تخصیص ارز به سیستم ترانزیت بین المللی

دانشمند: با توجه به افزایش نرخ ارز اكنون بیش از ۴۰۰ هزار ترانزيت خارجی در سال دچار چالش ارزی شده که ادامه این روند و عدم مدیریت آن درسرنوشت حدود ۳۰ هزار راننده و بحث صادرات و واردات کشور تاثیر به سزایی دارد

مسعود دانشمند، رئیس فدراسیون حمل و نقل درگفتگو با اگزیم نیوز درباره اختلال ترانزیتی بین المللی برای حدود 30 هزار راننده در بخش حمل و نقل بین المللی و ترانزیت، اظهار داشت: رانندگان ترانزیتی از زمانی که از مرز خارج  می شوند باید عوارض مرزی، سوخت، تغذیه و کلیه کارها را با ارز انجام دهند که برای این منظور هر چقدر حمل بار در مسافت های طولانی تر باشد میزان مخارج ارزی آن نیز بالاتر است.

وی با بیان اینکه مشکل ارزی مربوط به رانندگان از زمان اعلام ارز 4200 تومانی شروع شد، عنوان کرد: در همان مقطع یادآور شدیم که باید بخش خدمات هم در مقوله تخصیص ارز در نظر گرفته شود که در این زمینه یکی از زیر مجموعه های آن حمل و نقل است. براین اصل جلساتی بین فدراسیون حمل و نقل، سازمان پایانه ها و بانک مرکزی برگزار شد و به یک غالبی رسیدند که برای کشورهای اطراف چه میزان ارز اختصاص یابد و برای کشورهای میانه مسافت و کشورهایی که در مقاصد دور در اتحادیه اروپا هستند چه مبلغی از ارز تخصیص یابد.

دانشمند در ادامه افزود: در این جلسه به تفاهم رسیدند اما مکانیزم پرداخت را مشخص نکردند یعنی باید بانکی را به عنوان عامل معرفی می کردند تا راننده با مراجعه به آن ارز مورد نیاز خود را دریافت کند. در واقع سازوکار و بخشنامه های لازم انجام شده اما مرحله آخر عملیاتی نشده است. راننده بار می زند و لب مرز می رسد اما ارز ندارد که خارج شود. به همین خاطر ترجیح می دهد که بار نبرد و کار نکند.

رئیس فدراسیون حمل و نقل با تاکید براینکه ادامه این وضعیت صادرات و واردات را با مخاطره مواجه می کند یادآورشد: اکنون در وضعیتی هستیم که بسیاری از رانندگان تمایلی به حمل بار ندارند و آنهایی که مشغول به کار هستند لب مرز می مانند زیرا ارز مورد نیاز خود را برای ادامه مسیر دریافت نمی کنند.

وی در ادامه افزود: مشكل رانندگان در مرزهای ايران عدم دریافت ارز است، رانندگان در ترانزيت بين‌المللی، عمدتا قراردادهای خود را با صاحب كالا، به‌صورت ريالی منعقد می‌كردند، اما اكنون با افت ارزش ريال، ديگر ادامه این روال منطقی نيست و هزينه‌ها را پوشش نمی‌دهد.

دانشمند با اشاره به اينكه هنوز ارز رانندگان، تعيين تكليف نشده است، ادامه می‌دهد: پيش‌تر اعلام كرده بودند كه به رانندگان ترانزيت بين‌المللی دلار 4200تومانی می‌دهند، اما تا امروز اين اتفاق نيفتاده است. رانندگانی  که در مسير ترانزيت بين‌المللی فعال هستند اكنون در سردرگمی به سر می‌برند. رانندگان، لب مرز گرفتار شده‌اند و بار نمی زنند  که این شرایط موجب شده تعداد كاميون‌هايی كه بار می‌زنند، با کاهش چشمگیری روبرو شود و این در حالی است که  در حال حاضر بار صادراتی در گمرك تلنبار شده و مشخص نيست چه اتفاقی برای آن می‌افتد.

رئیس فدراسیون حمل و نقل با بيان اينكه عمده اين مشكل در مرز بازرگان خود را نشان داده، می‌افزايد:‌ از آنجا که تكليف ارز صادركنندگان نیز در بسیاری موارد مشخص نيست، بار صادراتی با کاهش بسیار مواجه شده است. علاوه بر اينكه اكنون ارز برای ترانزيت كالا هم وجود ندارد و این در حالی است که اكنون هزينه‌ها در حوزه ترانزيت جاده‌ای سه‌ونيم ‌برابر شده است.  

‌وی خاطرنشان ساخت: صادركنندگانی كه جنس خود را پيش‌تر به خريدار فروخته‌اند در حال حاضر نمی‌توانند اين مابه‌التفاوت را پرداخت كنند که در این شرایط رانندگان هم قادر نیستند با ارقام پایین بار را جابه جا کنند.

به گفته دانشمند رايزنی‌های لازم در اين زمينه با سازمان راهداری و بانك مركزی انجام شده، اما تاكنون به اجرا درنيامده است. براین اصل تنها راهکار برون رفت از این وضعیت این است که شعب مختلفی برای تخصيص ارز به رانندگان ترانزيت با جواز صادراتی اختصاص پيدا كند. اينكه ارز با چه نرخی باشد، تفاوتی نمی‌كند. بايد تعيين تكليف شود تا راننده و صاحب كالا بتوانند مذاكره كنند.

وی تصریح داشت: بنا بود رانندگان كد پيگيری را به بانك مركزی ارسال كنند تا براساس تأييديه سازمان راهداری، ارز مورد نیاز به آنها اختصاص پيدا كند. بانك مركزی اين دستورالعمل را به پنج بانك عامل سامان، ملت، تجارت، پارسيان و ملی بخشنامه كرد. تصور اين بود كه مشكل حل شده است؛ اما متوجه شديم بانك‌های عامل، نرم‌افزار لازم را در اين زمينه هنوز طراحی نكرده‌اند و می‌گويند دستورالعمل بانك مركزی كامل نبوده است.

به گزارش اگزیم نیوز، اكنون 400 هزار ترانزيت خارجی در سال دچار چالش ارزی شده است. پای تلاطمات ارزی به مرز هم كشيده شد. بر اين اساس صاحب بار يا همان صادركننده علاوه بر اينكه با جابه‌جايی ارز خود در سيستم بانكی جهانی با موانع روبرو بودند اکنون رانندگان كاميون نيز دچار مشكل شده اند. پيش‌ از آن، كرايه حمل بار در مسيرهای بين‌المللی به روال سنتی به‌صورت ريالی پرداخت می‌شد، اما با افزايش نرخ ارز و افزایش هزینه های ترانزیت خارجی تردد در مرزها به شدت کاهش پیدا کرده است. خبرها از مرز بازرگان حاكی از آن است كه اگر پيش‌تر در اين مسير، روزانه حدود 40 تا 50 تردد كاميون‌ به خارج از مرز انجام می‌شد، اکنون تنها چند کامیون تردد می کنند. البته این مسئله تنها به مشكل ارزی رانندگان بازنمی‌گردد و پای نقل‌وانتقالات ارزی در سيستم بانكی جهانی نيز در ميان است، اما تعلل بانك‌های عامل و عدم اجرای بخشنامه بانك مركزی، این شرایط را با وخامت بیشتری مواجه کرده است. در حال حاضر بالغ بر ۳۰ هزار راننده در بخش حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت فعالیت دارند که سالانه به طور متوسط ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تردد در این بخش را به ثبت رسانده اند.

 

کد خبر 25038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =