دفاع سخنگو از تفکیک وزارتخانه ها

محمدباقر نوبخت در توضیح لایحه دولت درباره تفکیک وزارتخانه‌ها با دفاع از این لایحه اظهار کرد: بعضا در وظایف این وزارتخانه‌ها که تجمیع شده بودند تفاوت و حتی تضاد وجود داشت. در نتیجه تجارب گذشته ما را مجاب کرد که باید برنامه تفکیک را در این سه وزارتخانه‌ها اجرا کنیم

محمدباقر نوبخت در توضیح لایحه دولت درباره تفکیک وزارتخانه‌ها با دفاع از این لایحه اظهار کرد: بعضا در وظایف این وزارتخانه‌ها که تجمیع شده بودند تفاوت و حتی تضاد وجود داشت. در نتیجه تجارب گذشته ما را مجاب کرد که باید برنامه تفکیک را در این سه وزارتخانه‌ها اجرا کنیم.

به گزارش اگزيم نيوز، محمدباقر نوبخت در حاشیه پنجاه و پنجمین نشست شورای عالی آمار گفت: طبق بند ب ماده ۱۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه مشخص شده است که طی دوره زمانی ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ باید یک برنامه ملی آمار تهیه شود تا ما از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب که روش آمارگیری بر مبنای ثبت داده‌ها است حرکت کنیم. برای این کار قانون پیش‌بینی کرده است که شورای عالی آمار می‌باید نسبت به تصویب برنامه ملی آمار اقدام کند.

وی افزود: در جلسه شورای عالی آمار چگونگی نظام تدوین و تهیه این برنامه برای تصویب در شورای عالی آمار ارائه شد که خوشبختانه یک نظام یا ساختار پنج مرحله‌ای مورد تصویب قرار گرفت و در یک بخش کمیته‌های بخشی آماری، اطلاعات یا آن برنامه پیشنهادی را به کارگروه‌ها می‌دهد و کارگروه‌های هفت گانه مطالب خود را در شورای تلفیق تجمیع می‌کند و به ستاد تدوین برنامه می‌رود نهایتا در شورای عالی آمار به تصویب می‌رسد. بنابراین ما انتظار داریم برای افق سال ۱۴۰۰ بتوانیم برنامه ملی آمار را اجرا کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: ما موظف هستیم طبق قانون آمار عمل کنیم. قانون برنامه ششم به ما چگونگی تهیه و تدوین آمار بالا را مشخص کرده است در این برنامه همه دستگاه‌ها باید آمارهای مورد درخواست مرکز آمار ایران را در اختیار آن قرار دهند و شاید تهیه این برنامه برای رفع این مشکلات است که به جای اینکه با مراجعات حضوری اطلاعات خود را دریافت و آمار تولید کنیم، اطلاعات لازم از مراجعی دریافت شود که اطلاعات افراد جامعه در آن ثبت شود و به این ترتیب مرکز آمار بتواند به اطلاعات این سامانه‌ها دسترسی داشته باشد و آمار مورد نیاز خود را تهیه کند.

او اضافه کرد: می‌توان به تک تک خانه‌ها مراجعه کرد و پرسید که شما چند نفرید و چند نفر شما شاغل هستید و آنها هم می‌توانند آماری را ارائه کنند. ولی در نظام نوین به جای اینکه از سرپرست خانوار و یا یک عضو خانوار سوال بپرسید که شما چند نفر هستید و آنها به ما بگویند که چند نفر هستند بتوانیم آمارها را از ثبت احوال بگیریم.

نوبخت همچنین بیان کرد: ما اکنون روش سنتی خود را به روش نوین تبدیل می‌کنیم. در روش نوین فناوری اطلاعات کمک می‌کند که آمارهای لازم را تهیه و ارائه کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره تفکیک وزارتخانه‌ها گفت: به هر تقدیر بدون اینکه بحث کنیم چگونه تجمیع صورت گرفت می‌توانیم بر پایه آنچه در تجربه سال‌های گذشته به دست آمده است نسبت به کارایی وزارتخانه‌ها داوری کنیم. مثلا در ارتباط با وزارت صنعت، معدن و تجارت در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای صنعتی نوعا از تجمیع این وزارتخانه‌ها با همین عنوان صنعت، معدن و تجارت استفاده می‌شود ولی اینها کشورهایی هستند که ساختارهای آنها و نحوه شکل‌گیری اقتصادی آنها با ما متفاوت است. در آن کشورها همه فعالیت‌های صنعتی، معدنی و تجاری را در بخش خصوصی انجام داده و وزارتخانه فقط در حد سیاستگذاری کار می‌کند.

وی افزود: این در حالی است که ما تا این وضعیت فاصله زیادی داریم و متاسفانه در اقتصاد دخالت بسیاری دارد و تجمیع سه وزارتخانه و یا دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در یکجا کارایی را پایین می‌آورد. همچنین در ارتباط با مباحث راه و شهرسازی با عنایت به اینکه اکنون فعالیت‌های بخش راه با بخش شهرسازی یا مسکن و مواردی که اکنون در شهرها است، با یکدیگر متفاوت است، نیازمند آن است که این تفکیک صورت بگیرد و این تفکیک‌ها بر مبنای تجربیاتی بود که به دست آوردیم با تاکید بر افزایش کارایی.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در خصوص وزارت ورزش و جوانان هم باید بگویم مقوله ورزش با مقوله و مباحث جوانان در پاره‌ای از موارد حتی متضاد است و ما باید بحث جوانان را در یک سازمان دیگری دنبال کنیم. از این جهت چنین تفکیک و تجزیه‌ای از سوی دولت پیشنهاد شد که با همکاری مجلس بتوانیم برای دولت دوازدهم و دولت‌های آتی با یک ساختار چابک و مناسب فعالیت کنیم.

کد خبر 20785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =