برقراری ارتباط کارگزاری با ۱۱۸ بانک خارجی در ۴۸ کشور جهان

نشست مطبوعاتی مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اهالی رسانه فضایی بود تا بتوان به ارزیابی عملکرد این بانک در دهه فجر و یکسالگی برجام پرداخت

به گزارش اگزیم نیوز، مصادف با پنجمین روز از دهه فجر نشست مطبوعاتی دکتر علی صالح آبادی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل بانک توسعه صادرات در محل این بانک برگزار شد. این گفتگوی صمیمانه در شرایطی برگزار شد که از اولین سالگرد توافق برجام زمان زیادی نگذشته است که می توان مباحث مطرح شده را عملکرد بانک توسعه صادرات در یکسالگی برجام نیز محسوب کرد. مواردی همچون معرفی مکانیزم اعتبار خریدار اعطایی به بانک های خارجی به منظور تسهیل فرآیند صادرات غیرنفتی ، معرفی فعالیت های صورت گرفته توسط بانک توسعه صادرات در فاز 1 توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با اعتبار 340 میلیون دلار ، ارائه عملکرد بانک در خصوص تأمین مالی پروژه های نفت ، گاز و پتروشیمی ، اعطای 3884 میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط صادرات محور ، تعریف 18 میلیارد دلار پروژه جدید پتروشیمی ، برقراری ارتباط کارگزاری با 118 بانک در 48 کشور جهان و بررسی سامانه چیگل برای معرفی ظرفیت های صادراتی ایران به سایر کشورهای جهان آن هم با 20 زبان زنده دنیا را می توان از مهمترین دستاوردهای بانک توسعه صادرات در یکسالگی برجام و در دهه فجر دانست.

در ابتدای این گفتگو دکتر علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ضمن خوش آمدگویی اهالی رسانه و فعال در حوزه خبر  و تحلیل ، رسانه ها را حلقه واسطه ای بین مردم و دستگاه های اجرایی و همچنین بدنه تصمیم سازی در اقتصاد کشور دانست. وی همچنین رسالت اصلی این بانک را کمک به صادرات غیرنفتی دانست و عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه توجه بسیاری به مبحث صادرات غیرنفتی شده هرچند که رقابت پذیری تولید ملی و صاردات محور بودن آن ، از محورهای اساسی در اقتصاد مقاومتی به شمار می آید.

صالح آبادی در خصوص عملکردهای بانک توسعه صادرات عنوان داشت: اولین محموله از تجهیزات مورد نیاز فاز 1  توسعه بند شهید رجایی چابهار در روزهای اخیر وارد کشور شد که بخش اعظم آن توسط بانک توسعه صادرات با تأمین مالی طرف هندی به ارزش 340 میلیون دلار اجرایی شده و با توجه به اهمیت این بندر در شرق کشور و در نزدیکی به آب های اقیانوسی، می تواند کریدور حمل  و نقل شمال جنوب را فعال سازد. وی در ادامه افزود: در منطقه عمومی چابهار 18 میلیارد دلار پروژه پتروشیمی تعریف شده که قطعاً صادرات این واحدهای صنعتی پس از اجرایی شدن، به بندری مدرن و بزرگ نیاز دارد که هم اکنون مراحل اجرایی آن آغاز شده است.

وی در ادامه به اعطای تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط صادرات محور اشاره کرد و گفت: در 10 ماهه نخست سال جاری 3884 میلیارد ریال تسهیلات به 198 واحد پرداخت شده است. همچنین 4000 میلیارد ریال تسهیلات به بخش های تولیدی و صنعتی با یارانه سود 5 درصدی از این بانک با محوریت وزارت صنعت ، معدن و تجارت نیز پرداخت شده است. همچنین توجه بانک در خصوص تسهیلات به سرمایه در گردش اختصاص دارد تا بتواند ظرفیت های خالی موجود را با محوریت صادرات تکمیل کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه افزود: برقرای روابط بانکی در اولویت فعالیت های این بانک قرار دارد همچنین با اگزیم بانک ترکیه پس از تبادل اطلاعات در حال تعامل و همکاری هستیم و همچنین در سفری به مجارستان تفاهم نامه ای به منظور افزایش همکاری ها منعقد شد.

وی در ادامه در خصوص اعطای اعتبار خریدار به منظور کمک و تسهیل صادرات گفت: هم اکنون 18 میلیون یورو اعتبار خریدار به بانک البلاد عراق اعطا شده که در این چارچوب، صادرکننده ایرانی می تواند کالای خود را به خریدار عراقی تحویل داده و وجه خود را نقداً دریافت کند. همچنین خریدار نیز می تواند در مدتی حداکثر 2 ساله، وجه کالا را به بانک بازگرداند. این در حالی است که بانک توسعه صادرات این آمادگی را دارد تا اگر صادرکنندگان در بسیاری از کشورهای جهان بخواهند از اعتبار خریدار برخوردار شوند ، این شیوه تأمین مالی را برای آنها ایجاد کند؛ هرچند نیاز به وجود پتانسیل در بانک طرف قرارداد خارجی و ضمانت توسط صندوق ضمانت صادرات وجود خواهد داشت اما در هر حال کالا را به خریدار خارجی تحویل داده و وجه آن را از بانک خارجی طلب خواهیم کرد.

دکتر علی صالح آبادی در ادامه ضمن اشاره به ایجاد باشگاه مشتریان بانک توسعه صادرات افزود: 100 درصد صادرکنندگان ممتاز و 82 درصد از صادرکنندگان نمونه هم اکنون مشتری بانک و عضو باشگاه مشتریان بانک توسعه صادرات هستند.

وی در ادامه عنوان داشت: در آخرین اعتبارسنجی مؤسسه کپیتال اینتلیجنس رتبه اعتباری بانک توسعه صادرات 2 پله افزایش به «دابل ‌بی ماینس» ارتقا یافته که ارتقاء رتبه بانک در تعامل با سایر کشورها و همچنین در سود تسهیلات دریافتی از سایر بانک ها مؤثر است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص صورت های اعتباری این بانک در سیستم های دولتی عنوان داشت که صورت های مالی و اعتباری بانک توسعه صادرات همگی مطلوب ارزیابی شده و به عنوان تنها بانک دولتی، هیچ گونه بند و شرط حسابرسی نداشته است. وی در خصوص وام قرض الحسنه ازدواج نیز عنوان داشت: به تکلیف قانون، در یک سال اخیر 40 میلیارد ریال وام در این خصوص پرداخت شده است.

صالح آبادی در خصوص تسهیلات پرداختی این بانک مجدداً عنوان داشت: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه ، 38 هزار و 433 میلیارد ریال از انواع مختلف تسهیلات پرداخت شده که در این رقم ، سرمایه در گردش 10 درصد رشد داشته ولی طرح های جدید با کاهش رو به رو شده است که نشان دهنده توجه بانک به استفاده از ظرفیت های موجود صنعتی است که این رویکرد در مجمع بانک نیز به تصویب رسیده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه عنوان داشت: مانده تسهیلات بانک هم اکنون به 147649 میلیارد ریال بالغ شده که به نسبت مدت مشابه سال قبل از 39 درصد رشد برخوردار شده همچنین تعداد تسهیلات اعطایی با 21 درصد رشد به 1942 فقره افزایش یافت.

وی مانده سپرده های ارزی بانک توسعه صادرات را 1320 میلیون دلار عنوان کرد که به نسبت مدت مشابه سال قبل 150 درصد رشد داشته است. همچنین مانده سپرده های ریالی نیز با 84 درصد رشد به 16908 میلیارد ریال بالغ شده است.

دکتر علی صالح آبادی در ادامه گفت: اعتبارات اسنادی ریالی این بانک 2095 میلیارد ریال بوده که 58.7 درصد رشد داشته همچنین ضمانت نامه های ارزی این بانک نیز با 953 درصد افزایش به 32 میلیون دلار بالغ شده همچنین اعتبارات اسنادی ارزی این بانک نیز 500 میلیون دلار به ثبت رسیده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص برقراری روابط کارگزاری این بانک با سایر بانک های معتبر در جهان نیز عنوان داشت: هم اکنون با 118 بانک خارجی وارد روابط کارگزاری شده ایم که موجب شده است تا بتوانیم 30 حساب در اقصی نقاط جهان به نام بانک توسعه صادرات گشایش کنیم. این 118 بانک در 48 کشور خارجی قرار داشته که 22 کشور اروپایی ، 19 کشور آسیایی ، 6 کشور آفریقایی و 1 کشور در امریکای جنوبی در زمره این کشورها هستند.

دکتر علی صالح آبادی در ادامه به افتتاح سامانه چیگل در 23 بهمن ماه سال جاری در شیراز اشاره کرد و گفت: این سامانه که توسط یک شرکت دانش بنیان در شیراز طراحی شده ، قادر خواهد بود تا کالاهای صادرات محور داخلی را به مشتریان خارجی معرفی کند که با توجه به امکان استفاده از 20 زبان زنده دنیا ، موقعیت مساعدی برای معرفی کالاهای ایرانی به بازارهای صادراتی محسوب می شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه این نشست در خصوص برنامه های آتی بانک نیز عنوان کرد: به دنبال اعطای خطوط اعتباری با رویکرد اعتبار خریدار به بانک های خارجی هستیم تا بتوانیم فضا و پتانسیل جدیدی را پیش روی صادرات غیر نفتی ایران قرار داده همچنین در کنار این رویکرد اجرایی ، در تلاش هستیم تا از سایر بانک های خارجی خطوط اعتباری جدیدی را دریافت کنیم تا به کمک آن ها بتوان در زیرساخت های مورد نیاز در کشور سرمایه گذاری کرده و مواد اولیه ، ماشین آلات و ملزومات تولیدی بیشتری را با سهولت هر چه تمام ، به کشور وارد کنیم.

صالح آبادی در ادامه صحبت های خود به جذب خطوط اعتباری جدید از کشورهای کره جنوبی و ترکیه اشاره کرد و گفت: با اگزیم بانک کره جنوبی خط اعتباری به ارزش 100 میلیون یورو نهایی شده و در شرف امضاء است، همچنین از اگزیم بانک ترکیه نیز دریافت 75 میلیون یورو خط اعتباری قطعی شده است. همچنین با اگزیم بانک هند نیز مذاکرات بسیاری صورت پذیرفته تا بتوان خطوط اعتباری کوتاه مدت و بلندمدت جدیدی جذب کرد هرچند که در این خصوص نیز مذاکرات اصلی انجام پذیرفته و در حال تبادل مدارک هستیم.

در ادامه این گفتگو مدیرعامل بانک توسعه صادرات در پاسخ به پرسشی در خصوص بانک ایران و ونزوئلا ، شرایط این بانک و اقدامات انجام شده عنوان داشت: در این بانک حجم مراودات بین بانکی محدود است. با توجه به این واقعیت آماده هستیم که سرمایه گذار و یا سهامدار جدیدی را در این بانک جذب کنیم که در این چارچوب ایده بانک مشترک ایران و امریکای جنوبی مطرح شده است. به عنوان مثال بانک ایران و اروپا که تعامل خوبی با بانک های ایرانی داشته است را می توان به عنوان یک نمونه موفق مورد نظر قرار داد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص کاهش ارزش سهام ایران در بانک مشترک ایران و ونزوئلا به دلیل کاهش شدید ارزش بولیوار ( پول ملی ونزوزئلا ) عنوان داشت: سهم ایران و حتی سرمایه این بانک با دلار بوده و تغییری در ارزش آن ایجاد نشده است. هم اکنون برای سرمایه و سرمایه گذار جدید به این بانک در حال مذاکره هستیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در پاسخ به سؤالی در خصوص بدهی شرکت های خودروسازی همچون سایپا و ایران خودرو به این بانک عنوان داشت: هم اکنون این دو شرکت به بانک توسعه صادرات بدهی ندارند هرچند که در گذشته وجود داشته ولی تسویه شده است. در چارچوب مصوبات شورای پول و اعتبار و به ازای صادرات، تخصیص تسهیلات به این دو شرکت امکان پذیر است. هم اکنون صحبت هایی در خصوص احداث یک کارخانه در جمهوری آذربایجان انجام پذیرفته که در صورت احداث و فعالیت آن ، حاضریم به این شرکت ها تسهیلات اعطا کنیم.

دکتر علی صالح آبادی در اواخر این نشست در پاسخ به سؤالی در خصوص بدهکاران بزرگ به بانک توسعه صادرات عنوان داشت: جنس فعالیت های این بانک که غالباً ارزی است ، شرایطی را ایجاد کرده است تا بدهکاران به این بانک نیز همچون سایر بانک های کشور نباشند. به عنوان مثال بسیاری از پروژه های بزرگی که توسط این بانک تأمین مالی شده است در سایر کشورها به انجام رسیده که با تعهد و تضمین دولت آن کشور محقق شده است و بازپرداخت آن نیز بر عهده دولت آن کشور خاص خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص حمایت از شرکت های پتروشیمی و صادرات این گروه کالایی عنوان داشت: یکی از اولویت های این بانک حمایت از صنایع نفت ، گاز و مخصوصاً پتروشیمی است. در این بانک 2.2 میلیارد یورو در پتروشیمی بوشهر تأمین مالی صورت گرفته که به تنهایی می تواند به صادرات 3 میلیارد دلار در سال منجر شود.

 

 

 

 

کد خبر 16613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =