رشد ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت قطعات خودرو

محبی نژاد با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه و دستمزد و همچنین با اشاره به این نکته که این صنعت از تسهیلاتی مثل وام های کم بهره استفاده نمی کند خواستار رشد ۳۰ تا ۳۵ درصدی قطعات خودروسازی شد و اعلام کرد در غیر این صورت ممکن است شاهد تعطیلی این واحدها نباشیم

دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه و دستمزد و همچنین با اشاره به این نکته که این صنعت از تسهیلاتی مثل وام های کم بهره استفاده نمی کند خواستار رشد 30 تا 35 درصدی قطعات خودروسازی شد و اعلام کرد در غیر این صورت ممکن است شاهد تعطیلی این واحدها نباشیم.

آرش محبی نژاد با اشاره به این که حتی رشد 9.6 درصدی قیمت خودرو مشمول خودروهای زیر 45 میلیون تومان نمی شود به بهره های بانکی 25 درصدی اشاره کرد و تأمین منابع مالی ارزان قیمت را یکی از مشکلات موجود در حوزه تولید این محصولات اعلام کرد.

وی خواستار آن شد تا شورای رقابت به سرعت نسبت به افزایش قیمت در خودروهای زیر 45 میلیون تومان اقداماتی را انجام دهد تا از ضرر و زیان این گروه کاسته شود وگرنه تداوم این وضعیت صنعت قطعه سازی را زمین گیر خواهد کرد.  

محبی نژاد تاکید کرد امسال خودروسازی کشور «زیانده» خواهد بود، بنابراین خودروسازان باید دستکم برای تقویت زیرساخت ها، به اصلاح قیمت قطعات پرداخته و زیان را در شرکت های خود متمرکز کنند. خودروسازان مشتری قطعه سازانند و حیات این دو صنعت به هم وابسته است.

وی گفت: خودروسازی کشور خصولتی است و سیاستگذاری کلان آنها از سوی دولت انجام می شود، براین اساس اگر سیاست ها نادرست باشد، صنعت قطعه سازی نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

این مقام صنفی افزود: حتی اگر دولت به دنبال سرکوب قیمت خودرو باشد، نباید صنعت قطعه سازی دچار آسیب شود، بلکه دولت باید زیان را از جیب خود متحمل شده یا تسهیلاتی به قطعه سازان بپردازد.

وی ادامه داد: دولت باید سیاست های کلان را به گونه ای تنظیم کند تا قطعه ساز به جای اندیشیدن به کاهش ضرر و زیان خود، به فکر بهبود کیفی کار خود باشد.

این مقام صنفی همچنین به تعویق دوباره پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه سازان اشاره کرد و گفت: این مساله برای جبران بخشی از ضرر و زیان است. عمده قراردادهای قطعه سازان و خودروسازان چهار ماهه است اما مطالبات برخی قطعه سازان حتی تا 230 روز نیز معوق شده و برخی شرکت های وابسته به خودروسازان بزرگ نیز حدود یک سال است بدهی خود را به قطعه سازان نپرداخته اند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان با بیان اینکه صنعت قطعه سازی در اواخر پارسال وضعیت قرمز اعلام کرده بود، هشدار داد: اگر این صنعت زمینگیر شود، احیا و راه اندازی دوباره آن بسیار هزینه بر خواهد بود.

وی با یادآوری اینکه در سال گذشته نرخ محصولات فولادی 60 تا 70 درصد، مس 80 درصد و پلیمرهای تولید داخل تا 40 درصد گران تر شد، گفت: در این شراط چه اصراری است که قطعه سازان «گندم بین دو سنگ آسیاب» تولیدکنندگان دولتی و خودروسازان داخلی باشند که اولی قیمت مواد اولیه را افزایش داده و دومی قیمت ها را به زور ثابت نگه داشته است؟
 

کد خبر 24582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =