تخصیص مشوق های بیشتر در بورس کالا

شریفی نیک نفس: بورس کالا، بازار مدرنی است که صنایع مختلف بسته به ظرفیت ها و نیاز خود در آن حضور دارند و باید این نیازها از سوی بورس کالا مورد توجه قرار بگیرد

تفاوت عمده بورس با بازارهای متداول و سنتی مانند طلا، خودرو، فرش و...رسمی‌بودن، شفافیت و برخورداری از پشتوانه محکم قانونـی است؛ بورس یک بازار کاملا رسمی است که خرید و فروش در آن، بر اساس قوانیـن، مقررات و ضوابط مشخـص و نظام‌مند انجام می‌شود و در عین حال از شفافیت بالایی در مقایسه با بازارهای سنتی برخوردار است.

همچنین به دلیل اهمیت فوق‌العاده این ساز و کار در نظام اقتصادی کشور، قانون‌گذار قوانین، مقررات و ساختارهای لازم را برای حفظ حقوق سرمایه‌گذاران در بورس درنظر گرفته و فعالان بورس از پشتوانه قانونـی مستحکمی برخوردارند. با وجود امکان سرمایه گذاری مطمئن و به دور از سوء‌استفاده، کلاهبرداری و نیز معافیت های مالیاتی کماکان رغبت کافی بین فعالین اقتصادی برای حضور در بورس وجود ندارد.

مهدی شریفی نیک نفس در گفتگو با اگزیم نیوز در این خصوص گفت: بورس کالا، بازار مدرنی است صنایع مختلف بسته به ظرفیت ها و نیاز خود در آن حضور دارند و باید این نیازها از سوی بورس کالا مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود:  اکثر صنایع کشور اعم از پتروشیمی، فولاد، مس و سایر کالاها در بورس حاضرند و اگر صنایعی در بورس کالا نیستند شاید به دلایل مختلف از جمله ماهیت جذب مشتری و قیمت گذاری کالای خاص، نیازی به اینکار ندیده اند. اما در مجموع بخش عمده ای از صنایع ما از این بازار استقبال می کنند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با اشاره به اجباری بودن حضور پتروشیمی در بخش فروش داخلی در بورس کالا گفت: ضروری است بورس کالا ساز و کارهای خود را توسعه دهد چراکه مزایا و مشوق ها، قطعا بر اشتیاق و استقبال از بورس کالا  از سوی خریدار و فروشنده موثر خواهد بود؛ به عقیده من این رویه بیشتر از هر نوع اجباری می تواند به اقبال بیشتر از بورس کالا بیانجامد.

شریفی نیک نفس در خصوص هدایت واردات به بورس کالا گفت: فعالین حوزه واردات را  در صورتی که امتیازی از سوی حاکمیت دریافت کنند می توان مجبور به عرضه کالا در بورس کرد؛ در غیر اینصورت نمی توان واردکننده ای را را تحت اجبار واردار به عرضه کالای وارداتی در بورس کالا نمود. بنابراین لازم است که بورس کالا ساختار خود را به شکلی آماده کند که واردکنندگان حضور در این سازمان را به نفع خود ببینند.

مدیرعامل بازرگانی پتروشیمی تالار صادراتی بورس کالا را از پتانسیل های پنهان بورس کالا خواند و اذعان داشت: بازارهایی چون بازار ارز و نفت بر اساس سازو کار بورس طراحی شده اند اما بازارهای صادراتی مواد تولیدی عمدتا بر مبنای مذاکره پیش می روند و شاید همین دلیل باعث شود لزومی به حضور در بورس کالا را احساس نکنند.

 وی مشکلات نقدینگی را از دیگر دلایل عدم حضور در بورس کالا دانست و گفت: بخشی از تولید کنندگان به دلیل مشکل نقدینگی و الزام خرید بصورت نقدی نمی توانند در بورس کالا حضور داشته باشند در صورتی که خارج از این ساختار امکان مذاکره و خرید بصورت اعتباری برای انها وجود دارد.

به گفته شریفی نیک نفس بورس کالا بعنوان یک بازار متشکل مدرن امکان حضور شفاف و باز به همراه مزایایی چون معافیت های مالیاتی را برای تولیدکنندگان فراهم می آورد؛ هرچند این مرایا برای بخش های مختلف تولید نسبی است اما در مجموع داشتن یک بورس کالای قدرتمند می تواند به نفع تولید و صادرات کشور باشد.

 

 

 

 

کد خبر 23735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =