رشد ۱۰۳ درصدی معاملات بورس کالا

ارزش معاملات ۱۱ ماهه سال جاری بورس کالا با رشد ۱۰۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳۰۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز از پایگاه خبری بورس کالا، عبور ارزش معاملات امسال بورس کالا از مرز ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در شرایطی قابل تامل است که در کل سال ۹۸ ارزش معاملات ۱۶۹هزار میلیارد تومان و در کل سال ۹۷ که رکورد قبلی بورس کالا بود، ارزش معاملات ۱۷۸هزار میلیارد تومان بود؛ اما این ارقام در ۱۱ ماهه امسال با اختلاف زیاد پشت سر گذاشته شده است. همچنین جدول معاملات امسال نشان می دهد که تمام رکوردهای قبلی بازار فیزیکی در حجم و ارزش معاملات البته به جز تالار کشاورزی جا به جا شده است.

معاملات ۳۰ میلیون تنی در بازار فیزیکی

 بررسی معاملات بورس کالا نشان می دهد از مجموع ۳۰۸ هزار و ۹۵۶ میلیارد تومانی ارزش معاملات بورس کالا، ۲۷۲ هزار و ۸۹۳ میلیارد تومان آن به بازار فیزیکی اختصاص داشته است.

بازار فیزیکی تا پایان بهمن ماه شاهد معامله ۳۰ میلیون و ۲۰۶ هزار تن انواع محصول در بخش های صنعتی و معدنی، کشاورزی، پتروشیمی، فرآورده های نفتی، بازار فرعی، اموال غیرمنقول و طلا بود. معاملات این بخش به لحاظ حجم رشد ۲۷ درصدی و از نظر ارزشی رشد ۱۲۱ درصدی داشته است.

بیشترین ارزش معاملات در بازار فیزیکی مربوط به محصولات صنعتی و معدنی با ۱۴۴ هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان بود که رشد ۱۶۸ درصدی نسبت به ۱۱ ماهه پارسال داشت. حجم معاملات محصولات صنعتی و معدنی هم در این مدت با رشد ۳۹ درصدی به ۱۲ میلیون و ۲۷ هزار تن رسیده است.

۱۳ میلیون قرارداد در بازار مشتقه

در بازار مشتقه بورس کالای ایران ۱۳ میلیون و ۱۲۷ هزار قرارداد به ارزش ۱۸ هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان گزارش شد. از این حجم ۱۳ میلیون و ۹۴ هزار قرارداد مربوط به قراردادهای آتی و ۳۲ هزار و ۴۹۲ قرارداد متعلق به قراردادهای اختیار معامله است.

ارزش معاملات قراردادهای آتی ۱۸ هزار و ۳۲۹ میلیارد تومان و قراردادهای اختیار معامله ۳۳۱ میلیارد و ۵۷۵ میلیون تومان بوده است که در بخش قراردادهای اختیار معامله رشد۱۸۳ درصدی در ارزش معاملات به ثبت رسید.

بازار ابزارهای مالی بورس کالای ایران در ۱۱ ماهه امسال با ثبت یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون و ۸۰۱ هزار قرارداد به ارزش ۱۷ هزار و ۴۰۱ میلیارد تومان، رشد ۸۷ درصدی و ۲۰۹ درصدی در تعداد و ارزش قراردادها را به ثبت رساند.

بیشترین حجم قرارداد در این مدت متعلق به صندوق های سرمایه گذاری با ثبت یک میلیارد و ۳۷۹ میلیون و ۹۴۰ هزار قرارداد بود. ارزش این معاملات نیز نسبت به سایر بخش ها بالاتر و ۵ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان به ثبت رسید. صندوق های سرمایه گذاری رشد ۸۴ درصدی در حجم و رشد ۲۸۳ درصدی در ارزش معاملات را به ثبت رساند.

کد خبر 25947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =