۳۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه پنهان در لایحه ۹۷

علیرضا سلیمی با اشاره به بودجه پنهان لایحه بودجه ۹۷ گفت: با اینکه پیشنهاد دولت در بودجه عمومی ۳۶۷ میلیارد تومان است و کمیسیون تلفیق بر آن افزوده است، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه پنهان در این لایحه وجود دارد

به گزارش اگزیم نیوز مجلس شورای اسلامی هشتم بهمن ماه ۱۳۹۶در حالی اولین جلسه علنی  بررسی بودجه سال ۹۷ را به ریاست علی لاریجانی برگزار کرد که محمد باقر نوبخت در گفتگوی ویژه خبری اعلام کرد دولت با طرح جدید حذف یارانه ها مخالفت کرده است وی در تشریح این موضوع که عقب نشینی آشکار دولت را از این طرح نشان می دهد افزود: دولت از اینکه یارانه افراد نیازمند افزایش یابد و بی نیازها از دریافت آن خودداری کنند استقبال می‌کند، اما این طرح عملیاتی نیست، زیرا با خذف یارانه چهار میلیون نفر نارضایتی گسترده‌ای ایجاد شد که مجبور به اضافه کردن یک و نیم میلیون نفر شدیم.  این در حالی است که فعالان اقتصادی معتقدند که القای بحث بی عدالتی دراجرای برنامه حذف دهک های برخوردار، موجب می شود که مردم از یارانه شان نگذرند. به زعم این صاحب نظران دولت باید با اعتقاد راسخ به اجرای عدالت واقعی و ارایه برنامه منسجم نسبت به ارایه یارانه به دهک های کم برخوردار اقدام کرده و منابع دیگر را در جهت ایجاد اشتغال و توسعه صنعت به کار گیرد.

 

حذف ۱۰۰ عنوان ردیف متفرقه از  لایحه بودجه ۹۷

کمیسیون تلفیق ۳۲ جلسه با دولت و رییس مجلس برای بررسی بودجه برگزار کرد. شفافیت و انضباط و نظارت ملاک کمیسیون تلفیق در بررسی بودجه عنوان شده است.

در ابتدا یوسف‌نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق برای عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفته است: قرار بود دولت درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به اشتغال اختصاص دهد ولی ما به دلیل مسائل و مشکلات اجتماعی صلاح دیدیم که این رقم افزایش پیدا نکند. ولی رقم دیگری را برای دولت تعیین کردیم که از طریق آن ۶۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال در نظر گرفته شد. لایحه بودجه از نظر درآمدی افزایش نداشته و این هم یکی از ویژگی های بودجه ۹۷ عنوان شده است. همچنین قابل رصد بودن دستگاه های اجرایی و توجه به اختیارات استان‌ها از دیگر مواردی است که در لایحه بودجه پیش بینی شده است.

 

مخالفان کلیات لایحه بودجه ۹۷

 برداشت از صندوق ملی ۲۰۰ درصد افزایش می‌یابد

عضو هیات رییس آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۹۷، ۲۱ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت می‌کند، گفت: برداشت از صندوق توسعه ملی در بودجه ۹۷، ۲۰۰ درصد افزایش می‌یابد که نتیجه آن مبتلا شدن صندوق به حساب ذخیره ارزی خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷، این بودجه را غیرعملیاتی دانست و افزود: عملیاتی کردن بودجه تکلیف برنامه ششم است اما به نظر نمی‌رسد بودجه ۹۷، عملیاتی تنظیم شده باشد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه پنهان لایحه بودجه ۹۷ گفت: با اینکه پیشنهاد دولت در بودجه عمومی ۳۶۷ میلیارد تومان است و کمیسیون تلفیق بر آن افزوده است، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه پنهان در این لایحه وجود دارد.

سلیمی از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای تسعیر نرخ ارز در لایحه بودجه ۹۷ سخن گفت و یادآور شد: این مبلغ در بودجه سال قبل ۴۵ هزار میلیارد تومان بود.

وی با انتقاد از سرمایه گذاری نشدن ۲۵ درصد از درآمد شرکت‌های دولتی، گفت: بودجه شرکت‌های دولتی نه در کمیسیون‌های تلفیق و نه در صحن علنی مجلس بررسی نمی‌شود و این بودجه بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که حتی یک ریال آن سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی  بودجه حاصل از درآمدهای نفت، گاز، برق و آب را بالغ بر ۱۰۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اما این مبلغ در گزارش تلفیق بودجه ۸۷ هزار میلیارد تومان اعلام شده است، چرا؟.

 پیش‌بینی رقم بالای اوراق مالی، بودجه را بادکنکی می‌کند

نماینده مردم خمینی‌شهر نیز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از پیش‌بینی ۱۹۴ هزار میلیارد تومان برای اوراق مالی در بودجه ۹۷، گفت که این میزان اوراق مالی،‌ بودجه را بادکنکی می‌کند.

سیدمحمد جواد ابطحی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷، گفت: شورای نگهبان باید پاسدار قانون اساسی باشد لذا باید بگویند بودجه چطور طبق اصل ۵۲ تنظیم شده است. متاسفانه بودجه خلاف اصل ۵۲ تنظیم شده و سوال اینجاست که چرا شورای نگهبان تذکر نمی‌دهد که اصل ۵۲ رعایت شود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی درآمدها در بودجه ۹۷ باید به شکل کارشناسانه انجام شود، گفت: متاسفانه درآمدها شفاف نیست و ما منابع پوچ و پوک زیادی در لایحه بودجه داریم. گفته می‌شود برای واگذاری باید رقمی پیش‌بینی شود، مگر این رقم در سال ۹۶ محقق شده است؟ از چه منبعی می‌خواهید آن را تامین کنید. آیا می‌خواهید با کلمات بازی کنید و مردم را سرگرم کنید؟

ابطحی اضافه کرد: برای تامین کسری بودجه از استقراض، مالیات و اوراق مشارکت استفاده می‌شود اما آیا این کار درستی است و به کسری پنهان دامن نمی‌زند؟ ما می‌خواهیم کسری‌ها را با واگذاری اوراق جبران کنیم که داستان غم‌انگیزی است.

در بودجه ۹۷ حمایت از بخش خصوصی در حد شعار باقی مانده است

نماینده مردم کاشمر در مجلس با انتقاد از کلیات لایحه بودجه ۹۷ تاکید کرد: در بودجه ۹۷ حمایت از بخش خصوصی در حد شعار باقی مانده است.

بهروز بنیادی نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ ابتدا به کسانی که در تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ تلاش کردند، خداقوت گفت و به صورت خاص از سازمان برنامه و بودجه و اعضای کمیسیون تلفیق تشکر کرد و گفت: امروز همه با نگرانی به ارزیابی بودجه ۹۷ خواهیم پرداخت این لایحه در نگاه اول به نظر می‌رسد برای شرایط اقتصادی سختی نوشته شده. در شرایطی که سررسید بدهی‌های دولت‌های قبل فرارسیده و ۶۰۰۰ پروژه ملی و ۶۵ هزار پروژه استانی نیمه تمام بر دوش دولت سنگینی می کند.

وی افزود: نوشتن چنین بودجه‌ای با تمامی کاستی‌ها و کسری‌های موجود محدودیت شرایط منابع مالی را فریاد می زند. اقتصاد ایران اقتصاد بزرگی است. در دنیای امروز و دگرگونی‌های حال خاورمیانه و هزینه‌هایی که در آن متحمل شدیم باید بتوانیم سهم بالای اقتصادی خود را به دست بیاوریم. انتظار می‌رفت که بودجه ۹۷ علاوه بر تعقیب جهش اقتصادی کشور طرحی برای حضور در اقتصاد جهانی داشته باشد.

این نماینده مجلس گفت: شعار اصلی انتخابات، مسائل اقتصادی و معیشتی بود. قرار بود هر سال یک میلیون شغل با رشد اقتصادی هشت درصدی ایجاد شود ولی بنا بر آمار ۱۳ درصد جمعیت سن کار ایران فاقد شغل هستند. با وجود جمعیت ۱۵ میلیونی حاشیه نشین این مشکل بیشتر رخ می نماید.

بنیادی ادامه داد: متاسفانه در بودجه امسال با کاهش درصد بودجه‌های عمرانی آن را به اشتغال اختصاص می دهیم که این کاملا متضاد است چراکه با افزایش بودجه عمرانی، به اشتغال دست پیدا خواهیم کرد. طبق آمار ۴۰ درصد کشور زیر خط فقر نسبی و ۳۲ درصد زیر خط فقر مطلق هستند که این آمار در مناطق روستایی به ۶۰ درصد می رسد. دولت چگونه می خواهد یارانه ۳۰ میلیون نفر را قطع کند؟ که اگر این کار انجام شود کنترل آسیب‌های اجتماعی و تامین امنیت غذایی ناممکن خواهد شد.

 چاپ اوراق و اسناد در بودجه به ضرر اقتصاد است

 نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت که چاپ اوراق و اسناد در بودجه در طول پنج تا ۱۰ سال آینده آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

زهرا سعیدی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷، گفت: همه ما اذعان داریم که بودجه مهم‌ترین سند مالی کشور است. در بودجه هم از بخش خصوصی استقراض شده و هم برداشت از صندوق توسعه ملی را شاهد هستیم. همچنین نظام اداری ما در حال ترکیدن است و دولت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای حقوق و دستمزد پیشنهاد داده است.

وی با بیان اینکه از سال ۷۷ به بعد روند نزولی بودجه عمرانی پایه‌گذاری شده، خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال گذشته بودجه عمرانی از ۳۷ درصد فراتر نرفت و با این وضعیت نمی‌توان انتظار عمران و آبادانی داشت.

سعیدی ادامه داد: چاپ اوراق و اسناد در بودجه در طول پنج تا ۱۰ سال آینده آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و باعث افزایش بدهی دولت می‌شود.

 

موافقان کلیات لایحه بودجه ۹۷

تنظیم و تدوین بودجه ۹۷ براساس عملکرد یکی از گام‌های جدی و مثبت است

یک عضو کمیسیون اصل ۹۰ بیان کرد: در بودجه ۹۷ نکات برجسته‌ای مورد توجه قرار گرفته است که بخشی مربوط به اصلاحات ساختاری بودجه است و تنظیم و تدوین بودجه بر مبنای عملکرد یکی از قدم‌های مثبت و جدی است که اتفاق افتاده است. چرا که در سال‌های قبل به طور ثابت درصدی را به بودجه استان‌ها اضافه می شد بدون آنکه قیمت تمام شده خدمات برای مردم و مجلس مشخص شود. این اقدام دیرهنگام رخ داد ولی گامی مثبت است.

داود محمدی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ اظهار کرد:  مجلس از سال‌های قبل به دنبال این بود که بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد نهادینه شود که خوشبختانه امسال این اتفاق افتاد. بودجه ریزی بر مبنای عملکرد باعث انضباط مالی، شفافیت بودجه، کاهش هزینه‌های کشور و افزایش بهره‌وری که از مشکلات امروز جامعه است، می‌شود.

وی در ادامه گفت: تحقیقا امروز یکی از مشکلات جدی کشور اشتغال است. جوانان مداوما در خصوص اشتغال گلایه می کنند و به حداقل‌ها برای امرار معاش راضی‌اند، اما متاسفانه ما در این حد هم نمی توانیم این امر را برآورد کنیم و ضرورت داشت که دولت و مجلس به این موضوع توجه کنند که خوشبختانه در تبصره ۱۴ بودجه ۹۷ نگاه معطوفی به بحث اشتغال با هدف‌گیری یک میلیون و ۳۰ هزار شغل و تخصیص ۷۳ هزار میلیارد تومان به این امر شده است. خصوصا اشتغال مناطق روستایی که موجب تثبیت جمعیت در روستاها و جلوگیری از مهاجرت معکوس می شود که از گام های ارزشمندی است که در بودجه ۹۷ برداشته شده است.

لایحه بودجه ۹۷ دارای انضباط مالی است

نماینده مردم اردل و فارسان گفت: چکش کاری دیگری در ایستگاه صحن مجلس روی لایحه بودجه سال آینده، انجام خواهیم داد.

علی کاظمی بابا حیدری در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ گفت: با تصویب کلیات لایحه بودجه سال آینده روی جزییات باید چکش‌کاری اساسی انجام دهیم. لایحه بودجه ۹۷ عملیاتی و از نظر مالیاتی و بودجه‌ای شفاف و دارای انضباط مالی است.

به اعتقاد کاظمی باباحیدری، اولویت‌های بودجه ۹۷ شامل بافت فرسوده، اشتغال، حمایت از رونق تولید، محیط زیست، ریزگردها، احداث ریل آهن در استان‌های فاقد مسیر ریلی، صادرات غیرنفتی و توجه ویژه به اشتغال جوانان، عشایر و روستاییان است.

 تنظیم بودجه برمبنای برنامه ششم از نکات مثبت بودجه ۹۷ است

نماینده سبزوار با بیان اینکه تنظیم بودجه بر اساس برنامه ششم از مهمترین خصوصیات بودجه ۹۷ است، گفت که در این بودجه توجه ویژه‌ای برای حل مشکل ریزگردها، اشتغال و کاهش فقر شده است.

حسین مقصودی به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه ۹۷ گفت: آنچه در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است قابل دفاع می‌باشد چرا که این بودجه بر مبنای برنامه ششم تنظیم شده است.

به گفته مقصودی، ۶۵ هزار معلم در آستانه بازنشسته شدن هستند که ما از مقام معظم رهبری درخواست دادن مجوز برای برداشت حداقل دو میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای دادن پاداش پایان خدمت آنها و حق و حقوق معلمان را داریم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در بودجه ۹۷ انضباط مالی بهتر شده است، گفت: علیرغم پیشنهاد دولت برای افزایش قیمت سوخت برای تامین منابع مالی، کمیسیون تلفیق با این موضوع مخالفت کرد و راه‌های دیگری همچون افزایش دریافت مالیات از بانک مرکزی و گمرک را به تصویب رساند.

 ۱۴ هزار پروژه به بخش خصوصی واگذار می‌شود

یک عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس از واگذاری ۱۴ هزار پروژه از ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام به بخش خصوصی و مشارکت دولت با این بخش خبر داد.

رمضانعلی سبحانی‌فر در دفاع از کلیات لایحه بودجه ۹۷ گفت: اگرچه موافق کلیات هستم اما اصلاح حقوق فرهنگیان و عدالت در پرداخت حقوق بگیران را در بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۷ مطرح می‌کنم.

نماینده مردم سبزوار در مجلس توجه به تولید و اشتغال، تغییرات اساسی در ساختار بودجه نویسی، جایگزین شدن بودجه بر مبنای عملکرد و شفافیت به جای چانه‌زنی، جلوگیری از مفاسد اداری و اقتصادی، ساماندهی ردیف‌های اصلی و حذف بخشی از ردیف‌های متفرقه، توجه به آب و آبرسانی، محیط زیست و ریزگردها و حمل و نقل ریلی ، ساماندهی حمل و نقل عمومی، احیای بافت فرسوده و ساماندهی ۱۱ میلیون حاشیه نشین، بهبود بنیه دفاعی و اهمیت به صنعت گردشگری، را از مهمترین اولویت‌های لایحه بودجه ۹۷ برشمرد.

 


 

کد خبر 23420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =