گام بلند اتاق اصناف برای توسعه صادرات

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: تشکل های صنفی صاحبان حق هستند و باید راه را برای فعالیت های اقتصادی آنها باز کرد چون اصناف می توانند حضور گسترده ای را در بازارهای جهانی داشته باشند

به گزارش اگزیم نیوز، علی فاضلی در نشست مشترک روسای اتحادیه‌های سه‌گانه کفش‌های ماشینی تهران، تبریز و اصفهان که به دعوت اتاق اصناف ایران در تهران برگزار شد، افزود: اتاق اصناف ایران تمام تلاش خود را برای احقاق حق واحدهای صنفی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اصناف اکنون با قدرت در بازارهای جهانی ظاهر شده اند، تصریح کرد: مسئولان امروز اصناف را باور کرده‌اند و به یقین راه برای پیشرفت اصناف و حضور در عرصه های اقتصادی بازتر خواهد شد. وی گفت: حضور گسترده و با قدرت اصناف در بازار سبب شده تا آنهایی که ناحق هستند احساس ناامنی کنند ضمن اینکه کار را باید به دست اهلش و مردم سپرد؛ اصناف صاحبان حق هستند و باید مشکلات و دغدغه هایشان را مرتفع کرد.

فاضلی با بیان اینکه امروز اصناف دارای برنامه و نقطه نظر هستند، ادامه داد: اتاق اصناف ایران گام بلندی را به سمت توسعه برداشته است.  دستورالعمل معاون اول رئیس جمهور برای اخذ استعلام از اتاق اصناف ایران برای انجام سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها صادر شده و اکنون اگر قرار باشد کاری در حوزه اصناف صورت بگیرد باید از اتاق اصناف ایران استعلام شود.

وی تاکید کرد: به توانایی اتحادیه ها و صنعتگران اعتماد دارم و امیدوارم به زودی شاهد توسعه صنعت کفش ایران و به ثمر نشستن این صنعت در بازارهای جهانی باشیم و از اینکه می بینم افراد صنفی از توان بالایی فکری و علمی برخودار هستند، خوشحال می شوم.

فاضلی با بیان اینکه اصناف در حال گذر از مرحله سنتی به  سمت نوین سازی و استفاده از تکنولوژی روز هستند، گفت: بسیاری از اصناف کشور با علم تجارت آشنایی دارند که امیدواریم در صنعت کفش و چرم کشور با برنامه هایی که ایجاد شده و پتانسیلی که در صنعتگران این حرفه وجود دارد، شاهد پیشرفت‌های چشمگیری باشیم.

*توسعه صادرات کفش هدف اصلی است

رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه روند اجرای تفاهم نامه بین اتحادیه‌های سه گانه کفش های ماشینی تهران، تبریز و اصفهان سرعت خوبی داشته است، گفت: با همکاری های مفید سه اتحادیه مذکور گام مهمی را در جهت ارتقای صنعت کفش کشور خواهیم داشت .

علی اژدرکش افزود: باید افزایش سهم تولید ناخالص ملی کشور از طریق صنایع بومی که ارزش افزوده بالایی دارند، بیشتر شود چون دانش و زیر ساخت های تولید آنها در کشور مهیا شده و این وظیفه بر عهده ماست که در بالا بردن میزان تولید کشور نقش ایفا کنیم.

وی با بیان اینکه صنعت کفش در بیش از ۳۰ کشور جهان به عنوان صنایع اصلی آنها به حساب می‌آید، اظهار کرد: ایران نیز در تولید کفش از ظرفیت و پتانسیل بالایی برخوردار است؛ می توان با طراحی و استفاده از شیوه های نوین و علم روز و ارتقاء کیفیت تولیدات، با ورود به بازارهای جهانی ، سهم خود را از رقبا بگیریم و علاوه بر اتحادیه، برای کشور هم درآمدزایی ایجاد کنیم.

اژدرکش با بیان اینکه ورود به بازارهای جهانی و صادرات کار بسیار دشورای است، اظهار کرد: در حال حاضر سه اتحادیه کفش در سه استان متحد شده ایم و تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت و از مسئولان نیز خواستار حمایت عملی از صنعت کفش هستیم چرا که تنها صحبت کردن و وعده دادن در پشت تریبون کار راحتی است و تولیدکنندگان کشور نیاز به حمایت همه جانبه دارند.

رئیس اتحادیه کفش های ماشینی تهران تصریح کرد: برای ورود به بازارهای جهانی ابتدا باید کمیته مشترک صادرات و واردات را تشکیل بدهیم ضمن اینکه حضور مستمر صنعت کفش ایران در نمایشگاههای بین المللی ضرورت دارد.

وی ادامه داد: برای رسیدن به محصول فاخر ایرانی و رقابت با محصولات خارجی باید همه تلاش را به کار بگیریم و کیفیت تولیدات را به سطح بین المللی برسانیم .

اژدرکش تصریح کرد: در حال حاضر نمایشگاه مسکو ، ترکیه را در پیش رو داریم و این فرصت بسیار خوبی برای صنعت کفش ایران است که باید از این فرصت ها برای رسیدن به بازارهای هدف به نحو مطلوب استفاده شود.

وی تاکید کرد: کشور کرواسی نیز به عنوان یکی از بازارهای هدف برای ما محسوب می شود و برای ارزیابی این بازار قطعا در ابتدای سال جدید در ماه آوریل به این کشور سفر خواهیم داشت و برای تبلیغ محصولات ایرانی نیز باید برنامه ریزی داشته باشیم.

رئیس اتحادیه کفش های ماشینی تهران با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه در ایران ساختار سنتی دارد ، افزود: اگر بخواهیم با همین دیدگاه سنتی در نمایشگاه های بین المللی شرکت کنیم، قطعا موفق نخواهیم بود؛ باید برای کسانی که قرار است در نمایشگاه بین المللی شرکت کنند دوره های آموزشی را برگزار کنیم و محصولات را با برند مشخص عرضه کنیم و کیفیت کالاها را بالا ببریم به گونه ای که مشتری ها جذب بازار ایران شوند .

وی با تاکید بر اینکه با جدیت باید به دنبال آموزش باشیم ، تصریح کرد: آماده سازی نیروهای انسانی برای حضور در نمایشگاه ها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ مساله‌ای که تا بحال نسبت به آن بی توجه بودیم و اینکه چطور سفارش بگیریم و به لحاظ استاندارد تولیدات و قیمت تمام شده به گونه ای عمل کنیم که رقیب را از میدان بیرون کنیم .

*بالا بردن سطح علمی اعضاء صنفی ضامن صادرات خواهد بود

رئیس اتحادیه کفش های ماشینی تبریز نیز در ادامه جلسه با تاکید بر اینکه حرکت های خوبی برای توسعه کفش ایرانی صورت گرفته است، افزود: مساله آموزش از اهمیت بالایی برخودار است و پرداختن به ابعاد مختلف آموزشی باعث افزایش کیفیت کالا و ضامن صادرات خواهد بود .

علیرضا جباریان با تاکید بر اهمیت مساله آموزش بیان کرد: این مساله آنقدر اهمیت دارد که اتحادیه ها باید۱۰ درصد منابع درآمدی خود را به آموزش اختصاص بدهند و چرخه تولیدی را از سنتی به سمت مدرن و استفاده از تکنولوژی های روز حرکت دهیم.

جباریان تصریح کرد: شهر تبریز برای آموزش واحدهای صنفی چرم و کفش پیشگام بوده و تاکنون ۷ استاد از ایتالیا و ۳ استاد از تهران دوره های آموزشی یک تا ۲۰ روزه را برگزار کرده است. این دوره های آموزشی نتیجه بسیار خوبی را داشته و به دنبال این هستیم تا این آموزش ها استمرار پیدا کند.

وی ادامه داد: از این بعد آموزش ها باید وارد مرحله جدید شوند و بین سه استان تهران، تبریز و اصفهان باید هماهنگی های لازم برای برگزاری کلاس های آموزشی انجام شود تا زمانی که اساتیدی از کشورهای خارجی می‌آیند، دوره های آموزشی به صورت همزمان برای سه استان برگزار شود .

جباریان ادامه داد: تولیدکنندگان صنعت کفش با وجود اینکه هزینه های بالایی را برای تولید این صنعت متحمل می شوند نیاز به وام ندارند؛  تنها نیاز به حمایت دارند و از دولت و مسئولان ذیربط می خواهند زمینه های حضور آنان در بازارهای جهانی را مهیا کند.

رئیس اتحادیه های کفش های ماشینی شهر تبریز اذعان کرد: برای رسیدن به بازارهای هدف کارگروهی جهت ارزیابی و شناسایی بازارها تشکیل شده تا بتوانیم صادرات مطلوبی داشته باشیم ضمن اینکه ما با قدرت و جدیت کامل به دنبال ارتقا و پیشرفت صنعت کفش ایران هستیم .

وی با بیان اینکه درحال حاضر به دلیل تعرفه بسیار بالایی که کشور ترکیه برای کالای کفش ایرانی در نظر گرفته تا نتوانیم به این کشور صادرات داشته باشیم، افزود: کشور ترکیه تعرفه ۷۵ درصدی را برای کفش ایرانی در نظر گرفته در حالی برای کفش چینی تعرفه ۵۰ درصدی ارائه داده و این به معنای آن است که از حضور ایران در بازارهای خودشان هراس دارند و می دانند که کیفیت کالای ایرانی قابلیت رقابت با کالای ترک و ایتالیا را دارد .

جباریان تصریح کرد: تاکنون بازار کشور کنیا را مورد ارزیابی قرار داده ایم و صادرات هم صورت گرفته که استقبال خوبی از مردم این کشور داشته ایم و باید به سمت بازارهای کشورهای آفریقایی برویم چرا که بازار این کشورها به دلیل اینکه کفش ترکیه و ایتالیا و چین حضور ندارد،  بازار بکری برای ایران خواهد بود.

وی تاکید کرد: فرهنگ استفاده از کالای ایرانی باید در کشور رایج شود و این اقدام در استان آذربایجان غربی و شهر تبریز  انجام شده و ۴۰۰ واحد صنفی فروشنده کفش برای فروش کفش ایرانی متحد شده‌اند که امیدواریم شاهد این اتفاق در استان های دیگر نیز باشیم.

جباریان در پایان خواستار حمایت ویژه مسئولان از تولید داخلی بخصوص تولیدات صادرات محور شد.

کد خبر 16645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =