مخالفت مجلس با افزایش قیمت خودرو

خودروسازها انتظار دارند دولت اجازه رشد ۵۰ درصدی قیمت خودرو را به آنها بدهد اما عضو کمیسیون صنایع مجلس این اتفاق را غیرممکن می داند و معتقد است این اقدام با کشش بازار تناسبی ندارد

این روزها بار دیگر زمزمه های افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان به گوش می رسد و این در حالی است که اغلب سیاست هایی که طی مدت اخیر توسط خودروسازان برای کنترل و ارامش بازار به کار گرفته شده تقریبا ناکام مانده است تاجاییکه قیمت خودرو در حال حاضر از دید خریداران متناسب با ارزش ذاتی آن خودرو نیست.

افزایش نرخ ارز در سال جاری که باعث شد قیمت دلار تقریبا بیش از 3 برابر شود باعث شد تا بازار خودرو نیز با هیجانات زیادی روبرو شود. این مسأله باعث شد قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد تا دو برابر افزایش یابند و این در حالی است که قیمت های کارخانه رشد چندانی نداشته است.

حال خودروسازان خواستار افزایش قیمت هستند و معتقدند درصورتی که اختلاف قیمتی بین بازار و کارخانه برطرف شود قیمت های بازار نیز کاهش خواهد یافت این در حالی است که تقاضا برای خودروهای ثبت نامی نیز در مدت اخیر بسیار بالا بوده و برخی معتقدند کارخانه سازها هم نمی توانند این میزان تعهد را عملی کنند.

در همین راستا یکی از نشانه های این پیش بینی کارشناسان دیروز بروز کرد و یکی از شرکت های خودروساز اعلام کرد به جای تحویل ساندرو و ال 90 کارخانه پراید تحویل خریداران بدهد! هرچند وزیر صمت با این اقدام مخالفت کرد و خودروسازها را به عمل به تعهداتشان ملزم کرد اما این اتفاق نشان می دهد خودروسازها یقین کرده اند نمی توانند به تعهد خود عمل کنند و تأخیرهای به وجود آمده در فرایند تحویل نیز این موضوع را تأیید می کنند.

خودروسازها دلیل این موضوعات را نبود قطعه و زیان ده بودن صنعت به دلیل افزایش هزینه های تأمین قطعات و ... اعلام می کنند و معتقدند دولت باید برای آنان شرایطی را ایجاد کند تا بتوانند قیمت های خود را لااقل تا 50 درصد افزایش دهند.

در این بین اما یک عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان این که این کمیسیون با افزایش قیمت ها موافقت نخواهد کرد گفت: در اخرین جلسه ای که ما در کمیسیون صنایع داشتیم، جلسه ای بود که آنها آمدند و تقاضا کردند که این کمیسیون ورود کند و قیمت ها را بالا ببرد و این چیزی نبود که خود کمیسیون صنایع بخواهد قیمت ها را بالا ببرد.

دکتر محمدرضا منصوری متذکر شد: در شرایط کنونی فقط دلال ها از وضعیت اشفته بازار سود می برند و پولی که مردم بابت خودرو هزینه می کنند نه خودروساز را به سود می رساند و نه مردم را. دلال ها کسانی هستند که خودرو را از کارخانه خریداری می کنند و در بیرون بیش از قیمت کارخانه می فروشند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: خودروسازها ۵ هزار میلیارد تومان در شش ماهه اخیر زیان داده اند و البته این ضرر طی این ۴۰ سال، ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به نحوه ثبت نام متقاضیان برای خرید خودروها در سایپا و ایران خودرو، آن را نادرست خواند و تصریح کرد: اینکه خودرو را مردم پیش خرید کرده اند و خودرو ساز آن را با هر قیمتی که بخواهد در سال دیگر تحویل می دهد، اشتباه است ولی کمیسیون صنایع به هیچ عنوان با افزایش قیمت موافق نیست و دولت باید پیگیری کند و تصمیم بگیرد.

در این رابطه یک کارشناس حوزه خودرو در گفتگو با اگزیم نیوز افزایش قیمت برای بازار خودرو را در تضاد با کشش بازار دانست و گفت: این که خودروسازان انتظار داشته باشند قیمت خودرو 50 درصد افزایش یابد منطقی نیست زیرا این موضوع رکود شدید بازار را در پی خواهد داشت.

وی در ادامه افزود با توجه به این که واقعا هزینه های تولید در بین خودروسازها افزایش یافته، دولت و مجلس باید به صورت پلکانی قیمت را افزایش دهد و این افزایش باید متناسب با کشش بازار اتفاق بیفتد تا از ایجاد شرایط رکودی بحرانی در اقتصاد این صنعت جلوگیری کند.

شکوهی در ادامه با اشاره به مشکلات بنگاه های تولیدکننده خودرو در بحث تأمین سرمایه گفت این که خودروساز منابع مالی خود را با 25 تا 27 درصد سود تأمین کند ولی اجازه نداشته باشد قیمت های خود را افزایش دهد منطقی نیست و دولت باید ساز و کارهای مناسبی را برای کاهش هزینه های خودروسازان ایجاد کند. بنگاه های تولیدی هم باید هزینه های خود را کاهش دهند تا بتوانند از زیر بار مشکلات مالی رها شوند به عنوان مثال از دارایی های راکد خود استفاده کنند و یا نیروهای اضافی را کنار بگذارند.

کد خبر 25691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =