تصویب لایحه مناطق آزاد در اردیبهشت ۹۷

پورابراهیمی: بر اساس برنامه پیش بینی می شود در نیمه اول اردیبهشت مصوبه نهایی کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید آماده شود

چهاردهم تیرماه سال ۱۳۹۵ بود که رییس‌جمهوری، لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری-صنعتی و  ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی را طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تبدیل کرد. پس از آن نیز دولت یک لایحه جدید در خصوص ایجاد منطقه آزاد قصرشیرین را به مجلس شورای اسلامی برد تا ایجاد این مناطق جدید در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گیرد. براساس این لایحه به دولت اجازه داده می‌شود در استان‌های گلستان (اینچه‌برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان‌وبلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه، مریوان)، هرمزگان (جاسک) و بوشهر (بوشهر)، منطقه آزاد تجاری، صنعتی را در محدوده‌هایی که به تصویب هیات وزیران می‌رسد، ایجاد کند.  

در این رابطه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه روز گذشته این کمیسیون با دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: در حدود سال گذشته اقدامات خوبی از سوی کمیسیون اقتصادی برای رسیدگی به لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید صورت گرفت که این اقدامات با هدف اینکه در صدور مجوزهای جدید برای مناطق آزاد ایرادات گذشته مانند فرارهای مالیاتی، عدم جذب سرمایه گذاری خارجی و غیره وجود نداشته باشد.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس، اصلاح موضوعات مربوط به 8 منطقه آزاد اقتصادی جدید مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه توافقات خوبی با دولت در این زمینه انجام شد.

پورابراهیمی تصریح کرد: تا پایان فروردین ماه سال 97 جمع بندی موارد مربوط به الزمات تشکیل مناطق آزاد اقتصادی جدید، همراه با اصلاحات محدوده های مربوط به 8 منطقه آزاد اقتصادی و پیشنهادات نمایندگان برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی انجام می شود.

وی ادامه داد: باید توجه داشت در سنوات گذشته مجوز منطقه ویژه اقتصادی به بیش از 64 منطقه ارائه شده اما نیمی از مجوز های عملیاتی شده و نکته قابل تامل این است هیچ اقدامی درخصوص 24 منطقه ویژه اقتصادی انجام نشده که باید این وضعیت اصلاح شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: بر اساس برنامه پیش بینی می شود در نیمه اول اردیبهشت مصوبه نهایی کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید آماده شود.

به گزارش اگزیم نیوز هفته گذشته نیز در نشستی که در مرکز پژوهش های مجلس با حضور مرتضی بانک برگزار شد لایحه مذکور مورد بررسی قرار گرفت رییس مرکز ایجاد مناطق جدید تجاری- صنعتی را گامی در جهت ایجاد اشتغال، ‌توسعه اقتصادی و رشد صادرات در این مناطق برشمرد.

کد خبر 23892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =