چراغ سبز بخش خصوصی به وزرای پیشنهادی اقتصاد و صنعت

اعضای اتاق بازرگانی معتقدند برنامه های وزرای پیشنهادی اقتصادی جامع و کامل است، بطوریکه انتظار می رود بسیاری از سیاست های معطل مانده اقتصادی به مرحله اجرا برسد

 مریم خورشیدی - مسعود کرباسیان و محمد شریعت مداری وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم برای تصدی امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت اوایل هفته جاری با حضور در اتاق بازرگانی تهران برنامه های آتی خود را ارائه کردند. امروز هم آغاز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی است. از آنجایی که هم سویی بخش خصوصی و دولت در پیشبرد اهداف اقتصادی نقش مهم و به سزایی دارد، اگزیم نیوز در گفتگو با تنی چند از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران نظر آنها را در مورد برنامه های مطرح شده جویا شده است.

 عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی معتقد است همیشه برنامه های پیشنهادی وزرای دولت جامع و کامل است که نه تنها خود وزرا روی آن دقت دارند بلکه جمعی از کارشناسان قبل از ارائه روی آنها کار کرده اند. مهم این است که چقدر این برنامه ها عملی می شود.

فرهاد فزونی خاطر نشان کرد: این نکته را نباید فراموش کرد که افتخارات و ناکامی وزرا تنها مربوط به خودشان نیست. عوامل بسیار مهمی در چگونگی اجرای برنامه ها دخیل هستند که در موارد زیادی مجال اجرایی شدن به آنها نمی دهد. ما در دولت یازدهم درگیری فکری و عقیدتی بین برخی وزرا را شاهد بودیم. عدم هماهنگی، تفاوت دیدگاه و طرز تفکر ها مانع عملکرد مثبت در هر زمینه ای می شود. دو وزیر معرفی شده قبل از اینکه برنامه ریز باشند عملگرا هستند و این ویژگی به نفع اقتصاد کشور است.

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن نیز گفت: برنامه هایی که ارائه شده مباحثی را دنبال می کند که جامعه نیاز به اجرا شدنشان را احساس می کند. یکی از دغدغه های ما اشتغال است که بدون روان سازی بخش تولید اتفاق نخواهد افتاد. به عقیده من پیشنهاداتی که وزای آینده  مطرح کردند باید زیرساخت های دستیابی به اهداف مد نظر اقتصاد و دغدغه های جامعه ایجاد کند.

بهرامن در ادامه گفت: امروز نیازمندیم بهترین تصمیم گیریها برای بالابردن ظرفیت های تولید، افزایش سرمایه گذاری، برداشتن موانع تولید و صادرات و سایر مشکلات اساسی اقتصاد گرفته شود. می بایست سیاست های اقتصادی با کمترین خطا اتخاذ شوند تا شرایط برای جذب سرمایه های سرگردان داخل و خارج از کشور به بدنه تولید و صنعت فراهم شود.

 وی افزود: به نظر من برنامه های ارائه شده از سوی وزرای پیشنهادی دولت دوازهم برنامه های بسیار خوبی هستند. اعلام همکاری با بخش خصوصی می تواند در دستیابی به اهداف پیش بینی شده کمک شایانی بکند. ما نیاز به وضع قوانین جدید نداریم بلکه نیازمند تعریف و برداشت درست از قوانین هستیم. می توان با ایجاد کنسرسیوم های بزرگ مطالبه گری بخش خصوصی را توسعه داد تا بتوانند شرایط را برای اخذ تصدی که امروز در دست دولت است ایجاد کند.

محمدرضا بهرامن اعلام کرد: همفکری موجود بین وزرای اقتصادی می تواند موجب تسریع در دستیابی به اهداف و برنامه های دولت دوازدهم بشود همچنین وزرای آتی باید در انتخاب معاونین خود دقت کافی داشته باشند. این دو وزارت خانه با همکاری وزارت کار می توانند با عملکرد هماهنگ محیط کسب و کار را بهبود و شرایط را برای توسعه و جذب سرمایه ها توفیق پیدا کنند.

حسین سلیمی رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایرانی و خارجی نیز اصلاح شرایط مالی و بانکی در اقتصاد را در چهار سال آینده مهمترین برنامه های وزرای پیشنهادی دانست و گفت: کاهش نرخ سود و تسهیلات می تواند تاثیر زیادی در فضای اقتصادی بگذارد. اگر بتوان با برنامه کارشناسی سپرده های خروجی از بانکها را به سمت بخش تولید و نه دلالی، مسکن ، طلا و ارز هدایت کرد می توان به آینده بخش تولید امیدوار بود.

وی گفت: باید حساب شده و اصولی با موضوع کاهش نرخ سود بانکی برخورد کرد. کاهش تدریجی نرخ سود از 23 به 18 درصد اقدامی مثبت بود و امروز هیچ بانکی در حال حاضر قرارداد بلند مدت نمی بندد. این روند مطلوب است و به مرور نرخ سود بانکی را به رقم صحیح خود نزدیک می کند.

سلیمی گفت: پیشنهاد من این است که وزرای پیشنهادی با پیش کشیدن بحث مالیات بر سپرده ها مردم را برای اخذ سپرده ها از شعب بانکها هیجان زده نکنند. هجوم مردم برای گرفتن پول خود از بانکها به ضرر اقتصاد مملکت است. به نظر من باید در ارائه پیشنهادات از مطرح کردن نظراتی که  موجب هیجانزده شدن مردم می شود، پرهیز کرد.

سلیمی گفت: تیم قبلی اقتصاد نیز از ظرفیت و توانایی بالایی برخوردار بود اما امکانات لازم را برای عملی کردن برنامه هایش نداشت. الان وضعیت اقتصاد برای حضور تیم جدید بهتر است. ما 8 درصد رشد اقتصادی داریم در حالیکه در گذشته رشد منفی را تجربه کردیم فکر می کنم وزرای جدید دست بازتری برای عمل دارند.

حامد واحدی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران نیز در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز گفت:  من فکر می کنم کرباسیان شخصیت پرکتیکال و عملیاتی و در مسئولیت های سابق خود نشان داده که مدیری تحول خواه است. کرباسیان معتقد به تعامل است و با جناح های مختلف فراجناحی برخورد کرده است. عملکرد او در گمرک عالی بوده و فکر می کنم در مجلس رای قاطعی را کسب کند.

 وی در ادامه گفت: شریعت مداری نیز وزیری مردمی است که ارتباط خوبی با بخش خصوصی دارد. به نظر می رسد با حضور این شخصیت ها در وزارت خانه های اقتصادی در چهارسال آتی فضایی بهتر برای حضور بخش خصوصی به نسبت چهارسال قبل فراهم شود.

 

 

کد خبر 21527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =