دو فرصت ایران برای مبارزه با تحریم

افزایش قیمت نفت و تلاش اروپا برای ایجاد صندوق پولی دو موضوعی هستند که می توانند شانس شرکای ایران را برای تداوم همکاری با تهران در شرایط تحریم افزایش دهند

به گزارش اگزیم نیوز وال استریت ژورنال در گزارشی می نویسد منتقدان خروج آمریکا از برجام معتقدند تحریم های شدید علیه ایران نمی تواند کشورهای روسیه، چین و هند را از همکاری با ایران منصرف کند و این کشورها حتما به روابط خود به خصوص در حوزه انرژی و کالایی ادامه خواهند داد.

به عقیده این گروه افزایش قیمت نفت با شروع تحریم های نفتی ایران اتفاقی ناگزیر است بر این اساس کشورهای مهم مصرف کننده نفت به خصوص کشورهای نوظهور قطعا روابط خود را با ایران ادامه خواهند داد. این در شرایطی است که اروپا نیز احتمالا روابط خود را با کشف کانال های جدید پولی با ایران ادامه خواهد داد.

این گزارش با اشاره به خروج شرکت های بزرگی همچون زیمنس، توتال، مائرسک و ... از ایران می نویسد نه تنها شرکت های اروپایی در حال حاضر در معرض تحریم های آمریکا قرار دارند که حتی بانک های چینی نیز به دلیل مراودات گسترده ای که با ایالات متحده دارند از این تحریم ها تأثیر می پذیرند اما برنامه ریزان اقتصادی در پکن در تلاشند تا اثرات ناشی از تحریم ها را به حداقل ممکن برسانند.

وال استریت ژورنال در ادامه می افزاید طرفداران اروپایی برجام به دنبال متقاعد کردن آمریکا هستند تا آنها را از این وضعیت مستثنی کند و در این مسیر نیز دو هدف دارند؛ نفت و سوییفت. آنها در تلاشند ترامپ را متوجه این موضوع کنند که تحریم ایران می تواند قیمت نفت را تا میزان بالایی افزایش دهد. به عقیده آنها قیمت نفت در سال 2011 به بالای 100 دلار در هر بشکه رسید و تا 111 دلار هم رسید که دلیل آن تحریم های دولت اوباما در آن دوره بود. در آن زمان تا 700 هزار بشکه نفت ایران از دور خارج شد و به 42 درصد کاهش یافت.

این موضوع را البته ترامپ هم می داند و در تلاش است تا مانع افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شود. دولت ترامپ در ماه می اعلام کرد بازار را با نفت کشورهای غیرایرانی اوپک تأمین خواهد کرد و در این مسیر از عربستان تقاضای همکاری کرد اما به نظر می رسد عربستان نیز توانایی این کار را نداشته باشد.

با این حال عربستان باید روزانه تا 2 میلیون بشکه تولید خود را افزایش دهد و پیش بینی می شود در این مسیر عراق هم به کمک آن بیاید. دولت ترامپ هم اعلام کرده 11 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک خود را در بازار توزیع خواهد کرد. با این حال روند قیمت های نفت در هفته گذشته که با 5 درصد رشد روبرو شد نشان می دهد این اقدامات احتمالا عملی نخواهند بود.

اما نقطه تلاش دوم کشورها برای حفظ برجام و ارتباط کشورها با ایران را آلمان بر عهده گرفته است. هایکو ماس وزیر امور خارجه المان اعلام کرده است اروپا یک سیستم جدید پولی را برای عبور از تحریم سوییفت ایجاد خواهد کرد و بر این اساس تحریم های آمریکا را دور خواهد زد اما کارشناسان معتقدند این موضوع ممکن است مشمول تحریم های آمریکا شود به عبارتی ترامپ شرکت هایی را که از کانال های غیر سوییفت با ایران همکاری می کنند را تحریم کند.

نکته دیگر این که هنوز ارز غالب دنیا دلار است و اگر سیستم جدیدی نیز بخواهد کار خود را آغاز کند باید بر مبنای پولی غیر دلار فعالیت کند.

کد خبر 25188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =