صدور ۱۱ میلیارد دلار مجوز سرمایه گذاری خارجی

سلیمی: امسال رشد اقتصادی ما، رشد سرمایه گذاری خارجی ما و مجوزهایی که طی ۲۰۱۶ صادر شده اند به نسبت سال قبل سه برابر شده اند. فرایند سرمایه گذاری در مرحله صدور مجوز است

صدور اوراق قرضه یا اوراق مشارکت با هدف سرمایه گذاری و جلب نقدینگی اشخاص صورت می گیرد. صرف نظر از ماهیت و آثار متفاوت آنها، هدف هر دو عبارت از جذب نقدینگی به منظور سرمایه گذاری است و به نظر می رسد در شرایطی که رشد نقدینگی به بالاترین سطح خود در تمام تاریخ اقتصاد ایران رسیده است عرضه اوراق مشارکت می تواند به مهار رشد تورم ناشی از حجم بالای نقدینگی کمک کند. حسین سلیمی در گفتگو با اگزیم نیوز به ابعاد تازه ای از سیاست عرضه اوراق مشارکت پرداخته و می گوید: دولت در بودجه تا اندازه ای که در توان داشت اجازه انتشار اوراق مشارکت را داه است و برنامه جدیدی تا پایان سال ندارد. اما در برنامه سال بعد 42 هزار میلیارد ریال اوراق جدید خزانه عرضه خواهد شد.

وی در ادامه گفت: بحثی که در حال حاضر مهم است این است که نقدینگی باید هدایت شود. تحولات اخیر نرخ ارز بخشی از نقدینگی را به سمت خرید ارز برد  و بخشی از نقدینگی را به بانک مرکزی برگرداند. اخیرا اعلام شد که 16500 میلیارد تومان به 14 هزار واحد واحد صنعتی اختصاص داده شده است که خود یک گردش نقدینگی خوبی برای واحدهای کوچک و متوسط ماست.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: اگر دولت بخواهد دوباره علی رغم کسری بودجه اقدام به انتشار اوراق مشارکت کند این نگرانی وجود دارد که چون حجم زیاد پول از سپرده های بانکی به این کار اختصاص داده می شود، ایجاد تورم کند.

سلیمی گفت: بسیاری از واحدهای کشور به دلیل طلب وصول نشده از دولت در مرز تعطیلی قرار گرفته اند. دولت ما کمترین بدهی را نسبت به تولید ناخالص ملی در بین کشورهای دنیا دارد و به نظر من باید اوراق مشارکت بلند مدت مثلا ده ساله منتشر شود تا دولت در ده سال آینده بدهی خود را به بانکها و پیمانکاران و ...  تسویه کرده و با پرداخت سود سالیانه پیمانکاران بدهی خود را بپردازد و  حتی  بخشی از آن بصورت مالیات به دولت بر می گردد و نهایتا رکود حاکم بر اقتصاد مرتفع می گردد. اوراق منتشره فعلی یک ساله یا حداکثر دوساله هستند و مساله اینجاست که در این مدت کوتاه دولت نمی تواند بدهی خود را بپردازد.

وی گفت: اگر برای یک بار اوراق خرانه ده ساله منتشر شود کل بدهی دولت پرداخت شده و نقدینگی مورد نیاز بخش تولید برای تهیه مواد اولیه، هزینه های تولید و هزینه های جاری فراهم می شود و به این ترتیب تولید راه می افتد.

سلیمی اظهار داشت: با توجه به سودی که اوراق مشارکت دارند می توان پیش بینی کرد که انتشار اوراق مشارکت در سطح بین المللی نیز با استقبال روبرو خواهد شد. ما حدود 15 سال پیش 500 میلیون یورو اوراق مشارکت پنج ساله عرضه کردیم که همه آن در یک روز فروش رفت.

وی تاکید کرد تلاطمات اقتصادی در پایان سال همیشه وجود دارد اما بانک مرکزی مصمم است تورم را  تک نرخی نگه دارد و هر عاملی که بخواهد تغییری در برنامه تورم بدهد پذیرفته نیست و دولت زیر بار آن نمی رود. اگر دولت تورم را بین 7-6 درصد نگه دارد می توانیم نتایج ملموس رشد اقتصادی را شاهد باشیم. به گفته وی همچنین دولت تلاش می کند تک نرخی بودن ارز را حفظ کند و تا امروز تا حدودی توانسته اینکار را بکند و اگر همین روند را ادامه دهد به ارز تک رقمی دست خواهیم یافت.

سلیمی در ادامه به اهمیت جذب سرمایه در تامین مالی اشاره کرد و گفت: به نظر من برای تحصیل رشد 8-7 درصد رشد اقتصادی نیازمند جذب 50 تا 60 میلیارد دلار سرمایه خارجی در سال هستیم. سرمایه گذاری منحصر به ورود ارز به کشور نیست. مهمترین دستاورد سرمایه گذاری خارجی در کنار ورود سرمایه و تکنولوژی، "مدیریت بین المللی" است. سرمایه گذار خارجی با ارتباطات بین المللی که دارد خلا ارتباطی که ما طی ده سال تحریم دچار آن شدیم را برطرف می سازد و راهگشا خواهد بود.

 رئیس انجمن سرمایه گذاریهای مشترک ایرانی  و خارجی گفت: ارتباطات بین المللی از مسیر سرمایه گذاران خارجی به نوعی کشور را در برابر تحریمهای دوباره بیمه می کند چرا که بواسطه حضور سرمایه شرکتهای مذکور در داخل ایران از هر شکل از  تحریمی حمایت نخواهد شد. امسال رشد اقتصادی ما، رشد سرمایه گذاری خارجی ما و مجوزهایی که طی 2016 صادر شده اند به نسبت سال قبل سه برابر شده اند. فرایند سرمایه گذاری در مرحله صدور مجوز است و هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. طی سه ماه آینده آمار دقیق از اینکه چه مقدار از 11 میلبارد دلار مجوز صادرشده به مرحله اجرایی می رسد را اعلام خواهیم کرد.

سلیمی در خصوص ورود ترامپ به عرصه سیاسی جهان و تاثیر ان بر اقتصاد ایران  اظهار داشت: سرمایه گذار خارجی برای ما حکم پیامبر را دارند و این پیغام را به آمریکا می دهند که نباید در فرایندهای اقتصادی فی مابین ایران و کشورهای دیگر دخالت کند. به نظر من ترامپ نمی تواند عکس العمل اروپا و سایر کشورهای مخالف سیاستهای محدود کننده وی  را در قبال ایران نادیده بگیرد.

 

 

 

 

کد خبر 18759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =