کانال های اثرپذیری ارزی تولید

تولید در شرایط نسبتا نگران کننده ای قرار گرفته و تأمین مواد اولیه برای تولیدکنندگان به چالش های مهمی تبدیل شده است

افزایش افسارگسیخته نرخ ارز در مدت اخیر که باعث شد بهای این ارز در حدود هزار تومان در کمتر از یک سال رشد کند اثرات مختلفی را در بخش های متفاوت اقتصادی به همراه داشته است و انتظار می رود این آثار در آینده نیز همچنان دیده شوند. به عنوان یک نمونه کارشناسان معتقدند نرخ ارز روی تولید اثر نامناسبی را گذاشته و باعث شده تا قیمت مواد اولیه و ماشین آلات به شدت افزایش یابد.

در این رابطه یک فعال حوزه صنایع پایین دستی پتروشیمی با اشاره به افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت بسیاری از مواد اولیه در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: طی دو ماه گذشته قیمت مواد اولیه تولید محصولات پلاستیکی با رشد سرسام آوری روبرو شده و کار به جایی رسیده که حتی شرکت های تولیدکننده عرضه های خود را کاهش داده اند و منتظر رشد قیمت های بیشتری در آینده هستند.

در چنین شرایطی واردات نیز به دلیل رشد قیمت دلار پاسخگوی نیاز ما نیست و در مجموع وضعیت به گونه ای شده که خطر ورشکستگی بنگاه های تولیدی ما را تقویت کرده است. متوسلیان با اشاره به این که تولیدکنندگان صنایع پایین دستی پتروشیمی در انتظار یارانه های تولیدی بودند اما وضعیت اکنون بسیار بغرنج شده می گوید: دولت در حال حاضر ارز مبادله ای در اختیار واردکنندگان بخش های تولیدی نمی گذارد و ما مواد اولیه مورد نیاز خود را به قیمت ارز آزاد تهیه می کنیم و همچنین قیمت های داخلی مواد اولیه ما نیز بر مبنای ارز ازاد تعیین می شود و تمام این مسایل باعث شده اثرپذیری تولیدات ما از کانال ارزی افزایش یابد و در چنین شرایطی تولیدکنندگان ظرفیت های تولیدی خود را کاهش داده و حتی برخی خطوط تولیدی تعطیل شده اند.

کیومرث فتح اله کرمانشاهی نیز در این رابطه با اشاره به جذب سه و نیم میلیارد دلاری سرمایه گذاری خارجی در سال گذشته گفت: اعداد ثبت شده با ارقام جذب شده بسیار متفاوت است اما اصولا حوزه سرمایه خارجی اهمیت دارد که در اقتصاد مقاومتی نیز بدان اشاره شده است.

وی این سرمایه ها را فرار دانست و افزود: سرمایه گذار معمولا با چشم باز به بازار ورود پیدا می کند و با توجه به اینکه قصد دارد سرمایه خود را به بازار تزریق کند، به تمامی شاخص های اقتصادی در کشور مقصد توجه می کند که شامل مباحث پولی، روابط بین بانکی، بازگشت سرمایه، ثبات و امنیت و... می باشد.

فتح اله کرمانشاهی با اشاره به تصریح اقتصاد مقاومتی در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: در توانمندی های منطقه ای در حوزه های مختلف، سرمایه گذاری را باید به صنعت و کشاورزی به سوی تولیدات صادرات محور حرکت دهیم و باید نسبت به این مهم امیدوار باشیم. از طرفی درپی آن باشیم که سرمایه گذاری در تمامی صنایع بزرگ و کوچک اتفاق افتد.

وی از ظرفیت های بالای صنایع کوچک و متوسط برای جذب سرمایه خارجی سخن گفت و تصریح کرد: این صنایع امروز دچار مشکل هستند که اگر برنامه ای جامع در تمامی حوزه داشته باشیم، این صنایع را کمک خواهد کرد اما عدم ثبات و نوسانات قیمت ارز به نفع سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد کشور نیست و امیدواریم این نوسانات هرچه سریعتر از بین برود.

کد خبر 23610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =