سهم صفر آمریکا از تحریم نفت ایران/روسیه برنده تحریم

فوربس در گزارشی با اشاره به این که برنده تحریم های ایران آمریکا نیست معتقد است روسیه توانسته در این شرایط منفعت ببرد و باید ایران و روسیه را برندگان این تصمیم دانست

تحریم های نفتی ایران به زودی آغاز می شود و نظرات متفاوتی درباره سطح اثرگذاری این تحریم ها بر اقتصاد ایران وجود دارد. با این حال آنچه بر اساس مشاهدات و نظریات کارشناسان غالبا مطرح می شود آن است که این دور از تحریم ها نتوانست اهداف مدنظر رییس جمهور آمریکا را تامین کند.

ترامپ قصد داشت طی مدت 180 روز اخیر میزان خرید نفت کشورهای دنیا از ایران به صفر برسد اما آنچه در عمل اتفاق افتاد اکنون ایران بین 1.7 تا 2.2 میلیون بشکه در روز نفت صادر می کند. از طرف دیگر روش های جدیدی را نیز برای صادرات نفت خود کشف کرده که نمونه آن عرضه یک میلیون بشکه نفت در روز یکشنبه در بورس انرژی برای اولین بار بود که 280 هزار بشکه آن به فروش رفت. اما علاوه بر این تحولات دیگری نیز بعد از تصمیم نسنجیده آمریکا اتفاق افتاد.

فوربس در گزارشی با اشاره به این که برنده تحریم های ایران آمریکا نیست معتقد است روسیه توانسته در این شرایط منفعت ببرد و باید ایران و روسیه را برندگان این تصمیم دانست.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از فوربس، با تحریم نفتی ایران، قدرت روسیه برای تعادل بازارهای نفت خام افزایش خواهد یافت. این گزارش با اشاره به این که عربستان در این شرایط قادر نیست تولید خود را افزایش دهد و یا کشورهای عضو اوپک را به تغییر در میزان تولیدشان متقاعد کند می نویسد عربستان ناچار است در این شرایط همکاری روسیه را کسب کند اما ایا روسیه در این مسیر مشارکن می کند؟

باید گفت تولید کنندگان اصلی اوپک که به دنبال رهبری سعودی ها هستند قادر به اجرای مقررات عرضه و یا کنترل قیمت نیستند، زیرا با افزایش میزان تولید نفت شیل آمریکا در سال 2014 قدرت اوپک اکنون در مقایسه با گذشته به خودی خود کاهش یافته است.

در این بین اوپک تنها پس از پیوستن روسیه به آن در اواخر سال 2016 قادر به کاهش سطح تولید و افزایش قیمت نفت بود که این نشان می دهد دیگر مثل گذشته نیست و اوپک برای سیاست گذاری به شدت نیازمند حضور مسکو در معادلات نفتی است.

خالد الفلیح، وزیر انرژی عربستان سعودی در این رابطه به خبرگزاری روسی تاس گفت: ما ثابت کرده ایم که می توانیم با روسیه کار کنیم و بازارها را متعادل نگه داریم تا کمبود و یا عرضه بیش از حد را به تعادل رساند.

در این بین اما فوربس در ادامه می افزاید با ان که روسیه برای این تعادل بخشی بسیار مهم است اما باید به نقش مهمتر ایران در این زمینه اشاره کرد. بنا بر این گزارش عربستان اگر می خواهد نقش موثری در بازار داشته باشد لازم است با ایران به توافق برسد.

باید گفت ایران بدون تحریم نقش بسیار مهمتری در تعادل بخشی به بازار دارد زیرا قدرت چانه زنی اوپک را در بازار افزایش می دهد و به خصوص برای حفظ تولیدکنندگانی مانند قطر ضروری است. با این حال اگر قرار باشد ایران در تحریم بماند کشوری که نقش پررنگی را در این بین ایفا خواهد کرد روسیه است زیرا ایران کمتر از نصف ظرفیت تولید روسیه تولید می کند.

با این حال یک نکته کلیدی وجود دارد؛ هزینه های تولید نفت در ایران کمتر از نصف هزینههای تولید روسیه است.

ایران هر بشکه نفت را با 9 دلار تولید می کند و روسیه با 19 دلار لذا ایران قادر است با راه اندازی جنگ قیمتی همچنان سود ببرد و بازار را به سمت خود بکشد که این آغاز یک تهدید جدی برای همه بازیگران بازار نفت است. بنابراین اگر اعضای اوپک ایران را به هر نحوی دور بزنند ایران می تواند به طور قابل توجهی کشورهای عضو اوپک را با قیمت های پایین تر تهدید کند. به خصوص آن که اکنون ایران بیشتر از همیشه می تواند به سرعت تولید نفت خود را افزایش دهد.

ایران ظرف یک سال توانست میزان تولید خود را بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد و هنوز هم از پتانسیل های مناسبی برخوردار است. بر این اساس باید گفت هنوز ایران ابزارهای مهمی در دست دارد تا بتواند تحریم های آمریکا را خنثی کند.

کد خبر 25624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =