شرایط استفاده از فاینانس و ریفاینانس کره ای

داریوش یوسفی معاون اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بین الملل بانک توسعه صادرات در دومین جلسه کمیسون صنعت و معدن اتاق مشترک ایران و کره که عصر چهارشنبه یازدهم آبان ماه جاری حول محور چگونگی تخصیص منابع دریافتی از کره جنوبی به پروژه های اقتصادی برگزار شد، به تشریح فرایند بهره مندی پروژه های اقتصادی اعم از خصوصی و دولتی از این منابع پرداخت

 مریم خورشیدی-به گزارش اگزیم نیوز داریوش یوسفی معاون اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بین الملل بانک توسعه صادرات در دومین جلسه کمیسون صنعت و معدن اتاق مشترک ایران و کره که عصر چهارشنبه یازدهم آبان ماه جاری حول محور چگونگی تخصیص منابع  دریافتی از کره جنوبی به پروژه های اقتصادی برگزار شد، به تشریح فرایند بهره مندی پروژه های اقتصادی اعم از خصوصی و دولتی  از این منابع پرداخت. 
یوسفی در آغاز صحبت های خود دستاوردهای بانک توسعه صادرات ایران را در حوزه دریافت منابع  و خطوط اعتباری از کشورهای مختلف برشمرد و گفت: انعقاد قرارداد 25 میلیون یورویی با بانک تجارت پاریس، خط اعتباری 100 میلیون دلاری از اگزیم بانک کره و قرارداد 25 میلیون یورویی با اکوبانک ترکیه از جمله دستاوردهای حوزه تامین مالی خارجی در قالب ریفاینانس در ماههای اخیر بوده است. 
وی ا فزود علاوه بر این مذاکره با ميربيزنس بانك ،Promsvyaz bank، Sber Bank Gazprom  ، EXIM Bank روسيه، EIH آلمان، بانك ملت سئول، اگزيم بانك مجارستان، اگزيم بانك روماني و اگزيم بانك تركيه در حال انجام است.  
 معاون اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بانک توسعه صادرات ایران در ادامه  فرایند استفاده از تسهیلات ریفاینانس را شرح داد و گفت: برای استفاده از ریفایناس انعقاد قرارداد خط اعتباری کوتاه مدت ریفاینانس بین بانک توسعه و بانک تامین مالی کننده خارجی  ضروری است.  پس از آن بانک اقدام به گشایش اعتبار اسنادی برای وارد کننده ایرانی به نفع صادرکننده خارجی  می کند و بانک خارجی این اعتبار را ابلاغ می کند  و در ادامه صادر کننده خارجی کالای خود را ارسال می کند. 
یوسفی افزود: در مرحله بعد اسناد حمل جهت معامله توسط فروشنده(صادرکننده خارجی) به بانک تامین مالی کننده ارائه می گردد و معامله اسناد و پرداخت وجه اعتبار به صادرکننده خارجی انجام می شود. بعد از آن مرحله اعلام پرداخت وجه و سررسید بازپرداخت به همراه نرخ سود به بانک توسعه صادرات است و در پایان اصل و سود تسهیلات در سررسید مقرر توسط خریدار از طریق بانک صورت می پذیرد. 
داریوش یوسفی در مورد شرایط استفاده از ریفایناس خاطر نشان کرد: بر اساس سياستهاي اخير بانك مركزي تسهيلات ريفاينانس جهت تامين مالي واردات كالاهاي ضروري، اساسي، دارو و تجهيزات پزشكي (ريفاينانس شش ماهه) و مواد اوليه مورد نياز واحدهاي توليدي (ريفاينانس يك ساله) قابل استفاده است. 
وی بر لزوم اخذ مجوز استفاده از تسهیلات ریفاینانس از وزارتخانه ذیربط تاکید کرد و گفت: وزارت خانه های اعطا کننده این مجوز شامل وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی هستند. 
وی افزود در همین راستا خط اعتباری ریفاینانس دریافتی از اگزیم بانک کره جنوبی آماده استفاده می باشد و واردکنندگان کالا و خدمات مجاز جهت استفاده از این تسهیلات می توانند به بانک توسعه صادرات مراجعه نمایند. نرخ سود این قرارداد حدود ۲ درصد است که هزینه آن برای واردکننده با احتساب ۲‌ درصد کارمزد  پذیرش تعهد  بانک عامل حدود ۴ درصد خواهد شد.  
داریوش یوسفی در ادامه به  خطوط اعتباري فاينانس(بلندمدت) دریافتی اشاره کرد و گفت: پس از برجام شاهد انعقاد قرارداد فاينانس 8 ميليارد يورويي با اگزيم بانك كره جنوبي، قرارداد 1 ميليارد يورويي با اوبر بانك اتريش،  قرارداد 10 ميليارد يورويي با موسسه سيتيك تراست چينCITIC    Trust  و مذاكره با  بانك روسي VTB Bank ، بانك ايران اروپا  EIH، اگزيم بانك روسيه EXIM Bank of Russia  و اگزيم بانك چين بوده ایم. 
وی به شرح مشخصات  قرارداد فاینانس کره جنوبی پرداخت و گفت:  
 قرارداد  تامين مالي واردات كالا و خدمات از كشور كره‌جنوبي در قالب اعتبار خريدار  با عاملیت 12 بانك ايراني با محوريت بانك مركزي به امضا رسید. نحوه استفاده از تسهيلات، از طریق گشايش اعتبارات اسنادي وارداتي و مدت زمان اعتبار قرارداد دو سال از تاريخ توافق تعیین شده است. 
 یوسفی گفت:  هزينه مديريت و هزينه يكپارچه كلي در قرار داد  به ترتيب 5/0 درصد ساليانه در مورد هرمبلغ تسهيلات بصورت غيرقابل برگشت تعیین شده و حق‌بيمه اگزيم‌بانك كره‌جنوبي به صورت درصدي از ميزان پوشش بيمه‌اي ارائه شده حسب مورد محاسبه شده همچنین هزينه سنديكايي بصورت درصدي از مبلغ تسهيلات سنديكايي و هزينه‌هاي نماينده تسهيلاتي اگزيم بانك كره‌جنوبي نیز حسب مورد تعیین شده اند. 
 به گفته وی بنا بر مفاد قرارداد امضا شده، حداقل  ۲۵ درصد از ارزش طرح بایستی از کره جنوبی تامین شود. بعلاوه بازپرداخت تسهيلات باید بصورت اقساط مساوي و متوالي شش ماهه، طي 10 سال انجام بپذیرد و نرخ سود تسهیلات نیز بر اساس نرخ شناور EURIBOR بعلاوه حاشيه سود و يا نرخ ثابت CIRR محاسبه می شود.
در این چارچوب برای هر طرح قرارداد فرعی جداگانه بین اگزیم بانک کره جنوبی و بانک عامل امضا می شود که در آن نرخ سود و دوره بازپرداخت و سایر هزینه ها بصورت قطعی تعیین خواهد شد. 
داریوش یوسفی  رفرنس های قانونی چگونگی بهره مندی از فاینانس را برشمرد و گفت: طبق ماده 20 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهعوري اسلامي ايران،  قانون بودجه سنواتي كل كشور ، ماده 62 قانون محاسبات عمومي و دستور العمل چكونگي صدور مجوز تسهيلات مالي خارجي (فاينانس) مصوبه شماره 145018 مورخ 1394/7/5 و اصلاحيه شماره 1447422 مورخ 1396/7/22 شوراي اقتصاد می باشد.  
بر اساس قوانین و مقررات مربوطه طرح مورد نظر باید  از  توجيه پذير فني ، مالي و اقتصادی برخوردار باشد و بازپرداخت اصل و سود و ساير هزينه ها از محل عوايد طرح قابل پرداخت  باشد. در طرحهای بخش خصوصی اخذ مجوز از وزارت امور اقتصادی و دارابی. (به لحاظ لزوم ارائه تضمین دولتی)، بانک مرکزی (به لحاظ مدیریت تراز ارزی کشور) و تاییدیه وزارتخانه ذیربط (به لحاظ اولویت دار بودن طرح) الزامی است. همچنین لازم است توجیه پذیری طرح و پذیرش عاملیت مورد تایید بانک عامل قرار گیرد. 
در طرحهای بخش دولتی،  لازم است علاوه بر اخذ مجوزهای مورد اشاره، كفايت درآمدهای طرح پيشنهادي در قبال هزينه هاي طرح توسط بالاترين مقام دستگاه به همراه فرمهاي تکمیل شده که به این منظور تدوین شده، به شوراي اقتصاد ارایه گردد و تامین مالی توسط این شورا به تصویب برسد. 
یوسفی تاکید کرد به منظور استفاده از تسهیلات فاینانس در بخش دولتی موافقت اوليه بانك عامل و معرفی آن به شورای اقنصاد ضروری است . همچنین پيشنهاد طرح هايي با قابليت تامين مبلغ پيش پرداخت، رعايت شرايط زيست محيطي و ارائه مجوز مربوطه در اولویت خواهند بود. 
وی اضافه کرد: استفاده از فاینانس یاد شده در بخش دولتی منوط به رعایت  قانون حداكثر استفاده از توان توليدي و خدماتي در تامين نيازهاي كشور است  و لازم است تاييديه بانك مركزي و وزارت امور اقتصادي و دارايي ارائه شود. بانك مركزي و وزارت اقتصاد ظرف يك ماه موظف به پاسخ شده اند.

یوسفی خاطر نشان کرد: در پذیرش عاملیت توسط بانك توسعه صادرات ایران، صادرات محور بودن طرح و امکان پرداخت اقساط از محل عوايد ارزي از اولویت اساسی برخوردار است. همچنین بخش بندي بر اساس سايز پروژه ها خواهد بود بدین صورت که طرح های كوچك و متوسط توسط خود بانك توسعه صادرات و انجام پروژه و طرح هاي  بزرگ (Mega Project) بصورت سنديكايي با مشاركت ساير بانكها انجام می گردد. 
 

 

کد خبر 22382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =