۴۰ شرکت تجاری از اتحادیه اروپا در تهران حاضر شدند

نشست فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با هیات تجاری کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتحادیه اروپا به ریاست فیل هوگان کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا، صبح امروز بیستم آبان ماه در تهران برگزار شد

به گزارش اگزيم نيوز، نشست فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با هیات تجاری کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتحادیه اروپا به ریاست فیل هوگان کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا، صبح امروز بیستم آبان ماه در تهران برگزار شد. مسعود خوانساری ،رئیس اتاق بازرگانی تهران بعنوان میزبان، ضمن خوش آمدگویی به هیات تجاری حاضر در نشست گفت: بعد از توافق هسته‌ای بیش از ۲۰۰ هیات تجاری به ایران آمدند که عمدتا اروپایی بودند.

وی افزود: کشور ایران با توجه به موقعیت ویژه‌ای که دارد از جذابیت‌های زیادی برای جذب سرمایه گذاری برخوردار است، علی الخصوص در بخش کشاورزی بیش از ۱۰۰ میلیون تن تولیدات کشاورزی داریم و اقلام بسیاری از محصولات کشاورزی‌ را صادر می‌کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: ایران و اتحادیه اروپا در بخش کشاورزی می‌توانند مکمل یکدیگر باشند. ایران با جمعیتی بیش از ۸۰ میلیون و در کنار کشورهای همسایه خود یک بازار ۴۰۰ میلیونی را تشکیل می‌دهد که می‌تواند نیازهای کشورهای همسایه را هم تامین کند. صنایع غذایی حوزه مشترک قابل تاملی است که  ایران و اتحادیه اروپا می توانند همکاریهای خوبی را در این زمينه داشته باشند.

خوانساری با اشاره به حجم قابل توجه صادرات محصولات کشاورزی ایران به کشورهای همسایه گفت: با توجه به فضای مساعد شکل گرفته پس از برجام، مطمئنا اتحادیه اروپا می تواند در ایران سرمایه گذاری کند. در همین راستا اتاق بازرگانی تهران تلاش دارد دفتری را به عنوان دفتر سرمایه‌گذاری ایجاد کند تا نیازهای داخل را برآورده کند و مشکلات سرمایه‌گذاری را رفع کند.

خوانساری ادامه داد: به لحاظ  ترانزیتی، ایران در مسیر شاهراه‌های شمال، جنوب و جنوب به شمال قرار دارد و موقعیت از این منظر برای حمل و نقل کالا بسیار مناسب است.

 رئیس اتاق بازرگانی ایران به افزایش 60 درصدی تجارت ایران و اروپا پس از برجام اشاره کرد و گفت: این حجم می تواند افزایش پیدا کند. ضروری است موانع پیش روی توسعه فی مابین همچون مشکلات بانکی حل شود. امیدواریم با نشستی که امروز بین فعالان کشاورزی ایران و اروپا برگزار می‌شود زمینه‌های بیشتری برای همکاری شناسایی و گام‌های بلندتری برای همکاری برداشته شود.

فیل هوگان کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا نیز در این نشست ضمن تاکید بر تقویت روابط تجاری دو طرف گفت: 40 شرکت از 19 کشور اتحادیه اروپا در این همایش حاضرند که از بهترین فعالان حوزه های خود هستند و ظرفیت های بسیار بالایی برای همکاری های تجاری دارند.

وی افزود: باید چارچوب خوبي برای همکاری های مختلف بخصوص در بخش های صنایع غذایی و همچنین مسیرهای خوب برای همکاری بین ایران و اتحادیه اروپا ایجاد شود تا شرکت های اروپایی بتوانند نیاز مشتریان خود را بشناسند.

هوگان با بیان اینکه در بخش ایجاد زنجیره غذایی اتحادیه اروپا قوانین و مقررات دست و پاگیری دارد گفت: این اتحادیه با جمعیت بیش از 500 میلیون نفر از بالاترین سطح استاندارد و سخت گیری ها در بخش تولیدات صنایع غذایی برخوردار است. ضروری است برای شناخت بیشتر دو طرف از قوانین و مقررات مذاکرات و جلسات گفتگوی بیشتری برگزار شود.

کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا گفت: بناست این جلسه فرصت تازه ای برای آغاز همکاریهای بیشتر و عمیق تر بین ایران و اتحادیه اروپا باشد.

وی بر حساسیت بالای استانداردهای سلامت در اروپا تاکید کرد و گفت: برای رفع مشکلات در حوزه استاندارد ها باید گفتگو و تعامل بیشتری بین دو طرف انجام شود.

کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا گفت: اروپایی ها باید ظرفیت سرمایه گذاری در ایران را به خوبی بشناسند و با اشراف کامل به قوانین و مقررات در فضایی پر از اعتماد همکاری های خود را توسعه دهند. در مذاکرات قبلی که 16 آوریل جاری بین آقای ظریف و نماینده اتحادیه اروپا انجام شد نیز بر توسعه همکاریهای اقتصادی به خصوص کشاورزی تاکید شد.

هوگان از زمینه همکاری در بخش های لبنیات، گوشت، سبزیجات، شکلات و دانه های گیاهی نام برد و گفت: ایران با وجود نیروهای جوان و تحصیلکرده که نیمی از جمعیت آن زیر 35 سال است، ظرفیت بالقوه ای برای همکاریهای بیشتر به شمار می رود.

 

 

کد خبر 22464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =