ثانیه شماری برای انعقاد قرارداد تجاری بین ایران و روسیه

منافع دو جانبه ایران و روسیه موجب شده تا مذاکرات برای برقراری معاهده تجارت آزاد بین دو کشور شتاب بیشتری پیدا کرده و حتی ممکن است این موافقت نامه به زودی امضاء و اجرایی شود. عزم ایران و روسیه برای انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی بین دو کشور جدی است و آخرین جزئیات آن در سفر آینده رئیس جمهور کشورمان به روسیه مورد بررسی و هم افزایی قرار خواهد گرفت

منافع دو جانبه ایران و روسیه موجب شده تا مذاکرات برای برقراری معاهده تجارت آزاد بین دو کشور شتاب بیشتری پیدا کرده و حتی ممکن است این موافقت نامه به زودی امضاء و اجرایی شود. عزم ایران و روسیه برای انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی بین دو کشور جدی است و آخرین جزئیات آن در سفر آینده رئیس جمهور کشورمان به روسیه مورد بررسی و هم افزایی قرار خواهد گرفت. این موافقت تجاری قطعاً زمینه ساز ورود ایران به حوزه اقتصادی اوراسیا محسوب خواهد شد.

ورود ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا یا همان  (EAEU) به مثابه قرارداد تجارت ترجیحی بین ایران ، روسیه ، ارمنستان ، بلاروس ، قزاقستان و قزقیزستان بوده و منافع اقتصادی بزرگی را برای کشورمان به همراه خواهد داشت هرچند که ایجاد منطقه آزاد اقتصادی بین ایران و ارمنستان را می توان گام اول در پیوستن ایران به این اتحادیه دانست. بررسی ها نشان می دهد که مذاکرات برای پیوستن ایران به این اتحادیه و یا تشکیل قرارداد تجارت ترجیحی بین ایران و روسیه به مراحل حساسی رسیده و حتی ممکن است در هفته های آینده و در سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه اجرایی شود.

به گزارش اسپوتنیک؛ معاون اول نخست وزیر روسیه گفت: من پیامی از شخص رئیس جمهور روسیه ، ولادمیر پوتین دریافت کرده ام که در آن از ادامه مذاکرات با طرف های ایرانی به منظور تشدید مذاکرات دو جانبه برای دست یابی به توافق تجارت ترجیحی یاد شده است. ، وزیر امور خارجه ارمنستان نیز عنوان داشته است: ایروان از ایده ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی حمایت می کند.

به گزارش شبکه خبری اسپوتنیک؛ هفته گذشته ایگنور شوالوف معاون نخست وزیر روسیه برای مذاکره در خصوص توافقات تجاری بین ایران و روسیه به تهران سفر کرد . در خلال مذاکره بین محمود واعظی وزیر مخابرات به نمایندگی از ایران ، شوالوف  معاون نخست وزیر روسیه از عزم این کشور و دستور شخص ولادمیر پوتین برای ساماندهی مذاکراتی با ایران به منظور حصول به توافق تجارت ترجیحی خبر داد.

معاون نخست وزیر روسیه عنوان داشت: من پیامی از شخص رئیس جمهور روسیه ، ولادمیر پوتین دریافت کرده ام که در آن از ادامه مذاکرات با طرف های ایرانی به منظور تشدید مذاکرات دو جانبه برای دست یابی به توافق تجارت ترجیحی یاد شده است. در همین بازه زمانی وی عنوان داشت: نتایج مذاکرات تجاری با ذکر جزئیات آن در حال تکمیل است تا در سفر آینده رئیس جمهور ایران ، دکتر حسن روحانی به روسیه در ماه مارس مورد مشورت و هم افزایی قرار گیرد. به گزارش رویترز؛ حسن روحانی رئیس جمهور ایران در اواخر ماه مارس به منظور همفکری در خصوص بحران سوریه به سوریه مسافرت خواهد کرد.

به گزارش اسپوئتنیک؛ پس از 3 سال از آغاز مذاکرات تجاری بین ایران و روسیه هم اکنون این گفتگوها جدی تر گرفته شده و دو طرف به صورت جدی بر ایجاد قرارداد تجاری دو جانبه اصرار می ورزند. فعالیت های بسیاری صورت گرفته و به توافقات مهمی دست یافته است.

تحلیل گران معتقد هستند که مهمترین مشکل در شرایط فعلی عضویت ایران در پیمان اقتصاد اوراسیا است که منافعی چند جانبه را در بر خواهد داشت. ایجاد یک منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا موسوم به (EAEU) می تواند اولین گام قدرتمند در برقراری ارتباطات گسترده اقتصادی بین ایران و روسیه قلمداد شود که فضای جدیدی را در مناسبات اقتصادی دو کشو را به وجود خواهد آورد. محمود شوری مدیر برنامه اوراسیا در مرکز تحقیقات استراتژیک این نکته را عنوان داشته است.

عملکرد اتحادیه اقتصادی EAEU یا همان اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشکل از روسیه ، ارمنستان ، بلاروس ، قزاقستان و قزقیزستان که از سال 2015 آغاز به کار کرده است غالباً به تبادل کالا و خدمات می پردازد.

 

حمایت ارمنستان از ایده ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

به گزارش اسپوتنیک نیوز، وزیر امور خارجه ارمنستان گفت، ایروان از ایده ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی حمایت می کند. ادوارد نلبندیان، وزیر امور خارجه ارمنستان گفت، ارمنستان به شکلی فعالانه از احتمال ایجاد یک منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی حمایت می کند .وی با اشاره به چشم اندازهای بسیار خوب جذب شرکت های ایرانی به بازار ارمنستان تاکید کرد، تهران و ایروان به ارتقاء فرصت های سرمایه گذاری برای همکاری های دو جانبه ادامه می دهند. نلبندیان گفت: «یک گام مهم در این مسیر معافیت اخذ ویزا بین دو کشور است که موجب تعمیق روابط تجاری و اقتصادی دو جانبه خواهد شد».

 

 

کد خبر 18824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =