تجاری‌سازی ۴ محصول کشاورزی با تعیین نشان جغرافیایی تسریع شد

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای نخستین بار نشان جغرافیایی زعفران قائنات، کشمش ملایر، پسته رفسنجان و خرمای پیارم حاجی‌آباد به منظور سرعت بخشیدن به تجاری‌سازی محصولات کشاورزی ایران تعریف شد.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز از وزارت جهادکشاورزی، «محمد خالدی» افزود: نشان جغرافیایی محصولات کشاورزی با اولویت زعفران، کشمش، پسته و خرما بر اساس شاخص های متعدد و نتایج اولیه پروژه مشترک مالکیت فکری ایران و سوئیس تعریف شده است.

وی با اشاره به تجاری‌سازی محصولات کشاورزی نشان جغرافیایی ایران که با هماهنگی موسسه فدرال مالکیت معنوی سوئیس به صورت مجازی برگزار شد، اظهارداشت: این نشست با هدف تقویت سیستم مالکیت فکری ایران به منظور بهبود رقابت‌پذیری تجاری و تجاری‌سازی دارایی‌های مالکیت معنوی و توسعه اقتصادی کشور برگزار و در ادامه، نتایج اولیه پروژه مشترک مالکیت فکری ایران و سوئیس ارائه و تبیین شد.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان‌کرد: این پروژه با همکاری مشترک موسسه فدرال مالکیت معنوی سوئیس و سازمان فکری ایران در چارچوب توافق‌نامه تجارت بین کنفدراسیون سوئیس و جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است.

خالدی گفت: با تعریف نشان جغرافیایی برای زعفران قائنات، کشمش ملایر، پسته رفسنجان و خرمای پیارم حاجی‌آباد در این پروژه مشترک، بر اساس اولویت، اقدام‌های اجرایی و عملیاتی برای پیگیری آن انجام خواهد شد.

وی از آمادگی کامل وزارت جهاد کشاورزی برای همکاری در اجرا و عملیاتی کردن این پروژه خبر و ادامه‌داد: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی، حرکت از کشاورزی سنتی یا متداول به کشاورزی تجاری با تاکید بر توسعه زنجیره‌های ارزش و کشاورزی قراردادی است و از این رو، در سال‌های اخیر نهادسازی لازم برای سامان‌دهی کشاورزان در اتصال به بازارهای داخلی و جهانی انجام شده است.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی بیان‌داشت: آمادگی لازم برای تجمیع تولیدکنندگان و ذی‌نفعان مختلف حلقه‌های زنجیره‌های محصولات کشاورزی برای نشان‌های تجاری مشخص شده، وجود دارد.

وی، همچنین به نقش مراکز خدمات کسب و کار کشاورزی BDS و آموزش‌های لازم برای تغییر گفتمان در راستای تجاری‌سازی محصولات اشاره کرد و گفت: الگوی تامین مالی نیز در بانک‌ها و وزارت جهاد کشاورزی به سمت تامین مالی زنجیره ارزش در حال تغییر است.

برپایه این گزارش، نشست مجازی تجاری‌سازی محصولات کشاورزی نشان جغرافیایی ایران با حضور نمایندگانی از دفتر امور اقتصادی وزارت جهادکشاورزی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرکز مالکیت فکری و معنوی ایران و نماینده سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.

کد خبر 23315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =