سقوط آزاد لیر ترکیه و موانع تجاری جدید آمریکا

در شرایطی که روز جمعه لیر نزدیک به ۱۷ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داد ترامپ تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از این کشور را دو برابر کرد

اقتصاد ترکیه شرایط خوبی را پشت سر نمی گذارد. روز جمعه لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا بیش از 16 درصد دیگر از ارزش خود را از دست داد و به این ترتیب هر دلار در برابر 6 لیر مبادله می شود که یکی از بدترین نرخ های برابری دو ارز را نشان می دهد.

به این ترتیب با آغاز نگرانی ها برای تداوم شرایط کنونی و این که مشکلات مالی ترکیه بتواند به سایر کشورهای اروپایی منتقل شود و آنها را نیز آلوده کند تنش ها بین آمریکا و ترکیه همچنان ادامه دارد.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از منابع معتبر خبری، لیر ترکیه در مقایسه با دلار آمریکا 16.8 درصد افت را در روز جمعه تجربه کرد و به 6.4873 رسید. طبق گفته Fact Set ارزش لیر در طول تابستان جاری به طور مرتب کاهش یافته اما ریزش روز جمعه بسیار شدید بود به طوریکه در کل تابستان لیر 28 درصد از ارزش خود را از دست داده بود.

روز جمعه ارزش لیر در برابر یورو هم کاهش یافت به طوریکه ارزش یورو 15.5 درصد در مقایسه با پول ترکیه تقویت شد و به 7.3912 لیر رسید.

فایننشیال تایمز در گزارشی در این رابطه می نویسد کاهش شدید ارزش ترکیه بعد از آن بود که بانک مرکزی اروپا نگرانی هایی را در مورد مشکلات بالقوه بانکی در این کشور اعلام کرده است از جمله موضوع استقلال بانک مرکزی از موضوعاتی است که باعث بروز این مشکلات شده چراکه تورم دو رقمی شده و بدهی های خارجی ترکیه نیز مزید بر علت شده است.

وزیر خزانه داری ترکیه در این رابطه با تأکید بر این که سیاست پولی باید مستقل باشد بر ضرورت سیاست مالی انقباضی و کاهش کسری بودجه تأکید کرده است. در این بین فشار سیاسی و اقتصادی آمریکا بر ترکیه نیز موضوع بسیار مهمی است که بر اقتصاد این کشور اثر گذاشته است.

واشنگتن اعلام کرده تعرفه واردات محصولات فولادی را دو برابر کرده و به 50 درصد رسانده و تعرفه واردات آلومینیوم نیز 20 درصد خواهد بود. روند نزولی ارزش برابری لیر ترکیه نگرانی مردم، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران خارجی را نسبت به ادامه روند بی‌ثباتی اقتصاد این کشور افزایش داده است.

طی سال جاری میلادی لیر ترکیه بیش از ۳۰ درصد ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده است. در این رابطه یک اقتصاددان ترکیه ای در یادداشتی اعلام کرده است که ترس از افزایش بهره بانکی به رکود اقتصادی منجر می شود و از سوی دیگر تنش در روابط کشور با آمریکا، بازار ارز را وارد یک بی ثباتی پیچیده ای می کند به طوری که امروز شاهدیم ترکیب تنش در روابط با آمریکا و بهره بانکی موجب جهش دلار در بازار شده است.

رویترز گزارش داد، دولت آنکارا با اعلام اینکه این تحریم‌ها و تعرفه‌ها بر روابط دو طرف لطمه وارد می‌کند، گفته که در صورت نیاز دست به اقداماتی متقابل می‌زند. به عقیده کارشناسان نرخ بیکاری رو به افزایش، نرخ رشد اقتصادی رو به کاهش، کسری تراز تجاری در حال افزایش و تداوم رشد تورم در بازار کشور از جمله واقعیت ها و بیماری های دردناک در اقتصاد ترکیه است که به یک باره سر باز کرده و در چند ماه اخیر آرام آرام به صورت کاهش ارزش پول ملی کشور خود را نشان می دهد.

به علاوه دولت در سال های گذشته با استقراض پول از بانک و موسسات مالی خارجی، به ساخت مراکز خرید چندین طبقه و بزرگراه های گوناگون پرداخت و با این پول ها بر ضعف های اقتصادی سرپوش گذاشت اما امروز دیگر پول های دریافتی از خارج هزینه شده و چیزی جز بدهی سنگین خارجی بر اقتصاد کشور باقی نگذاشته و اکنون، دولت با واقعیات دردناک و اجباری در ساختار اقتصادی کشور مواجه است.

کد خبر 25068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =