تجهيز منابع مالي در بازار طلا

حامد سلطانی نژاد: هدف از تشكيل صندوق سرمايه گذاري طلا تجهيز منابع مالي در بازار طلا است

پانزدهم مهرماه سال جاری بورس کالا آغاز شاهد پذیره نویسی دومین صندوق سرمایه گذاری طلا بود. مدیر عامل بورس کالای ایران در گفتگو با اگزیم نیوز در اینباره گفت: هدف از تشکیل این صندوق تجهیز منابع مالی در بازار طلاست. کسانیکه واحدهای این صندوق را خریداری می کنند می توانند اطمینان داشته باشند که با مدیریت حرفه ای که در این صندوق صورت می گیرد در مقابل نوسانات قیمت طلا خود را پوشش می دهند و می توانند سرمایه گذاری مطمئن و امن را در حوزه طلا تجربه کنند.

سلطانی نژاد افزود: ارزش اين صندوق بالغ بر ده میلیارد تومان است و در روز نخست پذیره نویسی با استقبال مناسب سرمایه گزاران بالغ بر2میلیارد و336 میلیون تومان از واحدهای این صندوق مورد معامله قرار گرفت.

وی پیش بینی کرد: انتظار می رود ظرف پنج روز آینده بقیه واحدهای این صندوق هم به فروش برسد. تا سقف ده میلیارد تومان این صندوق فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. این امکان وجود دارد که با افزایش تعداد واحدهای صندوق در طی مدت فعالیت آن ارزش این صندوق به 100 میلیارد تومان هم بالغ شود.

مدیرعامل بورس کالا اعلام کرد: این صندوق در گواهی سپرده سکه طلا سرمایه گذاری خواهد کرد و همچنين در قرارداد های فیوچرز و آپشنز سکه طلا که در بورس کالای ایران سرمایه گذاری می کند و مدیریت ریسک و مدیریت ثروت را برای خریداران واحدهای این صندوق بر عهده می گیرد

سلطانی نژاد گفت: کلیه مردم می توانند با دریافت کد سهام داری در این صندوق ها مشارکت کرده و واحدهای آن را خریداری کنند. لازم به ذکر است که امکان خرید و فروش واحدهای این صندوق برای خریداران به صورت آنلاین از طریق سایت تامین سرمایه متولی این صندوق فراهم است.

 وی در مراسم آغاز پذیره نویسی این صندوق گفته بود: در شرایط فعلی اقتصاد، سرمایه ها به سمت بازارهای کالایی و صندوق ها در حال حرکت بوده این در حالی است که سرمایه ها به کمک ابزارهای مالی به سمت بازار سرمایه کانالیزه شده اند که یکی از این ابزارها ، ابزار گواهی سپرده کالایی است.

مدیر عامل بورس کالای ایران تاکید کرد: رونق بازار سپرده کالایی به فعالان و بازارگردان های تخصصی نیاز دارد که صندوق های سرمایه گذاری کالایی هر دو نقش را ایفا می کنند، در همین راستا این صندوق ها برای رونق بازار سپرده کالایی لازم و ضروری است بنابراین در سال جاری اولین صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا به عنوان صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس در بورس کالای ایران راه اندازی شد و دیروز  نیز دومین صندوق طلا پذیره نویسی خود را آغاز کرد.

سلطانی نژاد با بیان اینکه زیرساخت های لازم برای راه اندازی صندوق های طلا در بورس کالا ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: راحت ترین ابزار برای سرمایه گذاری در حوزه طلا، صندوق های کالایی است و با توجه به اینکه قیمت جهانی اونس و نرخ ارز روی این بازار اثرگذار است، برای پوشش نوسانات نرخ ارز می توان از این ابزار استفاده کرد.

سلطانی نژاد با بیان اینکه فعالیت بازارگردان ها در زمان رونق معاملات می تواند به نوعی بازار را بیمه کند، تصریح کرد: در ابتدای راه اندازی بازار آتی سکه که از سال ۸۷ آغاز شد، شک و تردیدهایی نسبت به امکان توسعه این بازار وجود داشت؛ اما امروز گردش مناسب معاملات آن نشان می دهد که در بازار طلا پتانسیل بالایی وجود دارد و اگر حضور صندوق های کالایی مبتنی بر طلا توسعه یابد، شاهد بزرگ شدن بازار سرمایه خواهیم بود.

 

کد خبر 22083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =