تأمین مالی ۸۵ درصدی سرمایه گذاری خارجی توسط اگزیم بانک ایران

کوچکیان: بانک توسعه صادرات در طرحهای سرمایه گذاری در داخل کشور حداکثر ۸۰ درصد مبلغ سرمایه گذاری را تامین مالی می کند و همچنین در سرمایه گذاریهای خارج از کشور ۸۵ درصد آمادگی تامین مالی دارد

همایش ملی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان به منظور تبیین جایگاه سازمان های نظام مهندسی دهم اسفند ماه در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد. این همایش تا  امروز نیز با حضور مسئولان و مدیران اجرایی دولتی و بخش خصوصی مرتبط با امر صادرات، هیات مدیره سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها، مشاوران و پیمانکاران دارای رتبه بندی از سازمان برنامه و بودجه ، صادرکنندگان، تولیدکنندگان حوزه خدمات فنی و مهندسی ادامه خواهد داشت.

در اولین پنل از این همایش با عنوان« توانمند سازی بر اساس مقررات، روشها و مشوق ها درامر صادرات» حسین کوچکیان رئیس گروه کارشناسان راه و ساختمان بانک توسعه صادرات گفت: بانک توسعه صادرات ایران بعنوان تنها اگزیم بانک کشوربر اساس اهداف تببین شده در اساس نامه خود در راستای حمایت از صادرکنندگان کالا و خدمات و گسترش مبادلات تجاری در طول ۲۴ سال فعالیت به نحوی عمل کرده است که در سال ۹۵ بیش از۸۰ درصد از صادرکنندگان کالا و خدمات از مشتریان بانک توسعه صادرات هستند.

وی افزود از جمله خدمات بانک توسعه صادرات، افتتاح حساب جاري و پس انداز ارزي، افتتاح سپرده مدت دار ارزي، انجام حواله هاي وارده و صادره ارزي، گشايش اعتبار اسنادي وارداتي، انجام كليه خدمات در رابطه با اعتبارات اسنادي صادراتي، نقل و انتقالات ارزي داخلي و خارجي و صدور انواع ضمانتنامه هاي ارزي به صادرکنندگان است و لازم به ذکر است ضمانت نامه های بانک توسعه صادرات در دو بخش ارزی و ریالی ارائه می شود که بخش ارزی آن دو حوزه واردات و صادرات را پوشش می دهد.

کوچکیان اظهار داشت: این بانک توانسته است در زمینه توسعه کمی و کیفی صادرات غیر نفتی کشور و فراهم آوردن زمینه های حضور در بازارهای بین المللی برای صادرکنندگان موثر واقع شود. تسهیلات بلند مدت بانک توسعه صادرات در چهار حوزه طرح های توسعه ای داخل کشور، اعتبار خریدار، سرمایه گذاری در داخل کشور و سرمایه گذاری در خارج کشور تعریف می شود. عمده خدمات بانک توسعه صادرات برای صادرکنندگان در بخش ارزی است و آنچه که نقش بانک توسعه صادرات را در بین بانکهای دیگر ویژه می کند اعطای خدمات ارزی است.

وی گفت: به طور کلی تسهیلات بانک توسعه صادرات صرف نظر از مدت تسویه قراردادها به تسهیلات قبل از حمل و صدور کالا و خدمات و تسهیلات بعد از حمل و صدور تقسیم می شود. تسهیلات قبل از حمل که در قبال اعتبار اسنادی معتبر یا قرارداد صادراتی ارائه می شود. بانک در ازای اسناد معتبر تا ۹۰ درصد مبلغ LC برای صادرکننده صادر می کند و در صورت عدم گشایش LC در کشور مورد نظر بانک تا ۸۰ درصد مبلغ قرارداد را تامین مالی می کند. در مجموع تسهیلات قبل از صدور به صورت امانی و در قبال اعتبار اسنادی صادراتی و قراردادهای معتبر با طرف خارجی ارائه می شود.

کوچکیان اذعان داشت: بانک حتی در طرحهای سرمایه گذاری در داخل کشور حداکثر ۸۰ درصد مبلغ سرمایه گذاری را تامین مالی می کند و همچنین در سرمایه گذاریهای خارج از کشور ۸۵ درصد آمادگی تامین مالی دارد.

وی افزود: تامین مالی واردات مواد اولیه مانند ماشین آلات و تجهیزات نیز از دیگر خدمات بانک توسعه صادرات ایران است.

کوچکیان در ادامه به معرفی تسهیلات و خدمات بعد از صدور پرداخت و گفت: این تسهیلات، تسهیلات اعتبار خریدار هستند که بانک توسعه صادرات به طرف خارجی اعطا  می کند و در قبال آن تضمین دولتی می گیرد. متقابلا صندوق ضمانت صادرات پوشش بیمه ای لازم را در قبال این تسهیلات ارائه شده به بانک توسعه صادرات می دهد. همچنین بانک توسعه صادرات فاینانس مورد نیاز پیمانکاران ایرانی را در خارج کشور به عهده می گیرد. بانک بر اساس صورت وضعیت ارائه شده به پیمانکاران وام پرداخت می کند و سود خود را هنگام بازپرداخت دریافت می کند. در واقع خدمات بعد از صدور در قالب خرید دین صورت می گیرد.

کوچکیان خاطرنشان کرد: با توجه به اهتمام دولت جمهوري اسلامي ايران در زمينه پيشبرد صادرات خدمات فني و مهندسي ، صادركنندگان كشور توانسته‌اند با صدور تكنولوژي هاي بومي به بازارهاي جهاني حضور مؤثري در عرصه‌ فن آوري هاي  بين‌المللي داشته و طرحهاي بسياري را به اجرا برسانند. در اين ميان بانك توسعه صادرات ايران در جهت رسالت خود گامهاي مهمي را در زمينه حمايت از صادركنندگان خدمات فني و مهندسي به كشورهايي چون ونزوئلا ، سوريه ، تاجيكستان ، قرقيزستان ، قزاقستان ، آذربايجان ، ارمنستان ، امارات ، سودان ، كوبا و ....  برداشته است.

در ادامه یوسفی نژاد نماینده صندوق ضمانت صادرات به تشریح خدمات حمایتی این صندوق از صادرکنندگان پرداخت و گفت: صندوق ضمانت صادرات در راستای کمک به صادرکنندگان فنی مهندسی به کشورهای هدف ظرف دو هفته پس از ارائه مدارک از سوی صادرکنندگان اقدام به صدور بیمه نامه خواهد کرد.

وی اذعان داشت اين بيمه نامه همانطور كه از نامش پيداست، طرحها و پروژه هاي ساختماني كه توسط پيمانكاران و يا شركتهاي مهندسي ايراني در ساير كشورها اجرا مي گردد و همچنين خدمات فني و مهندسي ارائه شده از سوي آنها در خارج از كشور را در مقابل ريسكهاي سياسي و تجاري تحت پوشش قرار مي دهد. بعبارت ديگر چنانچه در اثر بروز هر يك از ريسكهاي تحت پوشش، صادركننده ايراني خدمات فني و مهندسي موفق به وصول مطالبات خود از كارفرماي خارجي نگردد، اين صندوق براساس بيمه نامه صادره نسبت به جبران خسارات وارده به صادركننده اقدام خواهد نمود. ميزان حق بيمه نیز براساس نرخهاي پايه OECD و با توجه به شاخصهايي همچون مدت اجراي پروژه و ارائه خدمات، شرايط پرداخت و كشور محل اجراي پروژه يا ارائه خدمات محاسبه و اخذ مي گردد.

 

کد خبر 18867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =