جابه جایی بار تا ۵۰ میلیون تن در سال از مسیر خطوط ریلی

سیده فاطمه مقیمی: عضویت در اتحادیه اوراسیا، بزنگاه دستیابی به دروازه های حمل و نق بین المللی است و شرایط اتصال خطوط آهن کشور را در کل مسیر ترانزیتی کریدور شمال و جنوب و شرق و غرب فراهم کرده است

 عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با اگزیم نیوز عضویت در اتحادیه اوراسیا را بزنگاه دستیابی به دروازه های حمل و نقل بین المللی خواند و گفت: شرایط اتصال خطوط آهن ما در کل مسیر ترانزیتی کریدور شمال و جنوب و شرق و غرب  با  فرصت حضور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا فراهم شده است.

سیده فاطمه مقیمی افزود: هفته گذشته در همایش نقش خط ریلی آستارا در حمل و نقل بین المللی، خط آستارا- آستارا به صورت رسمی آغاز به کار کرد؛ به زودی گمرک ما در آستارا مستقر خواهد شد.

به گفته مقیمی طبق برنامه ریزی انجام شده تا 2 میلیون تن از این مسیر جابه جا خواهد شد که طبق پیش بینی وی تا 50 میلیون تن در سال از این خط ارتباطی از مسیر ترانزیتی کریدور شمال و جنوب جا به جا خواهد شد.

 مقیمی با اشاره به اهمیت بیش از پیش عضویت در اتحادیه اوراسیا گفت: قطعا با توجه به شرایط سیاسی پیش آمده و احتمال فشار مضاعف بر اقتصاد ایران، باید فرصت هایی چون  امضای قرارداد همکاری با اتحادیه اوراسیا را همچون یک شکارچی بدست آورد و از آن بهره برداری کرد.

فاطمه مقیمی با بیان اینکه برخی از تحریمها ممکن است راههای ارتباطی ما را به نقاط استراتژیک کم رنگ کند، گفت: ضروری است که بر دروازه های ارتباطی جدید تمرکز بیشتری داشته باشیم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تاکید کرد حمل و نقل ترکیبی در دنیا حرف اول را می‌زند؛ کشورهای اوراسیا این ظرفیت و پتانسیل برخوردارند و باید از این فرصت بهترین استفاده را برای توسعه منطقه و ایجاد فضای کسب و کار برد.

 به گزارش اگزیم نیوز اتحادیه اقتصادی اوراسیا با اثر گذاری در روابط اقتصادی ایران با همسایگان شمالی‌اش می‌تواند تاثیر فراوانی در توسعه و رشد تجاری با هدف افزایش مبادلات با کشورهای عضو اوراسیا جهت صادرات طرف ایرانی باشد.این اتحادیه که از سال 2015 رسماً کار خود را آغاز کرد به جهت کاهش تعرفه‌های صادرات ایران محل توجه است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در صدد است تا بازار بزرگی در چارچوب قوانین سازمان تجارت جهانی ایجاد کند، تجارت میان اعضا بهبود یابد و تسهیلات بسیاری را در این زمینه برای کشورهای عضو به ارمغان ‌آورد. در چهارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.

اهداف این اتحادیه، ایجاد فضای واحد اقتصادی، توسعه بازار مشترک و دستیابی به حرکت آزاد کالا، سرمایه، خدمات و مردم در بازار واحد کشورهای عضو، کاهش قیمت کالاها با کاهش هزینه های حمل و نقل مواد خام، ترویج رقابت سالم در بازار مشترک، سیاست های مشترک در کشاورزی، انرژی، فناوری و حمل و نقل است.

برداشت و حذف تدریجی قوانین گمرکی داخلی این کشورها ، قرار دادن تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ سازی روندهای گمرکی این کشورها از دیگر هدفهای اتحادیه است. عملیاتی شدن فعالیت اقتصادی اوراسیا در وهله نخست به ایجاد بازار مشترک بزرگی در حوزه کشورهای عضو این اتحادیه منجر شده است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا به واقع می تواند زمینه ساز نقش مهمی در افزایش همکاری های تجاری و رشد اقتصادی کشورهای عضو باشد، به نحوی که ظرفیت های اقتصادی موجود، بیش از پیش نقش مهم خود را در توسعه همه جانبه و کمک به توسعه پایدار اعضای اوراسیا ایفا می کند و با مکانیسم منطقه ای به توسعه روابط اقتصادی کشورها نیز کمک می کند.

 

  

 

کد خبر 24520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =