتا توسعه یافته برخوردار است. ایران با جمعیت 80 میلیون نفری دارای یک قدرت نظامی فوق العاده در منطقه و جهان است و تمام این موارد اهمیت ایران را دو برابر کرده است.

در این رابطه  Modern Diplomacy در این گزارش می افزاید ایران و تمام کشورهایی که مایل به حفظ توافق هستند باید در تعامل با هم مانع از فروپاشی برجام شوند و به همین دلیل همکاری اروپا، چین و روسیه ضروری است.

در همین راستا امروزه اولویت های اصلی برای حفظ برجام عبارتند از: ارایه کمک های حقوقی به شرکت هایی که با ایران کار می کنند؛ اجرای عملیات قانونی اعلامیه اتحادیه اروپا برای لغو اعلامیه های تحریمی و تنبیهی آمریکا؛ حمایت از شرکت های اروپایی همکار با ایران؛ استفاده از قوانین و مقررات مسدود کننده؛ اجازه به شرکت های اروپایی برای جبران خساران ناشی از سیاست های بازدارنده دولت آمریکا؛ ایجاد یک سیستم پرداخت مستقل در تقابل با تحریم های امریکا؛ مشارکت بانک های مختلف طرف همکار با ایران برای عبور از چالش های بانکی؛ ایجاد یک نهاد مستقل قانونی برای ایجاد معاملات با ایران تا به شرکت های اروپایی این امکان را بدهد تا در سیستمی مانند سوییفت به همکاری خود با تهران بر مبنای یورو ادامه دهند و ...

فدریکا موگرینی رییس کمیته سیاست خارجی اتحادیه اروپا معتقد است دخالت وزرای دارایی 3 کشور اروپایی یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس در این مرحله بسیار مهم است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در این رابطه می گوید باید دو برابر گذشته تلاش کنیم. در این رابطه استفاده از ارزهای محلی به جای دلار می تواند بخشی از این مشکلات را برطرف کند.

Modern Diplomacy در ادامه گریزی هم به بانک های اسلامی کشورهای مختلف اروپایی زده و می نویسد این بانک ها می توانند همکاری های خوبی را با ایران کلید بزنند زیرا نظام بانکی اسلامی دارای ویژگی های خاصی است که حتی آمریکا نیز نمی تواند آنها را محدود سازد.

این گزارش می افزاید شرکت های کوچک و متوسط در کشورهای مسلمان نیز همین خاصیت را دارند و در همین راستا شرکت های مذکور می توانند روابط اقتصادی و تجاری گسترده ای را با تهران ایجاد کنند و به تحریم های آمریکا نیز بی توجه باشند.

بر اساس برآوردهای ایران، تهران امیدوار است روابط تجاری خود را با تعداد بسیاری از 23 میلیون شرکت کوچک و متوسط ​​در اروپا برقرار کند تا تحریم های ایالات متحده را متوقف کند. تهران می تواند در این شرایط یک مثلث تجاری ایران-اتحادیه اروپا، بانک های اسلامی و موسسات کوچک و متوسط ​​اسلامی را پدید آورد و در عین حال تجارت و همکاری اقتصادی نزدیک با اروپا و سایر شرکت های کوچک و متوسط ​​را ایجاد کند.

این امر کاملا امکان پذیر است، زیرا آمریکایی ها دچار مشکلاتی برای بررسی و نظارت بر تعداد زیادی از شرکت ها می شوند به خصوص آن که معاملات آنها بیشتر بر اساس یورو است. در این بین شورای عالی هماهنگی اقتصادی ایران نیز اخیرا به بخش خصوصی کشور اجازه داد تا نفت خام را به عنوان راهی برای دور زدن تحریم های ایالات متحده به کار بگیرد.

این اولین بار است که شرکت های خصوصی ایرانی مجوز تجارت نفت را دریافت کرده اند که تمام این موارد نشان می دهند ایران از ظرفیت های بسیار خوبی برخوردار است.

علاوه بر این راه های گسترده دیگری برای فروش نفت ایران وجود دارد که تهران باید از آنها استفاده کند که در این راستا همکاری بین روسیه و ایران در برابر تحریم های ایالات متحده می تواند به میزان قابل توجهی برای کاهش تاثیر آن کمک کند.

کد خبر 25951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =