۱۲ تریلیون تومان اصل و جرایم مالیاتی کارت های بازرگانی

تقوی نژاد: ۱۲ هزار میلیارد تومان اصل و جرایم مالیاتی ناشی از سوء استفاده از کارت های بازرگانی است و سازمان امور مالیاتی سعی دارد بخش عمده ی این مبلغ را دریافت کند

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به این که 12 هزار میلیارد تومان اصل و جرایم مالیاتی ناشی از سوء استفاده از کارت های بازرگانی است گفت: سازمان امور مالیاتی سعی دارد بخش عمده ی این مبلغ را دریافت کند.

 معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه 8 هزار میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به جرایم دیرکرد و 4 هزار میلیارد تومان مربوط به اصل مالیات این کارت هاست اذعان کرد: کارت های بازرگانی در گذشته برای برخی افراد که فعالیت اقتصادی نداشتند و از افراد کم توان مالی در مناطق کم برخوردار بودند صادر می شد اما برخی افراد با اجاره بسیار اندک از این کارت ها توانستند کالاهای بسیاری وارد کنند.

تقوی نژاد با بیان اینکه عمده این کارت ها در 7 استان است، افزود: ما صاحبان اصلی کالاها را شناسایی کرده ایم و در همین زمینه با شورای تامین استان ها و روسای دادگستری این 7 استان جلسات مختلفی داشته ایم و خوشبختانه دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی کمک های بسیار ارزشمندی در این زمینه به ما کرده اند.

به گزارش اگزیم نیوز روز گذشته معاون سازمان امور مالیاتی همکاری این سازمان با اتاق بازرگانی ایران و قوه قضائیه برای ساماندهی و رفع معضل کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای باعث شد تا در نتیجه این بررسی‌ها مشکلات مربوط به کارت های بازرگانی مورد بررسی و تجدید نظر قرار گیرد.

به گفته نادر جنتی ماده 157 قانون مالیات های مستقیم به سازمان مالیاتی اجازه می‌دهد در صورتی که دارنده کارت بازرگانی اظهار کند که کالای وارد شده مربوط به چه کسی است، مورد واقعی شناسایی شود اما برای مطالبه مالیات، باید این فرآیند در دادگاه‌ها پیگیری شود که زمانبر است.
به گفته وی برای رفع این مشکل جلساتی را با گمرک و اتاق بازرگانی، وزارت صنعت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قوه قضائیه داریم تا بتوان به شکل ریشه‌ای و از مرحله صدور کارت بازرگانی مشکل را رفع کرد. معاون سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: نحوه صدور کارت و تعیین شرایطی برای دارندگان آن و حتی تعیین سقف واردات برای کارت‌ها از جمله موضوعاتی است که در این جلسات در دست بررسی است. وی گفت: نتیجه این جلسات به دولت یا مجلس ارائه می‌شود تا در قالب قانون یا آیین‌نامه اجرایی شود.

در ادامه رییس کل سازمان امور مالیاتی همچنین با اشاره به اینکه صادرکنندگان معاف از پرداخت مالیات هستند گفت: اگر از صادرکنندگان یا فعالان بخش کشاورزی مالیاتی پرداخت کرده است می تواند با مراجعه به سازمان مالیاتی شکایت خود را ثبت و پیگیری نماید.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه در پاسخ به سوالی که برخی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی گله مند از پرداخت مالیات هستند اظهار کرد: مجموعا بخش صادرات از پرداخت مالیات معاف است و اگر صادر کننده در حلقه های قبلی مالیات بر ارزش افزوده ای  پرداخت کرده باشد به محض ارایه مدارک از جمله برگ سبز گمرک ظرف یک ماه وجه پرداختی به وی مسترد می شود.

سیدکمال تقوی نژاد با بیان اینکه صنعت کشاورزی از پرداخت معالیات معاف است، تصریح کرد:اگر شخصی در این صنعت مالیاتی پرداخت کرده است می تواند با مراجعه به سازمان مالیاتی شکایت خود را ثبت و پیگیری نماید.

به گفته این مسوول در صورت ارایه مستندات نسبت به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در حلقه های قبلی، سازمان مالیاتی موظف است ظرف 1 ماه مبلغ اخذ شده را به شخص پرداخت نماید.

 

کد خبر 22860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =