نقشه راه رشد روابط تجاری تهران-باکو

در حوزه کشاورزی توانسته به فناوری و تکنولوژی های مناسبی دست پیدا کند و تمایل دارد این دستاوردها را در اختیار کشورهای همسایه از جمله آذربایجان قرار دهد

به گزارش اگزیم نیوز خبرگزاری ترند آذربایجان در گزارشی با اشاره به سفر اخیر وزیر اقتصاد کشورمان به این کشور و بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات مختلف اقتصادی از جمله حمل و نقل، بانک و بخش مالی، خدمات، اشتغال مشترک، کشاورزی، تولید برق و ... از آمادگی کرباسیان برای همکاری با باکو به خصوص در حوزه کشاورزی خبر داد و گفت: ایران توانسته در این حوزه تجربه های خود را به آذربایجان منتقل کند.

به گفته کرباسیان ایران در حوزه کشاورزی توانسته به فناوری و تکنولوژی های مناسبی دست پیدا کند و تمایل دارد این دستاوردها را در اختیار کشورهای همسایه از جمله آذربایجان قرار دهد. وی در ادامه در مورد واردات محصولات کشاورزی از ایران نیز گفت ایران قادر است بخشی از نیازهای خود را در حوزه کشاورزی از طریق کشت فراسرزمینی در خارج از کشور تأمین کند که در این زمینه نیز آذربایجان حاضر به همکاری است.

به گفته وی ایران با کشورهای اوکراین، قزاقستان، برزیل و آفریقای جنوبی روابط مشترکی را تجربه کرده و قادر است این تجربیات را در اختیار باکو نیز قرار دهد. به گفته وی مقامات ایرانی و آذربایجانی قصد دارند یک سرمایه گذاری مشترک برای تولید ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی در پیش بگیرند.

ایران در سال گذشته شمسی 5.8 میلیون تن محصولات کشاورزی را به ارزش 5.7 میلیارد دلار صادر کرده که این رقم 21.7 درصد در حجم و 3.61 درصد در ارزش رشد را نشان می دهدگفته می شود صادرات محصولات کشاورزی ایران از نظر حجم 4.5 درصد کل صادرات غیرنفتی و از نظر ارزش 13 درصد کل ارزش صادرات غیرنفتی را شامل می شود.

در این بین به گفته کرباسیان در این سفر دو طرف از ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی در مرز ایران و آستارا استقبال کرده است. وی قول داد تا در پیشبرد این طرح به منظور کمک به آذربایجان در پیشبرد این هدف همکاری لازم را صورت دهد؛ به عنوان مثال وضع معافیت هایی در طرف مقررات دست و پاگیر در این منطقه یکی از این تسهیلات است.

شاهین مصطفی اف، وزیر اقتصاد آذربایجان نیز با اشاره به جلسه مشترک 26 اکتبر، پیشنهاد ایجاد منطقه اقتصادی را ارائه کرده است. آذربایجان قبلا موافقت کرده است که 60 میلیون یورو برای سرمایه گذاری در جهت توسعه امکانات راه آهن در آنجا تأمین کند.

وی همچنین خواستار استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه با آذربایجان شد و توسعه همکاری بانکی را به عنوان وسیله ای برای گسترش روابط اقتصادی و صنعتی بین دو کشور مطرح کرد. همچنین کرباسیان گفت که طرفین در مورد امکان تشکیل یک بانک مستقل برای تسهیل روابط مالی میان دو کشور و نیز استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه بحث می کنند.

لازم به ذکر است در مورد تجربه ایران در استفاده از پول ملی در تجارت با ترکیه و روسیه در اوایل ماه سپتامبر، بانک های مرکزی ایران و ترکیه توافق نامه ای برای انجام تجارت دوجانبه با استفاده از ارزهای محلی امضا کردند. بر اساس این توافقنامه، بانکهای مرکزی ایران و ترکیه اعتبار پنج میلیارد لیر و معادل آن را در ریال به بانک های مربوطه خود اختصاص می دهند و این مبلغ به عنوان اعتبار نامه با یک دوره بازپرداخت یک ساله برای معامله گران هر دو کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

در این بین کاربازیان با اشاره به برنامه مشترک دو کشور ایران و آذربایجان برای تولید مشترک اتوبوس ابراز امیدواری کرد که مذاکرات با آذربایجان در این زمینه نتیجه ای در آینده ایجاد کند. وی افزود که همکاری های دوجانبه بین دو کشور برای راه اندازی یک سرمایه گذاری مشترک برای تولید اتومبیل های سواری در آذربایجان زمینه سازی برای تولید مشترک اتوبوس ها را فراهم می کند.

در این رابطه خبرها حکایت از آن است که ایران خودرو و آذرشم در حال برنامه ریزی برای سرمایه گذاری مشترک برای تولید خودروهای سواری هستند. مقامات پیش از این اعلام کرده اند که ساخت خط تولید مشترک خودرو در پارک صنعتی Neftchala آذربایجان تقریبا تکمیل شده و احتمالا در سال جاری به جریان خواهد افتاد.

کد خبر 22334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =