فاز جدید دلارزدایی از اقتصاد جهان کلید می خورد؟

اعضای «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» (EAEU) ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور، مشابه اتحادیه اروپا عمل کنند و بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی، یک پول واحد برای مبادلات خود در نظر بگیرند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از خبرگزاری راشا تودی، اعضای «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» (EAEU) ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور، مشابه اتحادیه اروپا عمل کنند و بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی، یک پول واحد برای مبادلات خود در نظر بگیرند. این موضوع در صورتی که اتفاق بیفتد فاز جدیدی از دلارزدایی اقتصاد جهان را کلید خواهد زد. 

به گزارش اگزیم نیوز مساحت اوراسیا نزدیک به ۵۵ میلیون کیلومتر مربع است که ۳۶٫۲ درصد از خشکی های کرهٔ زمین را شامل می‌شود. نزدیک به ۵ میلیارد تن در این قاره زندگی می‌کند که برابر با ۷۰ درصد از جمعیت جهان است. 

کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا همزمان چند طرح را برای کاهش نقش دلار بررسی می‌کنند و ایجاد واحد مالی این اتحادیه وابسته به قیمت طلا نه به دلار یکی از آن برنامه‌ها است ضمن اینکه طلا در مقایسه با دلار قیمت ثابت و دیگر نکات مثبت را دارد.

همچنین برنامه مربوط به حمایت از «روبل» روسیه و تبدیل آن به رقیب دلار برای مبارزه با انحصار واحد مالی آمریکا نیز وجود دارد.

علاوه بر این کشورهای این اتحادیه مبادلات تجاری خود را با استفاده از واحدهای مالی ملی خود انجام می‌دهند که هدف از تمام این اقدامات کاهش وابستگی به دلار برای حفظ منابع ملی کشورهای منطقه است.

روسیه، چین، هند، برزیل، ایران و دیگر کشورهای قوی علاقمند به ایجاد جهانی چندقطبی برای کاهش نقش دلار تلاش می‌کنند که در نتیجه واشنگتن دیگر توانایی دخالت در سیاست داخلی دولت‌های مستقل را از دست خواهد داد. 

سورونبای جینبوکوف، رییس جمهور قرقیزستان، در همین زمینه گفته: «به شدت به آینده اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعتقاد دارم و پتانسیل زیادی در آن می‌بینم. اتحادیه اروپا یک پول واحد دارد و مطمئنا ما هم به آنجا می‌رسیم، فقط زمان نیاز داریم.» جینبوکوف افزوده که این اتحادیه هم مثل اتحادیه اروپا مرزی بین کشورهای عضو قائل نخواهد شد و مردم آن می‌توانند آزادانه به کشورهای مختلف اتحادیه سفر کنند و از خدمات یکسان پزشکی، آموزشی و غیره بهره‌مند شوند.

از نظر جینبوکوف، اعضای اتحادیه اوراسیا باید به سوی افزایش رقابت با کشورهای طرف سوم حرکت کنند. او اعتقاد دارد در سال 2040 اقتصاد کشورهای این اتحادیه مثل اتحادیه اروپا و دیگر اقتصادهای پیشرو همچون ژاپن، قوی خواهد شد.

رییس جمهور قرقیزستان گفته که اتحادیه اقتصادی اوراسیا با پذیرش اعضای جدید گسترده‌تر می‌شود و کشورهای دیگر می‌توانند به آن بپیوندند.

اتحادیه اوراسیا در سال 2015 ابتدا با عضویت روسیه، قزاقستان و بلاروس تشکیل شد و سپس کشورهای ارمنستان و قرقیزستان هم به آن پیوستند. در سال 2016 ویتنام اولین کشوری بود که از خارج از منطقه به این بلوک پیوست. این اتحادیه به هدف تضمین مبادله آزاد کالا، خدمات، سرمایه و نیروی کار بین کشورهای عضو طراحی شده است.

بیش از 40 کشور و سازمان بین‌المللی، از جمله چین، اندونزی و رژیم اشغالگر صهیونیستی و همچنین کشورهای آمریکای جنوبی برای انجام تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا اظهار تمایل کرده‌اند. 

کارشناسان با این حال معتقدند هرچند کشورهای آسیای مرکزی به سمت حمایت از ابتکارات روسیه، چین و ایران برای مبارزه با انحصار دلار حرکت می‌کنند و رؤسای کشورهای منطقه آماده شرکت در برنامه‌های مشابه هستند اما بازرگانان با اشاره به حفظ ثبات در بازارها، علاقمند به حفظ وضعیت فعلی دلار می‌باشند.

آنان عادت کردند که دلار یک ابزار بین‌المللی است و به نظر آنان چنین روندی باید حفظ گردد ضمن اینکه برای حمایت بازرگانان از اقدامات مربوط به کاهش نقش دلار باید دولت‌های کشورهای منطقه به آنان امتیازات و تسهیلات مختلفی ارائه کنند.

کد خبر 25923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =