تداوم مناقشه خودرو بین وزارت صنعت و واردکنندگان موجب افزایش حبابی قیمت برخی خودروهای وارداتی شده است بهنحوی که چندی پیش سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان اتومبیل تهران از افزایش 100میلیون تومانی قیمت کیا سورنتو و گرانی چندده میلیون تومانی اغلب خودروهای وارداتی در نمایندگیهای فروش برندهای خارجی و حاشیه بازار خبر داد. در شرایطی که قیمت خودروهای وارداتی افزایش یافته است، برخی فعالان بازار نسبت به پیشخرید خودروهای مدل 2018 هشدار دادهاند چراکه وضعیت تعرفه و واردات خودروهای جدید هنوز نامشخص است.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در این رابطه گفت: متأسفانه دولت با ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو و کاهش مدت اعتبار آن به نصف، زنجیره تصمیمگیریهای مکرر و اشتباه را تکمیل کرد. فرهاد احتشامزاد با بیان اینکه وزارت صنعت، بدون دریافت هیچ نظری از فعالان بخش خصوصی و عقل کل پنداری خود با ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو، ماده 5قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار را زیر پا گذاشته است، افزود:
فعالان بخش خصوصی قبلا نگرانیهای خود نسبت به تداوم ممنوعیت ثبت سفارش خودرو را بارها به مسئولان دولتی اعلام کرده اما متأسفانه هنوز هم شاهد نسل کشی بخش خصوصی با اینگونه تصمیمگیریها هستیم که اکنون شدت بیشتری نیز بهخود گرفتهاست. وی با اشاره به اینکه رشد واردات خودرو تنها بهانهای برای توقف ثبت سفارش است، افزود: سهم خودروسازان داخلی از واردات 54هزار دستگاه خودرو طی 8ماه امسال، حدود 10درصد بوده و اگر برخی مجوزهای خاص واردات خودرو را به این آمار اضافه کنیم، بخشی از واردات خودرو خارج از حیطه اختیارات واردکنندگان رسمی است.
احتشامزاد همچنین کاهش مدت اعتبار ثبت سفارش واردات خودرو از 6به 3ماه را موجب پرداخت هزینه دو برابری توسط واردکنندگان و افزایش قیمت تمامشده خودروهای وارداتی دانست و افزود: سفارش گذاری، تولید و حمل برخی کالاها بیش از 3ماه زمان میبرد و نظام تولید اقلام سرمایهای مبتنی بر فناوری در بنگاههای خارجی هیچگاه منطبق با سفارشگذاری واردکنندگان ایرانی نیست.
نظر شما